I en artikkel fra Norsk institutt for naturforskning (NINA), publisert hos forskning.no, forklarer han hvordan det vil kunne være mulig å diagnostisere og behandle og dermed kurere syke motorer før sykdommen blir livstruende.
– Det vi gjør, kan sammenlignes med det en lege gjør, der elektromotoren er vår pasient. På samme måte som legen foretar en EKG-undersøkelse av hjertet til pasienten, henter vi inn signaler fra maskinen og analyserer dem, sier Ehya i artikkelen.
Å lytte til magnetfelt kan være løsningen som kan bidra til å hindre alvorlige ulykker, mener han.
Hossein Ehya har mastergrad fra Universitetet i Teheran, men det er i Norge og ved NTNU han nå tar doktorgrad på overvåking og diagnostisering av elektromotorer.
TESTET PÅ KRAFTVERK: Foreløpig er Hossein Ehyas metode testet på store motorer, men tanken er å bruke samme teknikk på elbilmotorer. Foto: HafslundEco
Frem til nå er det de store maskinene ved norske vannkraftverk Ehya og kollegaene hans har forsket på.
Her har de sett på maskinlæring og feilsøking ved hjelp av magnetfeltmålinger.
Metoden er å bruke en sensor, som monteres på noen få minutter, på utsiden av maskinen.
Sensoren måler så maskinens magnetfelt og analyserer det. Da kan forskerne fastslå om den er «frisk» eller har symptomer på feil. De kan også si hva som er galt.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!