Neste Audi A6 blir også helelektrisk

ELEKTRISK A6: Slik vil den første elektriske Audien i A6-familien se ut. Den har samme karosserifasong som A7 og får kombiluke, men designen blir som i e-tron-familien, blant annet med kraftig profil nederst på sidene.

Stor coupè med helt ny elektrisk luksus-plattform – og Audi hinter om at den kommer som stasjonsvogn, også.

Shanghai Motor Show byr på overraskelser. Vi hadde ikke regnet med å se en helelektrisk versjon av neste generasjon A6. Det første man legger merke til, foruten et ganske tungt og glatt utseende uten verken åpninger i front, speiler eller dørhåndtak, er at A6 mister sitt sedankarosseri og i stedet går for A7-look på A6-modellen. Og det er ikke veldig rart. Det er dette som er det mest aerodynamiske karosseriet, og når man lukker fronten og glatter ut resten, får man futuristisk utseende og lavere luftmotstand. LES OGSÅ: Toyotas nye elektriske SUV vist i Shanghai 
LAV LUFTMOTSTAND: Takket være helt lukket front, lav bakkeklaring med helt flat underside, kombifasong og barbert for detaljer, har man klart å få lav luftmotstand. I bunn og grunn den samme resepten som ni år gamle Tesla Model S i sin tid raffinerte.
  Vi ser det samme hos BMW. De velger 4-serie Gran Tourer som basis i modellen i4. Audi A6 e-tron Concept viser en helelektrisk modell som vil bli et ekstra medlem i A6-familien allerede i 2023. Den bygges på Audis nye PPE Premium Plattform Elecric Arcitecture. Men som man ser på bildene, vil den ha samme designprofil som e-tron-familien. Audi sier at produksjonsmodellen vil ligge veldig tett opp til konseptet, men at dørhåndtak og små elementer foreløpig ikke er endelige. Under ser du foreløpig siste skudd på e-tron-stammen i Norge. Under lanseringen hintet de samtidig om at en stasjonsvogn ikke lå langt unna. Stasjonsvogn har vært synonymt med Audi, helt siden de lanserte RS2, verdens raskeste stasjonsvogn. Dimensjonene er omtrent de samme som på dagens linjelekre A7. Det vil si 4,96 cm lang, 1,96 cm bred og 1,44 cm høy. Den er noen millimeter smalere på grunn av kameraspeiler. Og den er to cm høyere, kanskje på grunn av batteripakka. Audi sier den har en luftmotstand på lave 0.22 Cd.
NYTT TRYNE: Her ser du kanskje Audis kommende lave luksusfronter. Fortsatt lav, bred og sportslig, i forhold til erkerivalen BMW, som går for høy og smal grill. Legg merke til e-tron-logoen i front. Dette området har tidligere vært forbeholdt quattro-logoen.

Avansert understell

Dette er den første Audien vi ser på plattformen, selv om Q6 e-tron er forventet å komme først, kanskje allerede neste år. Det er tross alt SUV som selger mest. Den nye PPE-arkitekturen tillater det Audi kaller «Flat cars», altså sedaner, coupeer og stasjonsvogner, ikke bare SUV-er. Les test av storselgeren Audi e-tron her. 
NY LYKT-DESIGN:  Her viser Audi helt nye takter. Regn med å kunne velge forskjellig design.
  Det er mye som tyder på at Audi også i fortsettelsen ønsker å beholde sitt store modellutvalg i alle segmenter, selv om A4, som tidligere ikke brukte samme plattform som for eksempel Passat, trolig vil kunne nøye seg med den svært velkjørende og komfortable MEB-Plattformen, som Audi Q4 e-tron straks kommer på. PPE-plattformen har nemlig et spesielt optimalisert 5-link forakseloppheng med multilink bakhjulsoppheng. Begge er kontrollert med adaptive luftfjærer. Det betyr nok at det er luksusbilene som skal bygges på denne. Mellom det avanserte understellet har man lagt inn et batteri på 100 kWt, som skal være nok til en rekkevidde over 70 mil – noe som tilsynelatende er målet for de store bilene i Tyskland for tiden, ref. Mercedes-Benz EQS. LES OGSÅ: Nye Mercedes EQS er et elektrisk luksusvidunder