Ti år med endring i Bergen: Fra europarekord i luftforurensning til verdensrekord i elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
For 10 år siden satte Bergen europarekord i luftforurensning. I dag har lufta blitt renere, og byen setter en hyggeligere rekord: Bergen er den storbyen i verden som har flest elbiler.
– Ingen storby i verden har så mange elbiler som Bergen, jubler Christine Ødegaard, nestleder i Hordaland elbilforening.
– Dette er en gledens dag for vestlendinger og elbilentusiaster, fortsetter hun.
30 prosent elbiler
Hele 30 prosent av bilene på veiene i Bergen er elbiler. Byen troner dermed på toppen av statistikken både nasjonalt og internasjonalt.
Rett bak Bergen ligger Oslo med en elbilandel på 28 prosent, mens Trondheim, Stavanger og Tromsø ligger lenger bak.
– Det er alltid moro for bergensere å slå Oslo, legger Ødegaard til.
Fra «giftby» til elbilhovedstad
Vinteren 2010 var krisetiltak, giftlokk, parkeringsforbud og datokjøring vanlige begreper i bergensernes hverdag.
Nå er det lenger mellom dagene hvor luftforurensningen er så høy at det er farlig å puste inn lufta.
Måledata fra Norsk institutt for luftforskning (NILU) viser at graden av luftforurensning er redusert.
En av årsakene er at stadig flere bergensere kjører elbil.
I en rapport utarbeidet av NILU og Urbanet Analyse i 2017 for Bergen kommune, står det at «andelen nullutslippskjøretøy vil bidra til at utslippene reduseres i årene som kommer».
På sine nettsider peker også NILU på utslipp av eksos som en stor kilde til lokal luftforurensning.
– Elbilen har helt klart noe av æren for at lufta er bedre i Bergen, sier Ødegaard.
I tillegg bidrar nullutslippsbusser og overgangen fra vedfyring til rentbrennende oppvarming, påpeker NILU.
Skyldes god lokal elbilpolitikk
Også TV 2 har fått med seg at bergenserne har markert seg internasjonalt:
«Bergen setter ikke kun nedbørsrekorder. Nå er Vestlandets hovedstad også verdens elbilhovedstad», skriver kanalen i innsalget for TV-innslaget, som du kan se her.
Christine Ødegaard er ikke i tvil om at den lokale elbilpolitikken i kombinasjon med nasjonal politikk er det som gjør at bergenserne velger elbil i bilbutikken.
– I Bergen har de valgt å satse på elbiler, blant annet med miljørabatt i bomringen. Det, sammen med momsfritaket, er viktige «gulrøtter» som gjør at folk velger elektriske biler, sier hun.
Ødegaard mener det er for tidlig å gjøre noe med elbilfordelene, ikke minst med tanke på de som vurderer å gå over til elbil.
– Elbilandelen i Bergen viser at politikken fungerer, og de økonomiske fordelene er fortsatt viktig for at folk skal kjøpe elbil.
De positive konsekvensene er åpenbare, ifølge Ødegaard:
– Her i Bergen ser vi en positiv effekt på lokal luftforurensning samtidig som elbilen bidrar til at vi kutter klimagassutslipp fra transportsektoren.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!