Hopp til innhold

Oppdaterte ID.3-utgaver med nye priser: Forsiktig facelift på gammel VW-kjenning

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SER DU FORSKJELLEN? Det er ikke lett å se, men det hjalp å fjerne den store sorte kladden på panseret.

Det har gått tre år siden ID.3 kom til Norge. Nå kan du bestille den oppgraderte utgaven.

Da Volkswagen presenterte ID.3, skulle det være den viktigste bilen deres. Den ble sammenlignet med både bobla og den viktige overgangen til Golf – og representerte starten på VWs elektriske ID.-serie.

Men historien har vist, her i Norge i hvert fall, at det er ID.4 som har blitt den viktigste bilen.

Test av Volkswagen ID.3 1st: Dette blir en elbil å regne med

Til nå er det registrert 14.378 eksemplarer av ID.3 i Norge. Til sammenligning har ID.4/ID.5 solgt 21.414 eksemplarer i skrivende stund.

Test av Volkswagen ID.4 1st Max: Med denne kjører du fint 40 komfortable mil

Her er den nye rekkevidden og norske priser

Nye ID.3 blir fortsatt tilgjengelig med to ulike batteripakker:

Og dette blir rekkevidde og pris på de to:

NY: Det skal være gjort endringer med hekken. Kan du se dem?
GAMMEL: Dette er utstyrsutgaven Sport. Den ble testet i fjor.

Små forandringer

Volkswagen har gjort de vanlige triksa i boka. Det innebærer ny frontstøtfanger med luftinntak på ytterkantene.

Det nye luftinntaket reduserer luftmotstanden, og bidrar til økt rekkevidde.

Den merkelige svarte forhøyningen på panseret til dagens ID.3 er fjernet. Sammen med innfelte deler på sidene av panserets øverste del, får man et inntrykk av en visuell forlengelse av bilen.

Bredere baklys som strekker seg innover mot logoen er også et kjennetegn på den ansiktsløftede utgaven.

SKJERM OG MATERIALER: Du vil ikke oppleve noen revolusjon inni sammenlignet med «gamle» ID.3. Dette må kalles en svært marginal ansiktsløftning.
GAMMEL: Mer hardplast, men det viktigste er på plass, nemlig ergonomi. De fleste sitter godt i ID.3.

Andre materialer

ID.3 fikk kritikk for interiøret da den ble lansert. Den føltes langt billigere enn Golfen den erstattet.

Her har de gjort små grep for å heve kvalitetsfølelsen. Nå er blant annet den største multimediaskjermen (12-tommer) standard.

Volkswagen har også endret på materialene. Nedre del av dashbordet kledd i mykere materiale.

Innsiden av dørene har mykere og mer tidsriktige materialer og skal også gi økt kvalitetsinntrykk.

Test av Volkswagen ID. Buzz Cargo:

Slik funker Buzzen med full last

Nye ID.3 har «Functions on demand»-tjenester, altså abonnementstjenester der bileier kan kjøpe ekstra funksjoner for en kortere eller lengre tidshorisont.

Du velger mellom syv ulike farger, hvor fargen Dark Olivine Green er mest spesiell. Denne endrer fargenyanser etter lyset.

Du har allerede kunnet velge fire ferdigsydde pakker en stund, men fra og med i dag kan du skreddersy din egen bil.

Volkswagen frister med 700 km rekkevidde:

Kommer sent i høst – dette vet vi nå om ID.7

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også