Hopp til innhold

Reparerer elsykkelbatterier: – Folk kommer helt fra Sverige

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BATTERISUKSESS: Ungarske Greg Marton hadde lyst til å skape sin egen business og har satset på å reparere batterier til elsykler og andre små elektriske produkter. Alle foto: Kirsti Ellefsen / elbil.no

Det startet med en idé om å reparere elsykkel-batterier. Nå er det ikke lenger bare elsykler som denne Reodor (på) Felgen-typen reparerer.

Opp en trapp og inn en dør, i et anonymt næringslokale på Alnabru i Oslo, finner du Battkomp.

– Her holder vi til, sier gründer og daglig leder Greg Marton, og åpner døren inn til det store lokalet.

Rommene er fylt med diverse verktøy, og i hyllene ligger det elsykkelbatterier som ikke virker.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Er du interessert i sykler?
Nei, i batterier.

greg marton, batterifikser

Folk kaster elsykler fremfor å reparere

– Personer møter opp med batteriet sitt og klager på at det ikke virker. Ofte ender det med at de kaster hele sykkelen, fordi det blir for dyrt og vanskelig å kjøpe nytt, forteller Greg.

– Noen har kommet helt fra Sverige fordi de ønsker å få reparert batteriet sitt.

Greg mener bransjen er veldig fragmentert. Noen produsenter har gått konkurs, andre er vanskelige å få tak i.

Men dette markedet er på vei opp, tror han.

LITEN BEDRIFT: For tiden er det to ansatte i firmaet, elektroingeniør Mazhar Khan og Greg Marton, som er eier og daglig leder.

Litt lenger inne i lokalet står elektroingeniør Mazhar Khan, den eneste ansatte i firmaet i tillegg til Greg.

Mazhar er i ferd med å erstatte batteriene til en jekketralle.

Arne (80) syklet alene på elsykkel i tre uker:

– Jeg fikk litt vondt i rumpa

Firmaet løftes av jekketraller

– Vi bygger et helt nytt batteri, sier Greg Marton og viser frem det de driver med akkurat nå:

Truck-leverandøren Hesselberg ønsket hjelp med en type batterier som de hadde problemer med, og tok kontakt med Greg.

– Disse batteriene varer bare i ett til to år før de de må skiftes ut. Hesselberg ga oss med en utfordring, de ønsket en bedre løsning. Nå bygger vi et helt nytt batteri som har lengre levetid og bedre kapasitet, forteller han.

Dette er for tiden hovedaktiviteten i Battkomp, forklarer Greg, selv om batterier til elsykler er det de i første omgang har profilert seg på og som fortsatt er en sentral del av det de driver med.

BATTERIER TIL JEKKETRALLER: Foreløpig er det mye jekketraller Battkomp reparerer, men i fremtiden ønsker de å satse på gaffeltrucker, golfbiler og andre små elektriske fremkomstmidler.

En nysgjerrig gutt

La oss ta det helt fra starten:

Da ungarske Greg Marton gikk på ungdomsskolen ble det tydelig at business og nysgjerrighet på hvordan ting er bygget opp, var noe han hadde talent for.

– Jeg pleide å tjene litt penger på å plukke fra hverandre mobiltelefoner og fikse dem for venner og bekjente, forteller Greg.

Det var derfor egentlig ingen overraskelse for noen at han ville bli elektroingeniør. 

Så etter ha studert i Ungarn og i Korea, fikk han muligheten til å fullføre mastergraden hos firmaet eSmart Systems i Halden.

Og sånn fikk han sansen for Norge. Før han var ferdig med mastergraden, ble han tilbudt fast jobb i Halden-firmaet. 

Men trygg jobb og fast inntekt var ikke nok for Greg. Lysten til å starte noe eget var for sterk.

SATSER PÅ JEKKETRALLER: Å reparere batterier til jekketraller er noe Battkomp har spesialisert seg inn på.

Kommer fra gründer-familie

Greg Marton kommer fra en familie der det å bygge sin egen bedrift, sin egen arbeidsplass og sitt eget produkt, ligger i blodet.

Eiendom, privatskole, restaurant – dette var områder der Greg hadde sett familien lykkes som gründere.

Så Greg begynte å tenke. Hva kunne han få til? Reparasjon. Gjenbruk. Miljø og selvsagt lønnsomhet.

Dette var stikkord for hva han tenkte burde være ingrediensene i en forretningsidé.

Elsykkelen åpnet opp marka for Terje (75): – Dette anbefaler jeg alle!

