Lade-Lars hjelper deg!
Fagrådgiver Lars Godbolt svarer i Elbilforeningens ladespalte. Her har vi samlet noen av de mest populære spørsmålene om elbil og lading.

Dette lurer mange på:
Sjekk flere svar her:
-
Kan man fortsatt lade med stikkontakt?
-
Bør man ikke lade til mer enn 80 prosent?
-
Hjelp! Ladekabelen sitter fast
-
Skader du bilen når du "klattlader"?
-
Dette gjør du om du ikke får strøm fra hurtigladeren
-
Tappes batteriet for strøm når bilen står lenge rolig?
-
Trenger 12-voltsbatteriet vedlikehold?
-
Hvorfor viser bilen kortere rekkevidde enn forventet?
-
Forsvinner type 2-laderne fra veiene?
-
Lader bilen raskere om kupeen er varm?
-
Hvorfor er det dyrere å hurtiglade?
-
Hva trengs for å dra på elbilferie i Danmark?
-
Hvordan betaler man på ladestasjonen?
-
Hvorfor går det så sakte på hurtigladeren?
-
Bør man gjøre noe med elbilen før man lar den stå i ukesvis?
-
Funker det å dra på elbilferie i Europa?
-
Hvorfor er det dyrere å bruke ladebokser som er utenfor hjemmet?
-
Hva gjør du når ladeluka har frosset fast?
-
Hvorfor forvarme batteriet?
-
Bruke opp dieselbilen eller kjøpe ny elbil?
-
Hva er forskjellen på Autocharge og Plug & Charge
-
Fersk elbilist? Her er ladebegrepene forklart
-
Hva er smartlading?
-
Hva er V2L og hva kan det brukes til?
-
Hjemmelading i borettslag
-
Hvordan finner man ut hva det koster å lade?
-
Å lade elbil i leiebolig
-
Skikk og bruk på ladestasjonen
Lade-Lars og Elbilforeningen er her for deg!
Norsk elbilforening har jobbet for elbilisters rettigheter i 30 år. Derfor har vi har lang erfaring med å svare på stort og smått om alt som handler om elbiler og lading. Vi vet hva hva ferske elbilister lurer på og vi vet også at overgangen fra fossilbil til elbil ikke er så stor. Men det kan være litt uvant i starten å lade batteriet med strøm i stedet for å fylle bensin eller diesel på en tank.
Hurtigladere har det heldigvis blitt mange av og du kan betale med kort på rundt halvparten av de. At det er nok ladere langs veien og enkelt å betale for strømmen, er to av mange viktige kamper vi kjemper. Å lade elbil skal være like enkelt som og fylle diesel eller bensin.
Lad enkelt med Elbilforeningen
Fortsatt opplever flere at det å holde styr på hvilken app man skal bruke hos de ulike ladeselskapene er forvirrende. Derfor har vi i mange år hatt vår egen ladetjeneste som lar medlemmer lade hos majoriteten av ladeselskapene i Norge.
Sjekk Elbilappen og Elbilforeningens ladebrikke her.
40 prosents utslippskutt
Nå velger alle nybilkjøpere elbiler og slik har Norge nådd sitt første klimamål! Norge har kuttet utslippene fra personbilene med rundt 40 prosent, noe som rett og slett er en stor suksess.
Men fortsatt kjører sju av ti fossilbil så kampen om fortsatt salg av 100 prosent elbiler i nybilsalget fortsetter. Vi jobber for at politikerne ikke må hvile på laurbærene og godordene fra utlandet om den norske elbilsuksessen. Det er nemlig de som som må fortsette å sørge for at det alltid må lønne seg å velge elbil.
Bli medlem og støtt vårt arbeid for utslippskutt og få en enklere elbilhverdag!





