Vi har prøvekjørt Peugeot E-3008 GT: Er den stor nok – og blir den for dyr?
Peugeot E-3008 er den første bilen på Stellantis’ nye plattform. Den viser veien for en haug andre nye bilmerker. Nå vet vi hvor bra den er.
Peugeot har truffet bra på elbilsatsingen sin.
De lanserte lille E-208 da folk begynte å bli sultne på elbil i 2020. Senere samme år kom den høyere kompakte SUV-en e-2008.
I år kom E-308, men elbilutviklingen går såpass fort at plattformen den er bygget på allerede begynner å bli uaktuell på grunn av begrenset rekkevidde og treig ladefart.
STLA-Medium
Det er de fem nye STLA-plattformene det store moderselskapet Stellantis skal leve videre på i fremtiden, og Peugeot er først ut med en bil på plattformen.
Og det er like godt den viktigste modellen, E-3008.
Den forrige solgte bra. Over 1,3 millioner de sju årene den levde. Den nye er 9,5 cm lenger og er 4,54 m lang.
Kortere enn VW ID.4, Nissan Ariya med flere, men større enn splitter nye Renault Scenic, som kanskje blir den argeste konkurrenten.
STLA-Medium, som E-3008, er ikke grensesprengende på noen måte, snarere tvert imot.
Og heller ikke dette er en ren elbilplattform, for du får overraskende nok 3008 med en 1,2 liters bensinmotor også.
Kun seksjonen fra fordøra og bakover er en ren elbilplattform.
Ingen revolusjon
I stedet prøver Peugeot å legge seg tett på konkurrentene på de viktigste områdene:
WLTP-rekkevidde mellom 512 og 527 km, ladehastighet opptil 160 kW, bagasjerom på 520/1.480 liter, taklast på 80 kilo, hengervekt på mellom 1.200 og 1.350 kilo, avhengig av modell.
Det er nok for mange.
En luftmotstand på 0,28 cW fra en såpass coupeformet bil, et oppgitt forbruk mellom 1,67 og 1,74 kWt per mil, 400 V plattform og egenvekt på over 2,1 tonn – vel, det vitner heller ikke om at Stellantis har vridd hjernecellene sine maks når de har utviklet plattformen.
Og hva med power?
Effekten på 210 hester for tohjulstrekkeren (0-100 km/t på 8,8 sek) og 320 for firehjulstrekkeren, er også helt midt på treet.
Eller: Det er mer enn nok egentlig, men ikke nok til at du føler du har en sprek bil.
Senere kommer det en forhjulstrekker med større batteri. Da har de gitt motoren 230 hk mer fordi den skal takle de ekstra kiloene.
Motorene skal kunne levere langt mer effekt, ifølge Alipio Dos Santos, sjefingeniøren som hadde ansvaret for den elektriske drivlinja. Han lovet at vi ville se sprekere versjoner på plattformen på et senere tidspunkt, men ikke nødvendigvis E-3008.
Den bakre motoren på firehjulstrekkeren (80 kW/110 hk) har en clutch og kobler ut motoren over 40 km/t i normalmodus, men kobler inn med mer enn 60 prosent gasspådrag.
I sport- og snø-modus er den inne hele tiden.
Den forhjulsdrevne har 170 hk tilgjengelig i eco, 190 i normal og 210 hk i sport-modus.
I første omgang kommer forhjulstrekkeren, snart kommer firehjulstrekkeren og senere kommer en modell med rekkevidde over 700 kilometer, ved hjelp av større batteri. Den blir forhjulsdrevet.
To batterier
Batteriene som tilbys er på 73 og 97 kWt netto. Det er 97 prosent av bruttokapasitet.
Begge batteriene skal kunne lade fra 20-80 prosent på 40 minutter, selv om begge lader maksimalt 160 kW.
Det lille batteriet gir maks effekt fra 0-30 prosent, det store noe lenger, for at begge skal lade like raskt.
Bilen har varmepumpe med et 7,5 kW stort varmeelement som også varmer kupeen.
Foreløpig har den ikke forvarming av batteriet i forbindelse med hurtiglading, men i oktober vil den varme batteriet når du lader, og det vil også komme forvarming via ruteplanleggeren i 2025.
De tidligere solgte bilene vil da bli oppdatert. De er åpne for en manuell aktivering.
