Hopp til innhold

Kinesiske Farizon Auto: Futuristisk, elektrisk tungtransport sikter mot Europa

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FARIZON: Lastebilfabrikanten Farizon har fullt fokus på lav- og nullutslippsløsninger for transportsektoren.

Denne elektriske lastebilen har både dusjhjørne, kjøkken og vaskemaskin integrert i hytta.

Geely vil ikke bare dominere personbilmarkedet:

Nå vil eierne av blant andre Volvo Personbiler (Volvo Lastvagnar AB er fortsatt svensk), Polestar, Lotus og et stadig økende antall bilmerker, også satse tungt på tungtransport og varebiler i Europa.

VET LITE: Akkurat som Tesla Semi, er det trekkvogner for semitraller man ser for seg først. I Kina brukes derimot Farizons elektriske lastebiler til det aller meste allerede.

Spennende saker på vei  

Lær deg navnet Farizon Auto først som sist.

Selskapet hadde oppstart i 2016, og konsentrerer seg om nullutslipps-varebiler og -lastebiler.

Og de skal både bli autonome – og til og med førerløse – i fremtiden.

De bygger allerede store mengder lastebiler, og i mars i år annonserte de at de at de hadde satt opp et stort batteribytteanlegg for sementbiler. Batteriene veier tre tonn.

LYSSHOW: Det er lysdioder i full høyde bak alle lufterillene i grillen. De kan programmeres til en rekke meldinger utover bare ladestatus og gjenværende batterikapasitet.

Farizon Homtruck

Dette er en trekkvogn for semitraller og er et direkte alternativ til Tesla Semi.

Det er en typisk «bulldog», altså lastebil uten snute, noe som er aller mest vanlig i Europa, og denne har en svært moderne og aerodynamisk look.

AERODYNAMIKK: Aldri har vi sett en lastebil så glatt. Ikke bare fravær av speil, men det faktum at man ikke trenger kjøling i fronten, bidrar til å få ned luftmotstand. Her er det rendyrket med tette paneler helt ned og de integrerer til og med bakhjulene. Det er bra for trafikksikkerheten også.

Navnet Homtruck er valgt fordi dette blir sjåførenes andre hjem. Hytta skal inneholde bad med dusj og toalett, en enkeltseng, kjøleskap og tekoker, til og med en liten vaskemaskin.

Også utvendig finner man et komplett kjøkken under panelet under selve hytta. Jo mer utstyr, jo bedre, mener kineserne.

DUSJHJØRNE: Et lite bad med innfellbar vask er konge når man kjører langtransport.

Farizon har ikke låst seg til drivlinjer. Homtruck kan bruke både faste og utbyttbare batteripakker, og kan også drives med brenselceller.

De ønsker å lansere bilene i Europa i 2024 og vurderer også Nord-Amerika.

PRIVATLIV: Med kabinettet lukket.

Interiøret er lyst og luftig og det vi ville kalt skandinavisk design.

Med lyst treverk, hvite flater, lyst, stoffkledd dashbord og gule setebelter, kunne dette vært lastebilens svar på Polestar.

Fra førerplass får du all informasjon du trenger via to førerorienterte skjermer. 360 graders kameraer hjelper sjåføren med alt som skjer rundt bilen, uansett om bilen kjører eller står stille.

ENKELT: Speilvisning på hver side av skjermen, en tydelig rekkeviddeindikator som viser over 60 mil i dette tilfellet, sikkert som et stikk til Tesla, og en stemmestyringskompis som popper opp i frontruta, à la Nomi hos Nio.

Bilen skal bli selvkjørende i nivå fire. Det vil si helt selvkjørende, men at ratt og pedaler fortsatt er tilgjengelig. Det innebærer at lidar og diverse radarer blir standardutstyr.

Den vil også få blant annet kommunikasjon med andre lastebiler, slik at de kan kjøre i konvoier med sikker hastighet og tett avstand.

Dermed kan de slipstreame og spare energi.

VASKEMASKIN: Under et panel på venstre side, kan du vaske klærne.
KJØKKEN: Bak panelet på høyre side finner man et uttrekkbart kjøkken med vask som kan gjøres om til benk og både steke- og kokemuligheter.

På samme plattform viser de også den førerløse trekkvogna.

Den er bygget på plattformen til Homtruck, men er ment for kaier, terminaler, gruver og enkle kjøreruter på lukkede områder.

Den blir garantert helelektrisk og skal sørge for å ta seg til lading selv.

AUTONOM: De fleste lastebilfabrikanter har snust på slike løsninger. Farizon også.

Teslas lenge varslede semitrailer nærmer seg veldig:

Pepsi skal pryde Tesla Semi i desember

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også