Hopp til innhold

Forslag til statsbudsjett 2023: Tidenes verste elbilbudsjett

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TORDNER: ─ Mindre enn to av ti biler er elbiler. Regjeringen stikker av før jobben er gjort og ødelegger for et klimatiltak som faktisk har fungert, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

– Denne regjeringen går på diesel! I forslag til statsbudsjett vil de at det skal bli dyrere å kjøpe og bruke elbil, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Regjeringen gjør alt de kan for å svekke elbilsatsingen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.  

I statsbudsjettet foreslår regjeringen følgende:

Nå skal forslaget til statsbudsjett forhandles i Stortinget, og regjeringen skal forhandle med SV om flertall. Det kan altså komme endringer.

Christina Bu varsler at Elbilforeningen vil kjempe knallhardt mot forslagene som vil svekke elbilsatsingen i tiden som kommer.

Moms som forventet

I mai foreslo regjeringen moms for elbiler over 500.000 kroner, og dette innføres nå som forventet.

Elbilforeningen sa den gang at man sakte kunne starte innfasing av moms på elbiler i 2023, når markedsandelen for elbil i nybilsalget er på 80 prosent.

Nybilsalget i september:

─ Forurensende biler burde ikke vært på topp-ti-lista

Foreslår at alle nye elbiler blir dyrere

– Det sjokkerende med dette statsbudsjettet er at regjeringen foreslår nye store avgifter, i tillegg til moms, sier Bu.  

Regjeringen foreslår blant annet å innføre engangsavgift for alle elbiler.

Forslaget er at det skal beregnes engangsavgift ut fra en ny vektkomponent med 12,5 kroner per kg av bilens vekt over 500 kg.

Ifølge statsbudsjett-forslaget betyr det at en elbil med gjennomsnittlig vekt vil få en avgift på om lag 17.500 kr.

Elbilforeningen vil komme tilbake med hva dette vil bety for ulike elbilmodeller.

Listen med endringer for elbilistene er lang, og Elbilforeningen er kritisk til at regjeringen nå sår tvil om elbilsatsingen:

– Forutsigbarhet har vært en av grunnene til at vi har lykkes i elbilsatsingen. Denne forutsigbarheten setter nå regjeringen i fare, sier Bu.

Elbiforeningen har i dag fått spørsmål fra medlemmer som har bestilt elbil som blir levert først i 2023. De spør om det er mulig å heve kontrakten, dersom man ikke har råd til prisendringene.

Elbilforeningen anbefaler da at du leser kontrakten for å se hva den sier om avbestillinger. Ofte er det mulig å heve kjøpet ved større prisendringer, men dette kan variere. Uavhengig av hva som står i kontrakten, vil vi uansett anbefale at du kontakter forhandleren din dersom du ønsker å avbestille. Ofte kan man komme til en løsning.

Elbilforeningen vil uansett jobbe for å hindre at endringene vedtas.

Omkamp om omregistreringsavgift og firmabil

I tillegg vil regjeringen gjøre det dyrere å ha en elektrisk firmabil ved å innføre full firmabilbeskatning.

Den vil også innføre full omregistreringsavgift, noe som vil gjøre det dyrere å kjøpe brukt elbil.

Begge deler er forslag som regjeringen også tidligere har foreslått, men som har blitt avvist av Stortinget.

Regjeringens budsjettforslag:

Anders risikerer skattesmell fordi han kjører elbil

– Forbrukeren er den store taperen og klimasatsingen blir svekket dersom dette blir vedtatt. Regjeringen vil gjøre det vanskeligere for forbrukerne å gjøre grønne valg, sier Bu. 

Derimot klarer ikke regjeringen å avskaffe vektfradraget som forurensende ladbare hybrider har i engangsavgiften. Regjeringen foreslår å bruke tre år på å fase ut fradraget.

Elbilforeningen har foreslått at tiden for rabatt til fossile biler nå er omme.

Svekker miljørabatten i bomringen 

Fram til nå har elbilene betalt 50 prosent av takstene til en fossilbil i bomringen og i nye bomprosjekter. Regjeringa forslår å øke dette til 70 prosent.

Miljørabatt i bomringen har vært et viktig elbiltiltak i byområdene. Det har forbedret bymiljøet og bidratt til å kutte klimagassutslipp i de største byene våre, og i alle områder med bomprosjekter. 

– Om lag 3 av 10 biler på veiene i Bergen og Oslo er elektriske. Regjeringen oppfører seg som om elbilmålet allerede er nådd, når realiteten er at mange fortsatt må overbevises om å kjøpe elbil, tordner Bu.  

Statens vegvesen anbefaler å fjerne elbilfordeler:

– Krigserklæring mot elbil og klima

Stortinget må få elbilsatsingen tilbake på veien 

Stortinget har vedtatt målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler, i praksis elbiler.

Det er nå veldig usikkert om vi når målet, frykter Bu:  

Regjeringen svikter elbilsatsingen og ser ut til å ha glemt at det fortsatt er en jobb å gjøre. Nå må Stortinget ta tak og sikre at vi får elbilsatsingen tilbake på veien sånn at vi fortsatt kan kutte klimagassutslipp, avslutter Bu.  

Foreløpig er dette altså bare forslag til endringer i Statsbudsjettet.

Norsk Elbilforening vil jobbe utrettelig for bedre vilkår for nullutslippsbiler og et bedre klima.

Les også