Lade-Lars hjelper deg!
Fagrådgiver Lars Godbolt svarer i Elbilforeningens ladespalte. Her har vi samlet noen av de mest populære spørsmålene om elbil og lading.
Dette lurer mange på:
Sjekk tidligere svar her:
Det korte svaret er: Jo, selvfølgelig kan du lade bilen helt opp.
Elbilen er til for å brukes, og du kan bruke hele batteriet. Bilen har innebygde systemer som passer på batteriet.
Men det er to grunner til at det snakkes om at du ikke bør lade til mer enn 80 prosent:
Den ene handler om å bevare mest mulig av batteriets kapasitet over tid. Den andre handler om at hurtiglading går saktere når batteriet nærmer seg fullt.
Batteriet kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid
For å bevare batterikapasiteten best mulig, har mange biler en funksjon der man kan begrense oppladningen til 80 prosent. Dette er fordi batterier kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid. Dette kan gjøre at du kan lagre mindre strøm på batteriet og dermed får kortere rekkevidde.
Batteriet kan også ta skade om det blir fullstendig utladet.
Derfor anbefaler vi å ikke la bilen stå med nærmere tomt eller fullt batteri om du skal være lenge borte.
Betyr dette at man skal være redd for å bruke hele batteriet på elbilen sin?
Alle elbiler har en buffer i batteriet
På ingen måte. Alle elbiler har en buffer i batteriet med kapasitet som du ikke kan bruke. Derfor snakker man om brutto og netto batterikapasitet. Denne bufferen er der nettopp for å unngå at du faktisk lader batteriet helt opp eller helt ut, og dermed øker slitasjen.
Bufferens størrelse varierer fra modell til modell og derfor varierer også bilprodusentenes råd for hvordan du skal ta best mulig vare på bilen din. Les deg gjerne opp i bilmanualen for å vite hvordan best ta vare på batteriet.
Tar lang tid fra 80 til 100 prosent
Det andre opphavet til 80-prosent-«regelen» er at det ofte kan ta like lang tid å hurtiglade fra 80 til 100 som det tar fra 0 til 80 prosent – det er rett og slett ofte ikke særlig hensiktsmessig å lade mye mer enn 80 prosent på en hurtiglader.
Man bør derfor stoppe ladingen på rundt 80 prosent for å unngå å sløse med tid og skape kø på ladestasjonen.
Merk at noen modeller lader raskt også opp til 90 prosent – her kan du fint prøve ut selv. Vær også obs på at noen ladeselskaper, som Eviny, legger på et gebyr per minutt man lader over 80 prosent for å hindre kødannelse.
Rådene vi gir her gjelder ved hurtiglading, men noen av triksene vil også gjelde for hjemmelading og gatelading.
Innimellom kan det skje at ladekabelen sitter fast i bilen eller i ladeboksen også ved denne typen lading.
Ikke bruk fysisk makt
Når man lader er det mye strøm i sving. For å sikre at denne strømmen går dit den skal, er det noen små pinner inne i ladekontakten som låser fast ladestøpselet etter at du har plugget det inn i bilen og før ladingen starter.
Før bilen låser opp disse pinnene igjen, må bilen være sikker på at det ikke er strøm i kabelen. Noen ganger skjer det en feil som gjør at disse pinnene ikke låses opp, selv om bilen ikke lader. Dette kan også skje før ladingen kommer i gang.
Om du opplever dette, må du for all del ikke bruke fysisk makt for å få løs kabelen, da risikerer du å skade bilen.
Sjekk at bilen ikke lader
Det første du bør gjøre er å sjekke at bilen ikke lader og at ladeøkten er avsluttet fra laderens side. Bruk brikke eller app, og sjekk om økta er avsluttet. Ofte kan du også se dette på skjermen på laderen.
Om ladeøkta er avsluttet og kabelen fortsatt sitter fast, er det en kommunikasjonsfeil mellom lader og bil som gjør at ladekabelen sitter fast.
Skru av bilen, og så låse/låse opp
For å nullstille dette, kan du forsøke å skru av bilen og så låse/låse opp igjen med nøkkelen. På en del biler kan du på nøkkelen dobbel-trykke på lås opp for å løse ut kabelen.
