Ford F150 Lightning er nå tilgjengelig som varebil: En kostbar drømmebil for næringsdrivende
1050 Newtonmeter effekt, 3490 kg på kroken og pickup. Er Ford F150 Lightning som varebil den elektriske drømmebilen for næringsdrivende? I så fall bør du ha god råd.
Det elektriske beistet Ford F150 ble lansert i Norge med brask og bram i fjor.
Og da snekkeren Even Stillerud fikk teste den sammen med elbil.no beskrev han den som en drømmebil. Sjekk videoen under:
Ellers viste testen som elbil.no gjorde den gang at lang rekkevidde ikke er denne bilens fortrinn, noe som kommer av at forbruket er høyt. Lav nyttelast på planet var en annen ulempe som vi pekte på.
Ford F150 er likevel den eneste personbilen på markedet som kan trekke inntil 3.490 kilo på kroken. Men dobbelkabin og fem seter presser prisen opp mot en million kroner, og gjør den økonomisk urealistisk for mange.
Og nå kan Ford F-150 Lightning bestilles som 2-seters varebil med grønne skilter. Men den koster fortsatt flesk.
Godt utstyrt
– Vi er veldig fornøyde med at F-150 Lightning nå er godkjent som N1 varebil klasse 2, da det har vært en stor etterspørsel etter dette. Den kan kjøres med vanlig B-førerkort, forteller salgssjefen for nyttekjøretøy hos Ford, Espen Markussen.
F150 lightning byr på gigaplass både bak på planet, i den 400 liters store frunken og inni varerommet i kupeen. Den perfekte elektriske varebil-pickupen, ifølge Markussen.
Med sine 452 hestekrefter og 1050 Newtonmeter er det ikke mangel på effekt for dem som vil ha maks ut av nyttelasten på 532 kilo, i tillegg til 3490 kilo på kroken. 0 – 100 km/t går unna på under 5 sekunder.
Den 2-seters varebilutgaven varebil med grønne skilter, er en godt utstyrt såkalt Lariat Launch Edition. Her er noen av høydepunkter som er inkludert i prisen:
Ford F150 Lightning Lariat Edition:
- Lakkfargen Antimatter Blue Metallic.
- Varerommet leveres ferdig med teppebelagt tregulv og sikkerhetsvegg/støyvegg.
- Pro Trailer Backup-assistenten forenkler rygging med henger. Du overvåker ryggingen fra den 15,5 tommers store berøringsskjermen i førermiljøet, og manøvrerer bilen og hengeren ved hjelp av et eget roteringshjul.
- Pro Power Ombord gjør bilen til en strømkilde (V2L), med inntil 2300 watt, som du kan bruke til verktøy og lignende.
- 10-veis elektrisk justerbart førersete, med både varme og kjøling i forsetene.
- B&O Premium Sound lydanlegg med 8 høyttalere og en subwoofer som standard.
Et batteri på 98 kWt netto gir en rekkevidde på opptil 429 km (WLTP). Ladetid fra 15 til 80 prosent skal kunne gjennomføres på 39 minutter med en 150 kW hurtiglader.
Dyrere enn personbilen, eller?
Den veiledende kampanjeprisen på F-150 Lightning som varebil er på 1.168.678 kroner inkludert mva (935.662 kroner eks. moms). Personbilutgaven koster fra 1.060.000 kroner.
Hvorfor denne prisforskjellen på F-150 Lightning som 5-seter og varebilutgaven med to seter og på grønne skilter?
Elektriske personbiler i Norge har først moms på prisens beløp over 500.000, det samme gjelder ikke elektriske varebiler på grønne skilter.
Så det er altså momsen som er forskjellen i prisen + et lite beløp for ombygging til varebil.
For en næringskunde vil man uansett ha fradragsrett for inngående merverdiavgift. Det gir også mulighet for individuell verdsettelse av firmabilskatt etter kilometersats. Da blir den dyreste den billigste.
De første F-150 Lightning elektriske varebilene vil være leveringsklare i løpet av august. Ford Motor Norge estimerer 4-8 ukers leveringstid på nye varebilordrer.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.