Hopp til innhold

Elektrisk gokart-dag på Trøgstad: – Fremtiden for motorsport er elektrisk

ELEKTRISK SPENNING: Elektriske gokart produsenter Blue Shock Race og Rotax stilte med elektriske gokarter som alle fremmøtte kunne teste på NMK Trøgstads bane. Alle foto og video: NMK Trøgstad / Espen Larsen

Lite støy, mindre vedlikehold og uten utslipp av klimagasser. Elektriske gokarter kan være nøkkelen til å gjøre motorsporten mer tilgjengelig og bærekraftig.

– Jeg har troen på at dette er fremtiden for norsk motorsport, sier Tage Pettersen, stortingsrepresentant for Høyre.

Lørdag 29. juni inviterte NMK Trøgstad, Norges Bilsportforbund og Østfold fylkeskommune til en elektrisk dag på Trøgstad motorsenter. Her fikk alle fremmøtte muligheten til å teste ut en elektrisk gokart på banen.

Politikerne Tage Pettersen (H), Ola Elvestuen (V) og Camilla Eidsvold (SV) fra fylkestinget var blant de tilstedeværende som lot seg imponere.

– Elektrifisering er veien å gå, sa Pettersen i et intervju med NMK Trøgstad.

UTSLIPPSFRI TESTPILOT: Stortingsrepresentant Tage Pettersen (H) fikk kjørt seg med en helelektrisk gokart på banen. Han er overbevist om at fremtiden for bilsport er elektrisk.

Mange fordeler

– I Østfold vet vi mye om motorsportens gleder, men det er også konflikter knyttet til blant annet støy, forteller Espen Larsen fra NMK Trøgstad til elbil.no.

Larsen er klar over de utfordringene motorsport står overfor for å bli mer bærekraftig.

– Elektriske gokarter vil åpne for å kunne bruke banen mye oftere uten støyforurensning. I tillegg er de utslippsfrie. Og da kan motorsporten vokse.

Espen Larsen, NMK Trøgstad
VEDLIKEHOLDSFRI: Elektriske gokarter krever nesten ikke vedlikehold og ingen motorkunnskap. Gokarten er bygd på det samme chassiset som en bensindrevet gokart.

På papiret er el-gokarter raskere, med mer effekt. 0-100 km/t går på tre sekunder med en toppfart på 135 km/t for de raskeste modellene. Men det betyr ikke at de er vanskeligere å kjøre.

– Kreftene er enklere å håndtere og mer forutsigbare. Men det aller viktigste er faktisk å ha en gokart som er tilpasset førerens alder og ferdigheter.

Lite vedlikehold

Å drive med gokart-sport som privatperson medfører vanligvis en del kunnskap om motorservice og vedlikehold. De uten motorkunnskap fristes lite av sporten.

– El-gokart er enklere i vedlikehold. Drivlinjen er så å si vedlikeholdsfri. Det er kun bremser, hjuloppsett og litt annet smått som må tas, og det er enkelt å lære, ifølge Larsen.

Med dette håper man at el-gokarter vil friste flere til sporten. Og det er ikke bare mindre skruing som kan tiltrekke nye til sporten.

– Flere av de unge synes motorlyden fra bensinmotorene er skummel. De liker godt at el-gokartene er så stille.

SEMINAR: Etter kjøring ble det diskusjon om elektrifisering for motorsport med innlegg fra NBFs sportssjef, Atle Gulbrandsen og generalsekretær Hallgeir Raknerud. Til stede var også politikerne Tage Pettersen (H), Camilla Eidsvold (SV) og Ola Elvestuen (V) . Kanskje el-gokarter kan få fritak for mva i fremtiden?

Billigere i lengden

Det er ikke til å unngå at innkjøpsprisen for en slik el-gokart er ganske høy i forhold til en bensindrevet gokart – cirka det dobbelte. Men ser man på livsløpet, er regnestykket mye hyggeligere.

– Man bruker minimum 10-15.000 kroner per år på service og vedlikehold på en bensindrevet gokart hvis du kjører aktivt. Dette slipper du med en el-gokart, sier Larsen.

El-gokartene bygges på et standard gokart-chassis, dermed kan man spare mye penger ved å bygge selv.

Bli med elbil.no på det elektriske bil-sirkuset:

Slik fungerer Formel E

– Kjøper du et brukt chassis, motor og batteri og bygger selv, kan du spare mye.

Men et tredje alternativ er såkalt «arrive and drive».

– Da kan du leie en gokart for en sesong med et visst antall løp og treninger i løpet av året. Da blir inngangsbilletten til sporten mye rimeligere.


NYSGJERRIGE: Mange optimistiske og noen skeptiske møtte opp for å se hvordan elektriske gokarter oppleves på banen. Både fossile og elektriske gokarter var til stede slik at man kunne sammenligne fortid og framtid.

Elektrisk fremtid også for motorsport

I likhet med elbiler finnes det noen myter mot el-gokarter, blant annet at batteriet varer for kort og tar for lang tid å lade. En myte Larsen er rask med å avkrefte.

– Et fulladet batteri holder til 16-18 minutter med kjøring og kan lades fra 20-90 prosent på cirka 30 minutter. En treningsøkt eller et løp varer ikke mer enn 10 minutter med god pause mellom.

ENKELT OG GREIT: Motor og batteri som brukes til el-gokart tar liten plass. Batteriet kan byttes på to minutter mellom løp eller treningsøkt.

Med Blue Shock Race og Rotax-kartene som ble brukt til demonstrasjon kan man lett bytte batteri på to minutter, så å ha to batterier er også en mulighet.

Larsen er ikke i tvil om at fremtiden er elektrisk, også for motorsport.

– Sjåfører i alle aldre kom inn med brede smil etter å ha testet elektrisk for første gang. Men vi har en lang vei å gå. Ingen tar fra folk de fossile kjøretøyene med det første. Men jeg tror at om 10-15 år vil hovedtyngden være elektrisk, avslutter Larsen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også