En forretningsidé tar form

Ideen til Greg var denne: Salget av elsykler hadde eksplodert, og det var jo en god ting.

Men haken ved det miljøvennlige fremkomstmidlet var batterienes levetid og muligheten for å skifte dem ut.

Økt batteriavfall og manglende løsninger for gjenbruk var et problem:

Når batteriet streiket var det enkleste alternativet gjerne å kjøpe seg en ny elsykkel.

LITT BORTGJEMT: Det er ikke alle som vet at det befinner seg et verksted og en oppstartsbedrift her.

– Noen elsykkelleverandører har gått konkurs, andre er vanskelige å få tak i. Men er det noe feil med batteriene til en elbil, blir det fikset. Hvorfor ikke det samme med sykler?

Dette ville altså Greg Marton gjøre noe med. Men hvorfor i Norge?

– Tja. Det var egentlig ikke planen å bli i Norge da jeg kom hit, og jeg kunne valgt å starte opp noe hjemme i Ungarn, men det ville blitt for enkelt, sier Greg.

Han forklarer at han ønsket en utfordring, og at han opplevde at Norge var et gunstig land for en gründer.

– Norge er et businessvennlig land, med lite korrupsjon, tilgjengelig kapital og gode muligheter for å få støtte hvis du har en god idé.

Lager biler til mekanikerutdanning:

Vil bli den første som tjener penger på elbilproduksjon i Norge

Elsykkel-batterier til besvær

Hjemme i sin egen leilighet satt Greg og grublet: Stadig flere får seg elsykler. Han ville finne en metode for å øke levetiden på batteriene.

Etter å ha klekket ut konseptet, søkte Greg om støtte fra Innovasjon Norge.

De syntes ideen var god, og ga ham støtte til markedsavklaring, og etter hvert 600.000 kroner i kommersialiserings-tilskudd til det som var en potensiell løsning på avfallsproblemet knyttet til batterier.

FRA JESSHEIM MED DEFEKT BATTERI: Sidsel Synnøve Halvorsen ble tipset om at Greg og den lille bedriften hans kunne fikse det ødelagte sykkelbatteriet hennes.

Kundebesøk på verkstedet

– Hei, er det her dere kan fikse batterier til elsykler?

En godt voksen dame har akkurat stukket hodet inn av døren. Hun har et sykkelbatteri i hånden.

Dama heter Sidsel Synnøve Halvorsen, har kjørt helt fra Jessheim – og har omsider funnet fram til Martons verksted.

Hun har hatt sykkelen i fire år, men nå tar ikke batteriet mot lading, forteller hun.

– Den stopper etter kort tid.

– Jeg var på XXL, men de kunne ikke hjelpe meg, men anbefalte dere – så da dro jeg hit, sier Sidsel og gir fra seg batteriet til Greg.

Greg vurderer batteriet og forteller henne at de kan bygge det helt om, og at hun da i tillegg vil få økt rekkevidde.

Dette er Sidsel villig til å betale for.

– Alternativet ville jo vært å kaste hele sykkelen, sier hun og smiler.

Stor guide:

Slik velger du riktig type elsykkel

Oslo kommune som kunde

Å hjelpe enkeltkunder som Sidsel er hyggelig, men ikke økonomisk bærekraftig.

Greg og firmaet har fått en gunstig avtale om å ta seg av batteriene til alle Oslo kommunes elsykler. I tillegg er det gaffeltrucker og små elektriske kjøretøy som golfbiler, som Greg vil satse på fremover.

Nå jobber han med å videreutvikle business-modellen. 

– Den må fungere for et lite selskap i et land som Norge. Vi må forholde oss til høyere skatter, høyere husleie og dyrere arbeidskraft. Vi er ikke i Kina. Vi er her. I Norge. På Alnabru.

UTSTYRET PÅ PLASS: På verkstedet til Battkomp kan de både reparere og forbedre batterier.

Søker finansiering

Greg Marton jobber hardt og målbevisst. Arbeidsdagene er minimum ti timer, og ferie er det lite av.

– Akkurat nå handler mye om å skrive søknader og skaffe finansiering.

En halv million har tikket inn fra Norsirk, og håpet er å få det samme fra Innovasjon Norge. Greg er optimistisk og har stor tro på batteribransjen, og på miljøgevinsten ved å gjenvinne.

– Et siste spørsmål før vi slipper deg: Er du interessert i sykler?

– Nei, i batterier.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også