Hopp til innhold

Fiat lover elektrisk offensiv: Varsler nye modeller på løpende bånd

DRØMMELAND: Slik blir den nye looken til Fiat, om vi skal tro bilmerkets siste utspill.

Fiat lover mye. En bybil en pickup, en hatchback og en SUV. I tillegg viser de et konsept på en camper. Men aller mest viser de en drastisk designretning.

«I et konstant skiftende mobilitetsmarked, finnes det både drømmere og dem som tar konkrete skritt mot en mer bærekraftig og ansvarlig morgendag», starter pressemeldingen fra Fiat.

Om Fiat bare drømmer eller tar ansvar, er vi litt mer usikre på når vi ser dataskissene vi får servert. For dette ser ut til å være langt ut i drømmeland.

Ny rekke konseptbiler

Den første i rekken av Fiats nye konseptbiler, skal vises i juli 2024.

Deretter kommer en ny modell i 2025, 2026 og 2027, ifølge Fiat selv.

Skal vi tro den samme pressemeldingen, kaster de den nåværende plattformen på båten, for disse skal bygges på «en global plattform fra Stellantis».

Uten at de sier det rett ut, regner vi med at de mener Stellantis sin lille eller mediumstore plattform.

Vi prøvde nylig STLA-medium-plattformen i form av Peugeot E-3008:

Vi har prøvekjørt Peugeot E-3008 GT:

Er den stor nok – og blir den for dyr?

Om ikke annet, viser skissene hvilken vei Fiat ønsker å gå, og det er i en helt annen retning enn dagens 500 og nylig lanserte 600.

Her kommer Fiat 600e:

Godt utstyrt – og lander under 350.000

Nå fjerner de seg fra det søte og sjarmerende til skarpe kanter, piksler og vinkler.

– Det er spennende å jobbe med Fiat når de kommer med en helt ny rekke med konseptbiler. Vi ser frem til å gjøre Fiat enda morsommere og enda mer italiensk, samtidig som praktiske løsninger skal gjøre Fiat til den perfekte bybilen i Norge, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.

Test av nye Fiat 500: Sjarmklump med rekkevidde

Dette er en global plattform som gjør at bilene kan produseres over hele verden med en lokal tilnærming. Dette er særlig relevant for Fiat, som er det største merket i Stellantis-gruppen.

Plattformen er en multienergi-plattform, og rundt om i verden vil bilene bli produsert som både elbiler, hybridbiler eller med ren forbrenningsmotor.

Elektrisk Fiat Panda:

Skal koste under 25.000 euro

Fiat skal produsere mer bærekraftige og rimelige biler med utgangspunktet om at det enkle er ofte det beste.

Fiat skal fjerne unødvendige deler og reduserer forurensende materialer som krom, legeringer, skinn og skum i setene. I tillegg er det fokus på vekt og aerodynamikk.

Ikke helt ulikt tankegangen til en Musk vi etter hvert har hørt mye om: «Den beste delen er den som ikke finnes».

Bybil

Den første bilen er en bybil, en stor Panda som er inspirert av merkets fødested, Lingotto-bygningen i Torino.

Den ovale formen på «La Pista 500», testbanen på taket av bygget, har vært tanken ved utforming av både seter, dashbord og skjermen for infotainment.

SNERTEN: Bybil for familien. Det ser ut til at designtrenden har endret drastisk kurs siden den første konseptutgaven.

Videre legger Fiat spesiell vekt på bruken av bærekraftige materialer, inkludert resirkulerte plastmaterialer og bambusstoffer. Det skal også bli enklere å lade bilene med en ladekabel på rull.

Bilen får høy sittestilling og skal være perfekt for bykjøring, samtidig som en familie- eller ferietur være innenfor rekkevidde.

Pick-up

«Pick-up» heter simpelthen det andre konseptet.

Fiat er markedsleder i Sør-Amerika, og den eksisterende Strada pick-up skal være det mestselgende kjøretøyet på det brasilianske markedet.

PLUKK OPP: Den får stort sett de samme delene som fastback og SUV.

Videre mener Fiat at den kan gjenskape suksessen på et globalt nivå, selv i Europa.

Konseptet skal både gi fritidsopplevelser og praktisk nytte takket være funksjonaliteten til en varebil og komforten til en SUV.

Fastback

Dette er en etterkommer av to av merkets største suksesser – Fiat Fastback i Brasil og Fiat Tipo i Midtøsten og Afrika.

SPORTY: Crossovere er populære og mer strømlinjeformede.

Denne fastbacken har som mål å følge i deres fotspor og etablere seg på et globalt nivå i tillegg til Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika.

Her skal det være bærekraftig uten å gi avkall på funksjon. Fastback-design er valgt for å gi et ungdommelig preg.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

SUV

Det fjerde konseptet en romslig familie-SUV, en slags «Giga-Panda», skriver Fiat.

Døm selv:

PIXLER: By lysteknologi tgir stor frihet i lyktedesign. Regn med LED Matrix.

Camper-van

Det siste konseptet presenteres som det ultimate alt-i-ett-kjøretøyet.

Her kan mennesker virkelig få kontakt med naturen, mener Fiat.

Denne camperen skal tilfredsstille mange behov, og vil være en pålitelig og morsom følgesvenn i mange sammenhenger, fortsetter vi.

En bil vi trolig aldri vil se på veien, tilføyer vi. Men igjen: Døm selv:

UT PÅ TUR: Bakkeklaring, mer gummi og ekstralykter. Mange ville digget denne.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også