Hopp til innhold

Norske Eco-Stor gjenbruker gamle bilbatterier: Gir det gamle elbilbatteriet nytt liv i huset ditt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drømmen er at du setter igjen batteriet i den gamle elbilen din og får et batterisystem til huset i retur.

Du har sikkert ikke hørt om det norske firmaet ECO STOR, du heller. De har vokst seg store på rekordtid.

Kongstanken var opprinnelig å gjenbruke alle bilbatterier når de er ferdige i bilen.

Det er den fortsatt, men nå tenkes det enda større.

TI ÅR EKSTRA: Dette batteriet har gjort nytten i en Mitsubishi i-MiEV i mange år. Nå testes batteriet og settes eventuelt rett inn i kabinetter for bruk i mange år til.

Vi besøker ECO STORs utviklingslokaler på Ensjø i Oslo.

Der møter vi et ungt miljø med kontorpulter i grove sponplater og glasskontorer i selve produksjonslokalet.

Det står stabler med brukte bilbatterier på alle kanter, og et verksted med alt man trenger av ledninger og materiell.

Nå har de vokst ut av lokalene, og er på vei inn i større.

GODT I GANG: Midt i mellom stabler av elbilbatterier og kabinetter kan salgs- og forretningsutviklingssjef Leif Rønning fortelle at de har laget flere batteribankanlegg i Norge allerede. Med eget stort resirkuleringsanlegg for batterier, får man uendelig tilgang på batterier i fremtiden.

Enormt potensiale

– Bilbatterier er fantastiske å gjenbruke selv om effekten er halvert sier Leif Rønning. Han er salgs- og forretningsutviklingssjef i ECO STOR.

Firmaet startet som et forsknings- og utviklingsprosjekt i 2015 med grunnleggerne Trygve Burchardt, som er CEO og har base i USA – og Harvey Mancey fra England.

Siden starten har selskapet hatt voldsom suksess og omsetter i dag for over 500 millioner kroner og spenner over flere land.

I dag eier Agder Energi 72 prosent av Eco Store.

KABINETT: Her har man plassert to stykk Leaf-batterier, men en enebolig vil fint kunne klare seg med ett.

Perfekte som batteribank

Kravene til et bilbatteri er skyhøye. De skal kunne lades og tømmes raskt, funke når det er både iskaldt og glovarmt, i vått og tørt vær – og med både slag og vibrasjoner i årevis.

Batteripakka til Nissan på 30 kWt er bygget for å ta ut 90 kW, så du kan i prinsippet tømme det på 20 minutter.

Test av Kia EV6 som batteribank på fricamping:

Så bra funker det å bruke elbilen som strømkilde når du camper

– Vi tar aldri ut mer enn 15 kW, så vi bruker bare brøkdeler av potensialet. I tillegg står de i stabile tørre forhold.

Så selv om batteriene har vesentlig lavere kapasitet enn da de var nye, fungerer de veldig bra til å balansere strømforbruket i huset, på gården, på skolen eller i bedriften.

RETT I KABINETT: Her ser du to batterier fra Nissan Leaf rett i kabinett. Det er den mest effektive måten å bygge batteribank på, mener Leif Rønning.

Spar penger

Fordelelene med batteripakker er mange. De gir mest mening i forbindelse med et solcelleanlegg.

Solcellene produserer mest strøm midt på dagen, da det som regel er minst aktivitet og forbruk i hjemmet.

TAR DEM PÅ ORDET: Batteriene kommer i trekasser med påskrift du ser på bildet over. Og det er nettopp gjenbruk ECO STORE vil gjøre forretninger av.

Uten et batteri som kan lagre strømmen, selges strømmen til kraftselskapene på spotpris til tider når den er billig.

Når du trenger strøm på ettermiddag og kveld, kjøper du dyrere strøm og må i tillegg betale nettleie, avgifter og eventuelle påslag.

Den nye effekttariffen som definerer strømregninga per måned basert på ditt høyeste forbruk i perioden, vil også kunne straffe deg hardt.

Porsche Taycan som powerbank:

Porsche gir og tar

Med batteri kan du lagre strømmen du produserer til eget bruk uten å betale avgifter.

Samtidig vil batteriet barbere effekttoppene dine, slik at strømregninga potensielt kan bli mye lavere.

På vinteren, når solcellene leverer mindre strøm, kan systemet lade batteriene med billig strøm når nettet har god kapasitet, og bruke denne når strømmen er dyr og kapasiteten på nettet er dårlig.

I ECO STOR mener de at en enebolig vil kunne spare opptil 15.000 kroner årlig med batteripakke installert. Det er målt ut fra en pris på 1,50 per kWt.

FULL KONTROLL: Innholdet i «The battery interface unit» er egenutviklet og er søkt patent på. Denne kommuniserer med alle typer batterier.

Egne patenter

Hjernen i hele systemet er deres «The battery interface unit». Det geniale med den, ifølge utviklerne selv, er at den snakker med alle typer batterier.

– Det er et uniformt grensesnitt. Vi kan ha alle typer batterier i samme system, forteller Leif Rønning.

På hyllene rundt oss finnes det batterier fra både Nissan, Mitsubishi og Mercedes-Benz. Så når batteriet i banken ikke er bra nok lenger, kan man i prinsipp bytte det ut med et hvilket som helst annet batteri.

Det er akkurat den samme enheten de bruker når de skal sjekke batteriene.

Da kontrolleres alle celler, og hvis alt er i orden, kan batteriene brukes. Og hvis ikke, sendes de til gjenvinning.

Kia samarbeider med «tyske NSB» om batterigjenbruk:

Gir batteriet nytt liv etter vraking

Egne gjenvinningsanlegg

Foreløpig finnes bare Batteriretur i Norge.

ECO STOR har konkrete planer om å starte en storskala batterigjenvinnings-fabrikk selv.

I tillegg har de inngått et samarbeid med Nord-Amerikas største resirkulerer av Litium-batterier Li Sycle og det norske selskapet Morrow.

ECO STOR skal ifølge Rønning etter planen sammen med disse bygge en fabrikk i Moss som skal kunne håndtere 10.000 tonn litium-ion-batterier årlig. 

blogg 20151211 secondlife hoved 800

Sammen om gjenbruk av gamle elbilbatterier

– Da får vi bedre batteritilgang og resirkulering av de som ikke kan brukes lenger. Både rett fra bilen og etter 7-10 år i våre batteribanker, sier Rønning.

Retter blikket mot eneboliger

I dag har Agder Energi størst eierandel i ECO STOR.

Foreløpig er fokuset på større anlegg som skoler, kjøpesentre og bedrifter med høyt energibehov.

De har også fylt en 40 fots konteiner med batterier, som en strømbank til et boligfelt i Arendal som har hatt problemer med ujevn tilførsel av strøm.

Sjekk filmen øverst i denne artikkelen for mer om hva de holder på med for tiden.

– Vi begynner å se på eneboliger nå. Hittil har ikke markedet vært der, men nå har interessen for solceller virkelig tatt av. Et anlegg med 15-20 kWt koster 85.000 kroner ferdig montert.

Selvforsynt med solenergi og batteribank

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også