Hopp til innhold

Elbilforeningens vintertest 2024: Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

SNØKRIG: Sju elbiler skal gjennom 20 cm nysnø i rekkefølgen som på bildet. Vi starter med en bakhjulstrekker, to forhjulstrekkere og fire firehjulstrekkere. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Ingen eller dårlig brøyting har vært refrenget for mange i vinter. Derfor tester vi noe nytt: Hvor gode er bilene på ubrøytet vei?

– Bilene kommer aldri i verden gjennom der.

Vi står og skuer over en ubrøytet grusplass med mellom 15 og 20 cm snø.

Med andre ord et typisk scenario når du åpner ytterdøra før du skal på jobb om morgenen. Er det noen vits i å prøve å komme seg fram uten å måke?

VINTERTEST 2024: Vi har startet vår sjuende vintertest. For første gang bruker vi Rudskogen motorsenter som base for store deler av testingen, og for første gang har vi skikkelig vintervær på Østlandet i testperioden. Følg med på elbil.no fremover.

Vi har gardert oss med Trond Wulfsberg på Rudskogen motorsenter. Han skal hjelpe oss ut, og det er er han som sier at vi aldri i verden kommer oss gjennom snøen.

STILLE FØR STORMEN: Vår ekstra hjelper fra Rudskogen motorsenter, Trond Wulfsberg, er skeptisk til om vi kommer oss frem.

Han står klar med litt røffere utstyr i bakhånd når vi har satt oss fast. For det er han sikker på at vi gjør.

Han slet selv med å komme frem på samme underlag rett før.

Fotograf-James kommer med et veddemål inn fra siden og velger favoritt først. Taperen må ta pushups i løssnøen.

Øvelsen er enkel: Hvor langt klarer vi å kjøre i løssnøen?

Suksessfaktorene

Det er to ting som er viktig for fremkommelighet. Grep og bakkeklaring.

Grepet avgjøres av flere faktorer: Vekt, underlag, dekkvalg, hvor store bevegelser understellet tillater og hvor mange hjul som har drift.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Sjekk tipsene – så fort blir det farlig med tilhenger på glatta

Det hjelper lite med drift på alle fire om alle hjula er glatte. Og vi må understreke at de fleste normale biler har hjul med mest fokus på komfort og sikkerhet på vanlig vei, ikke utenfor – så dekkmønstrene fylles fort i jord, leire og snø. Da blir de glatte.

Ønsker du mer grep kan du velge andre dekk, kjettinger, gripetak eller andre mer eller mindre gode løsninger.

En tohjulstrekker drar normalt bare med ett hjul om gangen, mens en firehjulstrekker drar på to hjul, før antispinnsystem eller differensialsperrer aktiveres og fører kraft til hjulene med minst grep.

Derfor er det viktig hvor raskt og effektivt disse systemene virker.

ÅRETS VINTERTESTBILER: Fra venstre en bakhjulstrekker, to forhjulstrekkere og fire firehjulstrekkere. Mer spesifikt: Volkswagen ID.7, Peugeot e-308, Hyundai Kona Electric, BMW i5 M60, Tesla Model 3 Long Range 2024, Nio EL6, Xpeng G9.

Her har elbilene en fordel. Systemene kan virke raskere, siden både sensorer og motorer går på strøm.

Vi har med oss sju biler i testen. Fire av dem har firehjulsdrift, to har forhjulsdrift og en har bakhjulsdrift.

To av bilene er såkalte SUV-er. De har normalt noen cm ekstra bakkeklaring, selv om ikke det gjelder for den ene i denne testen.

Kun Xpeng har luftfjæring og nivåregulering, og dette er den eneste som har mulighet til å løftes opp mer enn de andre.

Ubrøytet vei

For to år siden testet vi forskjellen mellom to like biler, der den ene hadde bakhjulsdrift og den andre hadde firehjulsdrift. Da testet vi seks biler opp en bratt kneik også.

Veihjelp fra Viking

Kun kr 475,– for 12 måneder – uten egenandel.

I fjor testet vi hvordan forskjellige biler kom seg opp en bratt bakke. Der kan du også få tips til hvilke kjøreprogrammer man bør velge.

I år tester vi rett og slett hvor bra bilene er på ubrøytet vei, i altfor dyp snø. Som du ser av filmen, er det flere biler som overrasker.

Hvordan tester vi?

