Hopp til innhold

Krav om ansvarsforsikring for eiere av elsparkesykler: Fra nyttår må du være forsikret med denne

NYE REGLER: I tillegg til aldersgrense, påbud om hjelm og promillegrense, må eiere av elsparkesykler fra nyttår tegne ansvarsforsikring.

Endringer i lovverket: Bruker du din egen elsparkesykkel må du ha en egen ansvarsforsikring fra årsskiftet. 

I dag defineres elsparkesykler som «liten elektrisk motorvogn” og det er nå nye regler for slike fremkomstmidler.

Men reglene som trer i kraft 1. januar 2023, innebærer at forsikringsselskapene vil kreve at du erstatter alle skader selv hvis du forårsaker en ulykke.

Det betyr altså at eiere av elsparkesykler må skaffe seg ansvarsforsikring.

Det kan være smart å kjøpe sykkel om høsten:

Stor guide – slik velger du riktig type elsykkel

Pris foreløpig uklart

De nye reglene er ganske nye for forsikringsselskapene, og det er derfor fortsatt noe usikkert hva forsikringen vil koste.

Gjensidige vil antakelig ta rundt 59 kroner i måneden for en ansvarsforsikring, mens den hos If vil koste rundt 99 kroner, skriver Tek.no.

Hva så med elsparkesykler som du leier?

De skal allerede ha forsikring gjennom utleieselskapet – dette har vært et krav siden 1. september i år.

Ny BBC-serie intervjuer a-ha:

Hylles for å ha «inspirert elbil-revolusjonen»

Foreløpig dekket av innboforsikring

Frem til 1. januar 2023 vil skader du kan komme til å påføre andre personer eller eiendeler, være dekket av innboforsikringen din.

Har du hjemmeboende barn vil de være dekket på foreldrenes innboforsikring fram til fristen.

Det gjelder også barn som har flyttet uten å ha meldt flytting til ny adresse, forklarer produktsjef i Tryg, Øyvind Stople, i en artikkel hos NITO.

Forsikringskravet er en del av innstrammingen av regler for elektriske sparkesyklet som kom fra Samferdselsdepartementet i vår.

Bakgrunnen for vedtaket er et økende antall uhell med alvorlige personskader, og kjøring som gikk ut over andre trafikanter.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Dette er elsparkesykkel-reglene som kom i vår: 

Reparerer elsykkelbatterier:

– Folk kommer helt fra Sverige

Forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn:

  • En liten elektrisk motorvogn er ifølge Lovdata en elektrisk drevet motorvogn for én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lenger enn 120 cm. 
  • Motorvogn uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning.
  • Liten elektrisk motorvogn skal være bygd, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den tåler de påkjenninger som den vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe.
  • Liten elektrisk motorvogn skal være tydelig og varig merket med produsentens navn, typebetegnelse og fabrikasjons-nummer. Det skal være plassert og utført slik at det er godt synlig og slik at det ikke lett kan fjernes eller endres.

(Kilde: Lovdata)

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også