Teslas Model 3-åpenbaring: Skilt ved fødselen

Teslas Model 3-åpenbaring: Skilt ved fødselen

Dagen i dag markerte at ventetiden går mot slutten for de norske reservasjonsholderne av Teslas Model 3. Men hvor var du da Oddvar Wike tok med skiltet på visning?

14. november klokken 8.55, fem minutter før dørene åpner på Teslas lokaler på Skøyen:

Den lenge bebudede – og av mange sterkt etterlengtede – Tesla Model 3 skal for første gang offisielt vises på norsk jord.

Klare ventetidstegn

Mer enn 325.000 Tesla-entusiaster verden over betalte depositumet allerede den første uken det var mulig å reservere bilen på vårparten i 2016.

Syv av dem står nå og tripper lett denne grå novembermorgenen, snaue to og et halvt år senere – for å for første gang fysisk se, ta, føle og lukte på bilen de har bestilt.

Og kanskje kjæle litt diskret med den – eller nerde uhemmet med andre fremmøtte åndsfrender.

Tesla har av mange blitt sammenlignet med Apple: En stor og svært dedikert fanskare som sverger til produktet og avfeier alt annet, mens folk på utsiden nærmest ser på dem som en sekt.

Legg til en karismatisk-eksentrisk leder i front, men ellers er begge selskapene kjent for sin sparsommelige og temmelig kontrollerende mediehåndtering, med masse spekulasjoner som følge av det.

Men hver gang det skjer noe, smeller selskapene – alltid på kort varsel – til gjengjeld til med store mediejippo – med lange køer utenfor butikkene og hallelujastemning i gatene når det først skjer.

Les også: Her er Tesla Model 3 – elbilen mange venter på

To ukers visning

Kort varsel var det også før visningen på Skøyen i dag. Det eneste som bryter med Apple-parallellen, er beskjedne antallet mennesker i kø utenfor Tesla-lokalet.

– Det vi er opptatt av, er at alle som nå har ventet på bilene sine skal få en god opplevelse. Derfor viser vi bilen her i to uker, for vi ønsker at kundene våre skal få tid og rom til å se på bilen, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.

Han virker slett ikke misfornøyd med oppmøtet. Snarere tvert imot.

– Vi er i grunnen veldig fornøyd med at folk kan få komme etter hvert og se på bilene i ro og mak, heller enn å gå for maksimalt trøkk i en kort periode for at vi skal kunne vise frem en stor folkemengde på bilder i media.

Saftige spekulasjoner

Tesla har etter annonseringen av reservasjonstallet den første uken, verken villet gå ut med hvor mange som på verdensbasis eller i Norge har reservert bilen, men Elbilforeningens bilekspert Ståle Frydenlund har tidligere våget seg på et anslag på minst 20.000 Model 3 til Norge i 2019.

Andre har spekulert i at bilen fort kan selge opp mot 50.000 eksemplarer i Norge i løpet av neste år. Men kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland foretrekker fortsatt å være taus om det meste som har med tall å gjøre.

– Hvorfor vil dere ikke si hvor mange nordmenn som har reservert Model 3?

– Vi er opptatt av å levere på de løftene vi har til kundene våre, og vi ser ikke hvilken verdi det tallet har for å gi en god kundeopplevelse. Vi tenker heller at produktet skal få tale for seg selv, sier Sandvold Roland.

Det store spørsmålet nå er når reservasjonstagerne kan hente ut bilene sine. Vil de rekke det før treårsdagen for reserveringsstarten, 31. mars 2016?

– Vi begynner utleveringen i starten av neste år, fastslår Sandvold Roland.

– Altså i løpet av januar–februar?

– Jeg sier i starten av neste år, så får folk tolke det som de vil.

Ville tilstander (i hvert fall på forumet)

Langt flere har etter hvert ankommet Tesla-lokalet, nå kretser et førtitalls personer som insekter rundt den røde bilen. På veggen bak henger Model 3-T-skjorter på rekke og rad.

 

Og utenfor? I hvert fall ikke noe tilløp til motdemonstrasjoner fra de beryktede Tesla-haterne.

Men det er påfallende få kvinner her. Og de som er her, er i følge med menn.

Bortsett fra én, som svirrer rundt med fotoapparat rundt halsen og notatblokk i hånden.

– Dette er jo en merkedag for Tesla-folket, sier Vigdis Margrethe Løver fra Tesla Owners Club Norway (TOCN), der hun sitter som varamedlem i styret. Hun er her for å rapportere fra dagens fesjå til klubbens medlemmer via deres digitale kanaler.

– Det var jo helt ville tilstander på forumet i går da dette ble kjent. Og styret i TOCN var i fyr og flamme, men de var litt skuffet over at åpningen fant sted i arbeidstiden. Hvem er det som har tid til å være her da?

– Du?

– Jeg, ja! Klart det! Jeg har vært Tesla-frelst lenge!

– Så da står du vel på venteliste for denne bilen?

– Nei, nei, nei. Jeg har en Model S, og den skal jeg kjøre til jeg – eller den – dør. Jeg har gratis strøm hele livet, jeg – eller i hvert fall så lenge bilen holder. Bedre blir det ikke!

Les også: Lekestue med Mr. LOL OIL

Kone og skilt

Foran den røde Teslaen midt i lokalet står en godt voksen herre med et registreringsskilt i lanken. «MODELL3», står det på plata han svinger rundt med.

– Jeg måtte jo stave det med dobbel L, da. Men vi er jo i Norge, så det får vel gå, sier Oddvar Wike, som reiste inn fra Porsgrunn tidlig om morgenen for å for første gang ta bilen han reserverte for snart to og et halvt år siden nærmere i øyesyn.

Og med én gang det ble mulig, gikk 61-åringen altså hen og betalte 10.000 kroner nok en gang, denne gangen for å få et personlig registreringsskilt som kunne stå i stil med bilen han også betalte det samme beløpet i depositum for å kunne reservere.

– Jeg tenkte at dette skiltet, det blir borte med det samme, så her er det bare å kaste seg på.

Wike håper å få sin egen, røde Model 3 som en av de første i Norge på nyåret. Fra før av har han en Model S, men den er han slett ikke sikker på om han vil kvitte seg med.

– Det er jo ikke noen dårlig bil den jeg har, akkurat. Uansett skal jeg slå kloa i denne først, så får vi se.

– Du tenker egentlig at det er like greit å beholde begge?

– Tja, jeg har jo en kone, da …

– Både kone og skilt, si! Da blir det kanskje en Model Y en vakker dag også?

– Det blir vel det …

Les også: Norges morsomste elbilskilt