Vi starter på brøytet vei, og går inn i løssnøen i 20 km/t. Vi aktiverer de kjøreprogrammene vi mener er best for bilene. Bare noen få har egne program for vinter eller snø.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Seks elbiler i en bratt kneik – kommer vi opp?

Vi aktiverer sport-modus på de andre som har mulighet for det, for det tillater i noen grad litt spinning, fremfor bare struping av effekt.

I biler med programmer for snø og sand, to forhold som er ganske like hverandre, er det nettopp mer hjulspinn som tillates i disse programmene.

Alle biler kjører på piggfrie dekk fra Continental eller Nokian.

Vi starter med de antatt dårligste. Du finner ut hvilke når du ser rekkefølgen i testen.

Volkswagen ID.7

ID.7 er bygget på MEB-plattformen, som alle ID.bilene fra Volkswagen.

Den blir tilgjengelig med firehjulsdrift etter hvert, men er kun tilgjengelig med drift på to for øyeblikket.

DEN NYE PASSATEN: ID.7 er helt fersk og foreløpig bare tilgjengelig som bakhjulstrekker.

Det er denne vi har minst tro på når vi trykker inn startknappen og velger kjøreprogrammet Sport.

Men bilen vil ingen steder. Den havner i nødmodus og peprer oss med feilmeldinger og rygger i sneglefart før start. Den har stått ute hele natta og gradestokken viser fortsatt under -20 grader.

SVENSKEKNAPPEN: ID.7 ville ikke være med på moroa, men ombestemte seg etter litt overtalelse.

Mens vi venter på et fornuftig svar fra importøren, kobler vi fra batteriet og håper på at en restart, i ren pc-stil, skal gjøre nytten.

Det gjør den ikke. Men løsningen viser seg å være så enkelt som at man fjerner nøkkelen i god avstand fra bilen noen minutter.

Etter den ufrivillige pausen, ruller vi rolig inn i løssnøen i sport-programmet.

Men langt kommer vi ikke i snøen, og til tross for at forhjulene tråkker spor og bør gi grep til bakhjulene, stopper ferden ganske raskt.

Bilen ga oss minimalt med hjulspinn eller egne muligheter for å foreta oss noe.

Peugeot E-308 GT

Den helt nye modellen er bygget på samme plattform (CMP) som ti andre bilmodeller, og har trekk på forhjulene.

Bilen er faktisk hårfint høyere enn flere av SUV-ene, og har både sport-program og mulighet for å slå av ESP i lave hastigheter.

RYKENDE FERSK: E-308 på oppgradert CMP-plattform med mer effekt og mer batteri.

Også den kommer ganske fort til kort i snøen og må trekkes ut i frihet igjen.

Det skal sies at vi ikke prøvde å komme i gang igjen etter første forsøk.

Hyundai Kona

Denne har nest høyest bakkeklaring av bilene vi tester, og har et eget program for vinter. Men her må vi innrømme at vi glemte å aktivere dette kjøreprogrammet.

EKSTRA KLARING: Kona har bra bakkeklaring og snømodus.

Bilen viser likevel at under slike forhold er det ikke nok med drift på én aksel, for denne bilen fikk nesten ikke noe løft fra snøen.

BMW i5 M60

Første firehjulstrekker er også den laveste i testen. Heller ikke den har noe vinterprogram å by på, men vi velger Sport og deaktiverer antispinn.

DYRESTE: BMW i5 er den dyreste bilen i vintertesten. Som du ser på bildet, har i5 relativt lav bakkeklaring.

Funksjonen er normalt til for å kunne ha det mer gøy på en bane, men her vil den grave seg frem til grep, snarere enn at antispinn-funksjonene struper alle effekt.

BMW-en pløyer seg rolig gjennom snøen og er første bil som kommer seg gjennom. Den er tung og gir et bra trykk på hjulene, men ikke tyngre enn ID.7.

OVERLEGEN: Tohjulstrekkerne sto fast etter få meter, mens BMW-en kom seg fint gjennom snøen uten antydning til å sette seg fast.

Tesla Model 3 Long Range

Teslaen har forskjellige kjøremoduser, men de hjelper kun på igangsetting, så vi beholder det spreke standardprogrammet.

Denne bilen er like lav som Peugeoten og er en av de tre lettvekterne i testen – noe som ofte er en fordel i terrenget, særlig når du skal opp, men ikke her, hvor bilen må presse ned snø.