Sjekk om bilen har en egen knapp for å løse ut kabelen
Funket ikke det, kan det være at din bil har en egen knapp for å løse ut kabelen. Den finner du kanskje ved siden av kontakten på bilen, i instrumentpanelet og/eller på skjermmenyene – eller i appen som følger med bilen din.
Start og stopp ei ny ladeøkt
En annen ting du kan prøve, er å starte en ny ladeøkt på ladestasjonen og så stoppe den igjen etter eksempelvis 30 sekunder. Håpet er at den vil løsne når bilen får et nytt signal om at lading er avsluttet.
Hvis du hører godt etter, kan du høre at låsen sier «klikk» når den slipper kabelen.
Sjekk om bilen har en egen nødstopp
Har du fortsatt ikke fått det til er det flere biler som har en nødstopp gjemt et ellet annet sted i bilen som du kan dra i. Har du en slik i bilen vil du finne informasjon om det i bruksanvisningen til bilen.
Typisk sitter den under panseret eller i en luke i bagasjerommet.
Bruk nødstoppen på hurtigladeren
Om ingenting av det vi foreslår over skulle fungere, kan du prøve å trykke på nødstopp-knappen på hurtigladeren eller forsøke å ringe ladeselskapet for å høre om de kan se status på laderen, og om de kan bistå fra sin side.
Det korte svaret er ja, men ikke der du lader til vanlig.
1. juli 2022 kom det krav om ladeboks ved nyinstallasjon for fast elbillading, som hjemme, eller på jobb. Bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft, og såkalt nødlading er lov.
Det betyr at har du lagt til rette for elbillading hjemme, med stikkontakt før 1. juli 2022, kan du fortsette å bruke denne. Men det forutsetter at du har:
- Egen kurs til elbilen.
- Maks 10 Ampere kurs.
- Kursen må ha jordfeilbryter type B.
Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der de lader til daglig. Det er en mye sikrere og rasker måte å lade bilen på.
Sjekk medlemsrabatt på ladebokser:
Retningslinjene for lading gjelder kun der du vanlig, som hjemme eller på jobb. Du kan altså nødlade hvis du er på besøk hos noen uten andre alternativer, selv om det ikke er lagt opp til dedikert elbillading. Da er det viktig å følge med på kontakten under lading, for varmegang kan forekomme. Skjøteledning skal ikke brukes.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som håndhever regelverket. Les mer om retningslinjene for installasjon her.
Kommer det inn fukt i ladeluka, kan det skje at den fryser og blir sittende fast. På samme måte som bildører kan fryse fast.
Spesielt biler som har luka plassert foran på bilen, og dermed er mer eksponert for snø og slaps, kan være utsatt for dette problemet.
Slik forhindrer du fastfrosset ladeluke
Først og fremst er det smart å være føre-var. For å hindre frosne dører smører man inn gummilistene med silikon, det samme prinsippet kan man følge her.
Silikon får du kjøpt på bensinstasjoner eller på butikker som BilXtra, Biltema og Clas Ohlson – i sprayform eller som stift.
På bildet over kan du se en liten rund utstikker i plast helt til venstre i luken. Inne i den sitter det som regel en fjærmekanisme som dytter ut luken innenfra når du står utenfor og trykker panelet inn.
Det kan være lurt å smøre den og andre bevegelige deler med låsolje for å hindre at den kiler seg fast.
Fjern snø og fukt
Så er det selvfølgelig også smart å holde det tørt så langt det lar seg gjøre.
Har det snødd mens du har ladet over natten kan det fort havne en del snø og fukt rundt ladekontakten, så ta en inspeksjon og fjern så mye du klarer.
Gjør dette når ladeluka er frosset fast
Men så står man der og skaden er allerede skjedd. Luka streiker og du må lade. Hva gjør du da?
- Unngå å forsøke å bryte den opp, det er som oftest varme som hjelper.
- En varmekilde som en hårføner kan gjøre susen, eller så kan du prøve et kjent og kjært kjerringråd:
- Finn frem en plastpose som er stor nok til å dekke luka og fyll den med varmt vann. Hold den inntil luken i noen minutter – og vipps skal du se at du får åpnet den på en skånsom måte.
Om du er skikkelig uheldig kan du få et islokk over hele ladeluka. Da bør du være forsiktig med vindu-skraperen, her risikerer du å skade lakken. Bruk igjen heller hårføner eller en pose med varmtvann.
