Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tesla har åpnet for konfigurering av Model 3-bestillinger for de første kundene i Norge. Med oppgradert Autopilot passerer de rimeligste 500.000 kroner.
Tesla opplyser samtidig at alle som bestiller innen nyttår vil få utlevert bil innen første halvår 2019.
– Disse kommer i tillegg til alle som har reservert siden 31. mars 2016. Alt i alt gir det en solid indikasjon på at Tesla prioriterer Norge den kommende tiden, men noen vil nok også bli skuffet over at det drøyer med de rimeligere utgavene, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
– I første omgang er det kun snakk om såkalte Long Range-utgaver, altså med den største batteripakken på 75 kilowattimer (kWh), i kombinasjon med firehjulsdrift (Dual Motor). Dette vil trolig være en svært attraktiv kombinasjon for norske kunder, sier Frydenlund.
Toppmodellen Model 3 Performance får en frapris på 555.320 kroner, og blir den desidert raskeste bilen i sin klasse med 0-100-tid på 3,7 sekunder. I tillegg til typiske Performance-kjennetegn for Tesla, har den også en egen kjøremodus for bane kalt Track Mode.
Les også
Grunnutgaven med størst batteripakke har en oppgitt rekkevidde på 499 kilometer etter den svært edruelige, amerikanske EPA-målesyklusen. Etter den nye europeiske WLTP-syklusen er tallet 544 kilometer.– EPAs anslag er vanligvis fullt oppnåelige for hvem som helst. Det forteller mye om at Tesla har lykkes med å skape nok en energieffektiv bil. En nøysom sjåfør vil under optimale forhold trolig klare WLTP-tallet også, mener Frydenlund.
Den såkalte Mid Range-utgaven har samtidig fått en oppgitt EPA-rekkevidde på 418 kilometer, men vil i likhet med Standard Range-versjonen – med minste batteripakke – først bli tilgjengelig tidligst i andre halvår 2019.
– Samme tidsperspektiv gjelder for bakhjulsdrift, for den som måtte ønske det. Jeg tror likevel det at firehjulsdrift lanseres først, er noe som vil bli verdsatt av nordmenn. Når den minste batteripakken etterhvert blir tilgjengelig, bør vi kunne se en innstegspris ned mot 350.000 kroner for Model 3, tror Frydenlund.
Fortsatt uklart om tilhengerfeste
Tesla opplyser at alle Model 3 bygges med Autopilot-maskinvaren. Med den oppgraderte Autopilot-pakken til 41.800 kroner, loves det at også Model 3 vil tilpasse farten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor filen, parkere selv på en parkeringsplass og kjøre inn og ut av trange parkeringsplasser.
Mange lurer på tilhengerfeste, og det må de dessverre gjøre en stund til.
– Tesla verken bekrefter eller avkrefter tilhengerfeste på nåværende tidspunkt, noe som må bety at kunder som er opptatt av dette bør avvente nærmere informasjon. Tesla opplyser samtidig at Model 3 er typegodkjent for takstativ, sier Frydenlund.
Model 3 har forøvrig fem ulike fargevalg, og sort lakk er inkludert som standard. Metallic-fargene Midnight Silver og Deep Blue koster 12.500 kroner, mens Multi Coat Red koster 20.900 kroner og Multi Coat Pearl White koster 16.700 kroner. Sort premiuminteriør er inkludert i prisen, mens sort og hvitt premiuminteriør koster 8.400 kroner.
Når det gjelder felgstørrelser, blir 18-tommers Aero-hjul som standard og 19-tommers Sport-hjul som koster 12.500 kroner. 20-tommers Performance-hjul er inkludert i Performance-pakken.