Hopp til innhold

Elbilforeningens ladespalte: Forsvinner Type 2-laderne fra veiene?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Det er flere elbiler på norske veier som er avhengige av normallading (altså via egen Type 2-kabel) når de lader utenfor hjemmet. Men er disse laderne på vei bort fra ladestasjonene?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har. Les tidligere spørsmål han har svart på her:

Elbilforeningens ladespalte:

Lade-Lars hjelper deg!

Dagens spørsmål:

Vi kjører Renault Zoe og er derfor avhengige av Type 2 hvis vi skal lade.

Hver gang vi drar på lengre kjøreturer så sliter vi med å finne ladere med Type 2 langs veien. Er det slik at det er i ferd med å forsvinne?

NORMALLADERE MINDRE NORMALT? Det er ladere av denne typen innskriveren bekymrer seg for om er i ferd med å forsvinne fra ladestasjonene. Foto: Martin Thronsen / elbil.no

Lade-Lars svarer:

Det er ikke slik at Type 2 er i ferd med å bli borte fra offentlige ladeplasser. Tallene vi har tilgang på viser god vekst over hele Norge. Vi har aldri hatt flere offentlige Type 2-ladepunkt enn vi har nå.

Men det er nok riktig at det antageligvis er sjeldnere å se Type 2 ved nyere ladestasjoner langs veinettet.

Eldre hurtigladere har ofte en kombinasjon av de kjente hurtigladekontaktene vi har i dag, CCS og Chademo, men i tillegg et uttak for Type 2.

Når disse så blir oppgradert til nyere hurtigladere med høyere effekt, er det veldig sjeldent at erstatteren har noe annet enn hurtiglading.

Noe av forklaringen kan være at hurtigladere er dyre å bygge ut, men gir høyere rotasjon på kunder. Derfor er det mer lønnsomt å prioritere hurtiglading på lokasjoner med mye trafikk.

I tillegg er det ofte arealmangel på slike plasser – da vil man helst at kundene skal lade så fort som mulig, så nestemann får plass.

En annen faktor er at de aller fleste elbiler nå kan hurtiglade. Det er rett og slett et smalt kundesegment av biler som kun kan bruke Type 2.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Det betyr derimot ikke at Type 2 er død. Så å si alle biler bruker ennå Type 2 – men da til normallading – når du gjerne vil la bilen stå og lade over lang tid.

Derfor gir det mer mening for ladeselskapene å bygge slike ladere der man forventer at folk ønsker å gå ut av bilen og finne på noe over en stund.

Da tenker vi spesifikt på parkeringsplasser i bykjerner, ved butikker, kjøpesentre eller fornøyelsesparker.

Fordelen med dette er at det ofte er litt mer å ta seg til der enn på en rasteplass langs med E18.

Vi destinasjonslader på elbilferie:

2000 km uten å hurtiglade – var det noen kunst?

Ulempen ved at Type 2 «migrerer» er at hvis man er på en lengre tur og må lade, så kan det passe dårlig å måtte ta en omvei fra hovedveien og inn i en ukjent by for å lete etter lader som passer.

Her anbefaler vi å bruke vår app – der kan du enkelt filtrere på hvilken type plugg du trenger til din bil og planlegge ruten deretter.

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Bli medlem i dag!

Les også