Hopp til innhold

Prisene på elektriske Audi A6 og Q6 er her: Frister med bedre rekkevidde

KLASSISK: Alle som kjører Audi vil kjenne seg igjen umiddelbart i nye A6 e-tron. Designen er rimelig lik den man hadde tidligere. Foto: Audi

Audi A6 e-tron får lenger rekkevidde enn SUV-en Q6 e-tron. Er det nok til å få nordmenn til å kjøpe lave biler?  

Det er nemlig ingen tvil om at det er SUV som selger for tiden.

Stasjonsvogna, som var nordmenns foretrukne familiebil før i tiden, er blitt så upopulær at mange bilprodusenter droppet dem.

KOPIERT: A6 e-tron har i det store og hele samme interiør som Q6 e-tron, men et helt nytt operativsystem.

Men ikke Audi. De har kanskje hatt de feteste stasjonsvognene av alle opp gjennom tidene, og fortsetter i god stil med A6 e-tron.

Derimot har de kuttet ut sedanen, og gir oss heller en linjelekker og aerodynamisk kombi-coupe som tidligere ville blitt kalt A7. Nå heter den A6 Sportback e-tron.

KONSEPTET: Vi tok en titt på konseptutgaven i Oslo i mai 2022. Modellen er litt tonet ned siden da.

A6 er så vidt under fem meter lang, og begge varianter har et bagasjerom på 505 liter, mens Avanten får 1.422 liter til taket med setene nedslått, mot 1.330 for Sportback.

Neste Audi A6 blir også helelektrisk

Helelektrisk plattform

Konseptbilen var på Norges-besøk mai 2022, og A6 e-tron hadde verdenspremiere 31. juli, både som Avant og Sportback.

Selv om den følger nøyaktig samme designtrend som tidligere A6, er nye A6 e-tron bygget på den helelektriske plattformen Premium Platform Electric (PPE), den samme som SUV-en Q6 e-tron.

RASK: Med 800 volt elektrisk arkitektur, går ladingen fort. Sjekk vår test av Q6 e-tron.

Motorer og batteripakka blir dermed også de samme. Det vil si et batteri på 100 kWt brutto / 94,9 netto, og 380 hester og 565 Nm i dreiemoment.

Toppfarta skal være 210 km/t og 0-100 skal klares på 5,4 sekunder.

S-versjonen har 551 hester og klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Toppfarten øker til 240 km/t.

MYE LIKT: Sjekk vår test av Q6 e-tron over. Du får veldig mye av det samme i A6 e-tron.

Mer viktig er kanskje rekkevidden. A6-e-tron Avant har en rekkevidde opptil 713 km, mens Sportpack har hele 751 km.

Når det gjelder S6 e-tron blir rekkevidden opptil 651 km for Sportback og 635 km for Avant.

Ladefarten er oppgitt til maks 270 kW. Vi opplevde raskere lading da vi testet Q6 e-tron.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Prisene

Prisene er noe høyere enn for den nylig ankomne Q6 e-tron. Den noe trangere stasjonsvogna blir derfor ikke det naturlige valget.

Og her får du bare to utstyrsvalg: e-tron og Tech plus – og samtlige velger det siste, tipper vi.

Tech Plus gir deg passasjerdisplay, elektrisk justerbare seter, Assistentpakke Pro, LED Matrix-lykter, lyssignaturer og sikkerhetspakker.

I tillegg må du ha vinterpakka til 8.000 kroner for å få varme i ratt og alle seter, samt muligheten til å varme eller kjøle bilen før avreise.

Alle fargevalg unntatt grå koster 12.670 kroner ekstra, og vil du ha større enn 20-tommere koster det også ekstra.

505 LITER: Avant og Sportback er nøyaktig like romslige under hattehylla, men Sportback mister noe plass bakerst når du laster til taket.

Standardinteriøret er flott, men du har mulighet for et antall andre varianter, samt sort optikk utvendig og karbonspeil.

Digitale speil er også tilgjengelig for 18.550 kroner.

Mekanisk svingbart hengerfeste koster deg 14.100 kroner og kan trekke 2,1 tonn. Frunk koster også 3.000 kroner ekstra.

Du kan altså fort regne med rundt 100.000 kroner ekstra sammenlignet med prisene i tabellen lenger opp i denne artikkelen.

Bli medlem i dag!

Les også