Har du sjekket batteriprosenten idet du parkerer for kvelden, og så har den gått ned når du våkner neste dag, selv om ingen har kjørt?
Dette er en kjent problemstilling for flere elbileiere. Temaet ble for alvor satt på dagsorden da Tesla lanserte sin Model S allerede i 2013.
Da opplevde eierne av bilen at den tapte strøm når den sto over tid. Dette fikk kallenavnet «Vampire drain».
Bilen er sjelden fullstendig avskrudd
Tapet kommer i hovedsak av at bilen sjelden er helt fullstendig skrudd av. Moderne elbiler som står parkert er i en form for dvale, hvor bilen ofte er tilkoblet nettet og dermed kan «vekkes» av kommunikasjon med apper og servere. Jo oftere bilen vekkes fra dvalen for å gjøre et eller annet, jo større blir tapet.
I dag har de fleste elbiler appstyring og dermed liknende utfordringer som Model S «innførte» tilbake i 2013.
En prosent forsvinner per døgn
Graden av tap vil variere fra produsent og modell på elbil, men det vil være normalt å forvente at én prosent forsvinner per døgn den står parkert.
Tapet kan være høyere eller lavere avhengig av hvilke funksjoner bilen din har som er påskrudd når du er borte fra den. Temperatur kan også påvirke tapet.
Dette kan bilen gjøre når den er skrudd av
Noe av det bilen kan finne på å gjøre når den står alene og kjeder seg, kan være å laste ned store og små oppdateringer av programvaren, samt rutinemessig sjekk av bilens systemer (inkludert kontroll og lading av 12-voltsbatteriet).
Kommandoer som du sender fra bilens app for å sjekke batteristatus, endre på ladeplaner eller lignende, vil også trekke strøm.
Noen funksjoner, for eksempel Teslas Sentry Mode (videoovervåkning av bilen), vil trekke ganske mye strøm.
Sjekk hvilke funksjoner du kan skru av
Når bilen er «våken» og tilgjengelig for elektronisk kommunikasjon vil den tappes mer enn når den «sover». Det kan derfor være lurt å undersøke om det er noen funksjoner du kan skru av hvis du trenger å spare strøm, og det er lurt å unngå å «pinge» bilen med ulike forespørsler.
Ha godt med strøm på bilen om du skal være lenge borte
Skal du være lenge borte fra bilen og den ikke er tilkoblet en ladeboks anbefaler vi at du har godt med strøm på bilen før du drar. Og om bilen for eksempel skal stå på en flyplass over lengre tid, så er det også aktører som åpner for at du kan koble til en normallader og bli stående der til du kommer hjem.
Når bilen skal stå over lengre tid anbefaler vi å stille inn bilen din til å stoppe ladingen på 80 prosent, slik at batteriet ikke blir stående fulladet for lenge, noe som kan ha negativ effekt på levetiden til batteriet ditt.
Det er helt vanlig at bilen anslår kortere rekkevidde enn det som er bilens «offisielle rekkevidde».
På alle nye elbiler er rekkevidden basert på det som heter en WLTP-test. Denne testen er lik for alle biler og tilsvarer et gjennomsnittlig kjøremønster i sommertemperatur.
Slik fungerer rekkeviddemåleren i bilen din
Tallet som vises i bilen din, derimot, er et anslag på hvor langt bilen din tror du kan kjøre akkurat nå. Bak dette anslaget ligger det en algoritme, eller et regnestykke om du vil, som legger flere faktorer til grunn for tallet du ser.
Batterinivå, utetemperatur og batteritemperatur er vanlige ting å bygge inn i algoritmen, men det viktigste er hvordan og i hvilke forhold du kjører bilen. De fleste elbiler ser nemlig på hvor høyt forbruk du har hatt i det siste når den anslår rekkevidden din. Jo høyere forbruk du har hatt, dess lavere blir den estimerte rekkevidden.