DAGENS OVERRASKELSE: Til tross for lave bakkeklaring måkte Tesla Model 3 Long Range seg lett gjennom 15-20 centimeter dyp snø.

Til gjengjeld vet vi fra tidligere at Tesla har et raskt ESP-system, så vi har trua.

Det viser seg at ESP-systemet virker perfekt. Den brøyter unna snø og spinner seg frem, det eneste vi gjør er å holde full gass.

Nio EL6

Da er det fotograf James sin forhåndsfavoritt som skal til pers.

EL6 har hele ni kjøreprogrammer, der snø, våt, sand og nedoverbakke-programmene virker i kombinasjon med komfort, øko, sport, sport+ eller egendefinert program.

Her kombinerer vi kjøreprogrammene sport og snø.

SUV? Nio EL6 er faktisk like lav under som BMW-en. Ganske uvanlig.

Det James ikke har tenkt på, er at Nio har nesten sjokkerende lav bakkeklaring til en SUV å være, kun 13,6 cm.

Det er faktisk den laveste bakkeklaringen i vår test, sammen med BMW-en, og du må opp på modellen EL7 for å få luftfjæring og hevefunksjon.

Dette er samtidig den nest tyngste bilen i testen.

Bilen bremser faktisk noe når den går inn i snøhaugen, men når den skjønner hva salgs underlag den har å jobbe med, akselererer den gjennom snødrevet.

Null problem, der altså.

Xpeng G9

Denne bilen briljerer med en haug med funksjoner i multimediasystemet.

Alt fra farge på lyset i sminkespeilet til kjøreprogrammer og heving av understellet.

I laveste posisjon har den så lite som 11,3 cm bakkeklaring. Fint for innsteg, innlasting og lav luftmotstand.

Men du kan heve den til 19,5 cm når du vil ut i terrenget.

GØYAL TEKNOBOMBE: Xpeng G9 lader raskest i verden og var den beste på fremkommelighet i årets vintertest.

Det er ikke overdrevent høyt. Det er flere modeller som tilbyr både 20 og 25 cm bakkeklaring, men det er nok for denne testen.

Man både merker det i bilen og ser det godt på videoen at bilen blir veldig stumpete og har lite fjæringsvei når den heves på fjæringa.

Det er ikke en fordel om du skal ut i ujevnt terreng, for da vil den alltid løfte på ett eller to hjul, men i denne øvelsen får man fullt trykk på hjula og den øker bra i fart.

Etter en liten æresrunde for James, klarer undertegnede imidlertid å sette seg fast på vei inn i løssnøen gang nummer to.

Da kan man også se at venstre forhjul ikke hjelper mye til når vi først står. Det tyder på at antispinnfunksjonen kunne vært noe kjappere.

SJANSELØSE: Et tynt skarelag og nysnø blir for kraftig kost for de som bare trekker på to hjul når de møter 15-20 cm snø. I bakgrunnen står alle firehjulstrekkerne trygt på andre siden.

Enkel seier

Mens James tar sine velfortjente pushups i snøen, kan vi oppsummere:

Det er ingen tvil om at det er en fordel med firehjulsdrift i vinter-Norge. Det har til og med Ruter i Oslo funnet ut.

Man får suverent bedre grep og slipper å trekke med seg et ekstra hjulsett som ikke bidrar. Aller best er det dersom man blir tvunget til å stoppe, for deretter å måtte sette i gang igjen.

STORSEIER TIL FIREHJULSTREKK: Ikke helt overraskende at firehjulstrekkerne var helt overlegne i testen. Men at Tesla Model 3 LR og BMW i5 M60, med relativt lite bakkeklaring skulle klare hele strekningen var overraskende. Sporene etter seiersrunden med Xpeng synes tydelig øverst i bildet.

Testen viser enorm forskjell mellom to- og firehjulsdrift, men det er ikke bare her man merker forskjellen. På vanlig landevei er biler med firehjulsdrift også langt mer stabile.

Heldigvis er det mye enklere og billigere å integrere firehjulsdrift i elbiler. Man trenger en lite plasskrevende motor ekstra, og drivaksler ut til hjula.

I mange tilfeller er prisdifferansen så liten at man tjener det inn igjen når man skal selge bilen igjen. Da er den gjerne langt mer attraktiv enn samme bil uten firehjulsdrift.

Men ett råd gjelder uansett for alle biltyper, uansett drift: Kjør forsiktig.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også