Luksus inni
Inne i bilen har de tatt av. Interiøret domineres av den store 21-tommer store panoramaskjermen, som er plassert høyt oppe, for å få synsfeltet over rattet og dermed også slippe head-up-display.
Med noe trening skjønner man infotainment-systemet også.
Store flater er stoffkledt, til og med på baksiden av stolene, og med 21-tommeren i GT-utgaven, følger også en knapperad med store valgfrie snarveier som man scroller mellom.
Ellers prydes interiøret av store mengder tekstiler og indirekte belyst aluminium. Lekkert og intimt, samtidig som det er nok av smårom.
ChatGPT skal hjelpe deg med alt du måtte ønske på sikt. Dessverre ikke på norsk.
Trangt baki
Du velger mellom tre forskjellige seter. Allure har toveis korsryggstøtte og forlenging av sitteputa. Betaler du 10.000 ekstra får du el-tilt på sitteputa også.
GT har 4-veis justering av korsryggstøtte og høydejustering, men har ikke forlenging av puta. Men bestiller du skinninteriør i sort nappa, får du 10-veis elektrisk justerbare stoler med varme, kjøling og massasje.
Bilen har overraskende mye sidestøtte. Personlig savner jeg mer korsryggstøtte.
Det er når du setter deg i baksetet du vil oppleve de største begrensningene. Jeg, på 1,89 meter, har begrenset plass.
Svært bagasjerom
Med 520 liter under hattehylla, plasserer den seg fint innenfor familiebilsegmentet. Bakseteryggen er delt 40/20/40, og du får 1.480 liter med setene nede, det er i det store og hele praktisk nok.
Nyttelast på 532 liter, uten sjåfør, lar seg høre. Da får man utnyttet taklasten på 80 kilo og hengervekta som varierer mellom 1.200 og 1.350 kilo, avhengig av modell og utsyr.
Mer sporty enn forventet
Peugeot beholder gokartfølelsen med det lille rattet og den føles utrolig liten og snerten.
Nå er den bare 1,85 meter lang også, og den intime kupeen som rammer inn begge forsetene i hver sin lille kokong får bilen til å føles ennå mindre.
Vi er blitt vant til at Peugeot har et mykt og komfortabelt hjuloppheng, men vi har sett en trend med E-308 og nå E-3008 at de har strammet opp litt.
Det overrasker litt, siden de her har hele 19,8 cm bakkeklaring og rikelig med fjæringsvei til å kunne laget en skikkelig komfort-traver.
Men i de småhullete veiene på vei ut av Cannes, blir bilen bare litt stumpete, men ikke ubehagelig.
Våre bønner angående en enklere måte for regenerering er hørt. Nå er det hendler bak rattet i tre trinn. Men noen auto-funksjon er det ikke.
Nordmenn velger GT
Du har det du trenger i Allure, men man får med et par vesentlige pakker om man velger GT, noe den norske importøren regner med de fleste vil gjøre.
Prisen på Allure starter på 428.900 kroner, mens GT er 30.000 kroner dyrere. Regn med at firehjulstrekkeren får et påslag på 30.000 oppå det igjen, selv om ikke det er bekreftet.
Da får du 20-tommerne, egen styling, og sikkerhetspakka (12.000 kroner) med LED Matrix-lys som masker ut trafikken. Den lyste bra på E-308 og gjør nok det på denne også.
Like viktig er adaptiv cruisecontrol med stop & go-funksjon og parkeringssensorer foran. Men vil du ha 360 graders kamera må du punge ut 19.000 til.
Men da får du i tillegg drive assist pluss, som holder deg i feltet og hjelper deg med filbyttet, samt varsel fra blindsone og kryssende trafikk bak.
GT får også Telematikk-pakka (12.000 kroner). Pakka inneholder også appen, som lar deg styre bilens temp, lading, ruteplanlegger osv. Et must.
Blir den for dyr for størrelsen?
Med alt utstyr koster E-3008 med standard batteripakke og tohjulsdrift 532.400 kroner pluss levering.
Da blir den like dyr som en Tesla Model Y med firehjulsdrift, mens den størrelsesmessig havner i selskap med Renault Scenic, som koster fra 369.900 kroner.
Peugeot scorer høyere på trivsel inni, og er først ut med åtte års garanti eller 200.000 km (det som inntreffer først).
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!