Dette påvirker elbilens forbruk
Forbruket ditt blir for eksempel høyere når du kjører i høy hastighet, i bratte bakker, i kaldt vær, på våt veibane eller har en aggressiv kjørestil med hyppig akselerasjon og hard bremsing. Kjører du derimot i moderate hastigheter på tørr veibane vil forbruket være mye lavere. Faktisk kan du oppleve at du får høyere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Nesten alle biler viser forbruk som kilowattimer per 100 km (i gamle dager snakket man gjerne om «liter på mila»). Så hvis man har vært ute på en litt krevende tur, vil algoritmen anslå at forbruket vil fortsette å være høyt, og dermed justere ned hvor mye rekkevidde den tror du har.
Fortell bilen hvor du skal
Et greit tips hvis du skal ut på tur og vil ha et bedre rekkeviddeestimatet, er å fortelle bilen din hvor du skal.
Bilens navigasjonssystem justerer anslått forbruk og rekkevidde etter flere parametere som temperatur, fartsgrenser og stigning. Noen tar også med værforhold.
Det er veldig ulikt hvor gode disse anslagene er.
Bruk Elbilforeningens ladekart
Derfor kan du også teste ut ruteplanleggeren i Elbilforeningens ladekart, som gjør den samme jobben. Her er alle elbiler støttet – og kalkulatoren inkluderer værforhold. Det samme kartet finner du også i ElbilAppen på din telefon.
Bør jeg alltid lade bilen fullt opp, eller er det like greit å smålade litt nå og da?
Det vi snakker om her refererer vi ofte til som «klattlading». Altså lading hvor man bare lader i små mengder spredt over korte ladeøkter.
Ikke skadelig
Kort fortalt er det ingen fare forbundet med dette, verken på hurtiglader eller når du lader hjemme.
Vår erfaring er at batteriet på lang sikt kan få noe redusert kapasitet om det ofte blir stående enten helt fulladet eller nesten helt utladet over lengre tidsperioder.
Har du lite strøm før du skal parkere et sted hvor du ikke kan lade, kan det derfor være lurt å klattlade litt slik at batteriet kommer seg opp over 20 prosent.
Kan være en lur strategi på tur
Klattlading er også en lur strategi når man er ute på tur og vet at man bare trenger et lite påfyll for å komme seg frem til destinasjonen.
Som regel lader batteriet saktere når man når 70-80 prosent, så hvis man hurtiglader i kortere bolker hvor man får høy effekt kan man også spare tid.
Så godt som all erfaring med elbilbatterier så langt, viser at de holder seg godt ut levetiden til bilen.
Deretter vil batteriet kunne få et etterliv i andre sammenhenger før det til slutt forhåpentlig gjenvinnes.
Batterigaranti
Elbiler kommer med en egen garanti for batteriet. Bransjestandarden ligger på åtte år eller 160.000 km kjørt, som oftest med et løfte om at batteriet skal holde minst 70 prosent av den originale kapasiteten.
Elbilforeningen har testet batterier
Vi har tidligere testet batterier på biler fra 2015 som fortsatt har over 90 prosent av kapasiteten. Andre kan ligge på rundt 80 prosent, men i noen tilfeller kan det også være lavere.
De bilene som presterer dårligst i slike tester har som regel vært tilfeller med dårlig batterikjemi og spesielt mangel på aktive kjølesystemer. Blir batteriet for varmt kan det nemlig miste kapasitet. Nyere elbiler er langt bedre på dette området.
I tillegg har eldre elbiler mindre batteripakker som vil tilsi flere oppladninger. Dette kan også slite på batteriet. Et større batteri vil kreve færre oppladninger og dermed holde seg bedre.
Bilens batteristyringssystem
Bilen har et batteristyringssystem (forkortet til BMS på engelsk), som tar vare på helsen til batteriet ved å regulere ladehastigheten og temperaturen når det er behov for det. Ved å hindre at det blir for varmt eller for kaldt, sikrer systemet at batteriet holder seg godt.
Dette kan gjøre selv
Det er også noen forholdsregler du selv kan ta for å sikre et sterkt og sunt batteri. Når bilen skal stå stille over lengre tid, trives batteriet best når det er ladet mellom 20 og 80 prosent.
Alt i alt kan du trygt forvente god levetid på batteriet ditt. Noe reduksjon i kapasitet må man nok beregne over tid, men den skal falle veldig drastisk før det blir problematisk for bruksmønsteret til den gjennomsnittlige bilist.
Lurer du på mer om elbilens levetid? Sjekk ut vår side: Hvor lenge holder en elbil.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!