Hopp til innhold

Forslag til statsbudsjett 2023: Foreslår at populære familiebiler blir 40.000 kroner dyrere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DE SOM VENTER PÅ NOE DYRT: Det er mange nordmenn som venter på ny bil. Først fikk man kalddusjen om momsinnslaget som ble 100.000 kroner lavere. Nå foreslås det engangsavgift på elbiler i tillegg, gjennom en egen vektavgift.

Statsbudsjett foreslår en prisøkning på 4-14 prosent på de mest populære elbilene og glemmer tidligere løfter om forutsigbarhet.

I forslaget til statsbudsjettet er det som ventet moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500.000 kroner. Mer uforståelig og overraskende foreslår regjeringen engangsavgift på elbiler, ved at alle biler må betale en ny avgift på 12,50 kroner for hver kilo bilen veier over 500.

Dette vil i praksis bety at alle nye elbiler blir dyrere. En gjennomsnittlig elbil vil få en avgift på om lag 17.500 kr bare som følge av vektforslaget i engangsavgiften. I tillegg kommer den allerede nevnte momsen.

– Dette er helt uventet. Regjeringen lovet forutsigbarhet i elbilpolitikken, men foreslår nå nye avgifter på alle elbiler helt ut av det blå. Mange har allerede bestilt bil, og får nå en ekstraregning om regjeringen får det som de vil. Slik vingling kan vi ikke holde på med i klimapolitikken, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Regjeringen har ennå ikke flertall for sitt forslag, og skal nå forhandle i Stortinget, med budsjettpartner SV.

Tabellen under viser ny pris etter at moms og engangsavgift på elbil er lagt til.

Eksemplene tar utgangspunkt i pris uten ekstrautstyr og flere av bilene i praksis vil få et påslag i moms på mellom 5.000-25.000 mer enn eksemplene viser.

Sjekk ut akkurat din drømmebil i kalkulatoren fra bilnorge.no

Forslag til statsbudsjett 2023:

Tidenes verste elbilbudsjett

Vi har valgt ut noen av de mest populære elbilene i september som eksempeler og tillegg tatt med noen konkurrerende fossilbiler.

Test: BMW iX40 xDrive og BMW iX50 xDrive:

Er de verd den lange ventetiden?

Gunstigere for fossilbilene

Forslaget til regjeringen betyr at alle biler, også de fossildrevne, vil få høyere avgift. I mange tilfeller slår endringene heldigere ut for de fossildrevne alternativene. I tabellen over har vi hentet ut eksempler på tilsvarende biler som går på bensin og diesel.

BMW X5 Xdrive 40 e er en ladbar dieselhybrid. Den er fortsatt en del dyrere enn tilsvarende BMW iX50 xDrive, men får en relativt beskjeden prisoppgang på 5,38 prosent mot hele 14,53 prosent på elbilen iX.

Elbilen Audi e-tron 55 får en saftig prisoppgang på 73.339 kroner. Det gir en prisøkning på 11 prosent. Tilsvarende Audi Q7, en ladbar hybrid, går opp 45.500 kroner, en økning på 4 prosent.

Nybilsalget i september:

─ Forurensende biler burde ikke vært på topp-ti-lista

Elbilen Skoda Enyaq får en prisøkning på 33.469 kroner, det vil si 6,35 prosent. Volkswagen Tiguan stiger noen kroner mer, men mindre i prosent.

– Stortinget må forkaste regjeringens forslag til engangsavgift på elbil, og isteden konsentrere seg om at vi skal nå 2025-målet om å bare selge elbiler. Vi har mer enn nok med å fase inn moms på elbil, og Stortinget må sikre at forbrukerne får tilbake den forutsigbarheten de ble lovet, sier Bu.

Dette kan du som forbruker gjøre

Elbiforeningen har i dag fått spørsmål fra medlemmer som har bestilt elbil som blir levert først i 2023. De spør om det er mulig å heve kontrakten, dersom man ikke har råd til prisendringene.

Elbilforeningen anbefaler da at du leser kontrakten for å se hva den sier om avbestillinger. Ofte er det mulig å heve kjøpet ved større prisendringer, men dette kan variere. Uavhengig av hva som står i kontrakten, vil vi uansett anbefale at du kontakter forhandleren din dersom du ønsker å avbestille. Ofte kan man komme til en løsning.

Elbilforeningen vil uansett jobbe for å hindre at endringene vedtas.

Les også