Hopp til innhold

Vil avdekke feil i elmotorer i forkant: Forsker på «legesjekk» for elmotorer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KAN BLI LIVSVIKTIG: Hossein Ehya forsker på hvordan skader på elmotorer kan avdekkes i tide. Foto: Juliet Landrø/HydroCen

En elektrisk motor gir ikke nødvendigvis noe tegn på feil – før den går i stykker. Dette vil en forsker ved NTNU gjøre noe med.

Hva om elbilmotoren streiker mens du kjører i høy hastighet? Det kan bli fatalt.

Men hva kan ha gått galt i motoren – og kunne det vært oppdaget tidligere?

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Lytter til magnetfelt

Hossein Ehya forsker på fornybar energi ved HydroCen på NTNU.

I en artikkel fra Norsk institutt for naturforskning (NINA), publisert hos forskning.no, forklarer han hvordan det vil kunne være mulig å diagnostisere og behandle og dermed kurere syke motorer før sykdommen blir livstruende.

– Det vi gjør, kan sammenlignes med det en lege gjør, der elektromotoren er vår pasient. På samme måte som legen foretar en EKG-undersøkelse av hjertet til pasienten, henter vi inn signaler fra maskinen og analyserer dem, sier Ehya i artikkelen.

Norske Eco-Stor gjenbruker gamle bilbatterier:

Gir det gamle elbilbatteriet nytt liv i huset ditt

Å lytte til magnetfelt kan være løsningen som kan bidra til å hindre alvorlige ulykker, mener han.

Hossein Ehya har mastergrad fra Universitetet i Teheran, men det er i Norge og ved NTNU han nå tar doktorgrad på overvåking og diagnostisering av elektromotorer.

TESTET PÅ KRAFTVERK: Foreløpig er Hossein Ehyas metode testet på store motorer, men tanken er å bruke samme teknikk på elbilmotorer. Foto: HafslundEco

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Lanserer batterihelse­­­test for norske elbilister

Maskinlæring og feilsøking

Frem til nå er det de store maskinene ved norske vannkraftverk Ehya og kollegaene hans har forsket på.

Her har de sett på maskinlæring og feilsøking ved hjelp av magnetfeltmålinger.

Metoden er å bruke en sensor, som monteres på noen få minutter, på utsiden av maskinen.

Sensoren måler så maskinens magnetfelt og analyserer det. Da kan forskerne fastslå om den er «frisk» eller har symptomer på feil. De kan også si hva som er galt.

Oslo får Europas største varebilsenter:

Nå åpner 4000 kvm med varebiler. Nesten alle er elektriske

Men Ehya og kollegaene ser for seg at metoden kan brukes både innen bil- og transportindustrien, på norske oljeplattformer og innen vindkraft.

Prosjektet er nå i en kommersialiseringsfase der forskerne samarbeider med Rolls-Royce, IKM, Statkraft og Captiva.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!