Går globalt med Aion V: Klar for billig GAC?
Aion V er en kompakt SUV med flere batteristørrelser, batteribytte og lang rekkevidde.
Husker du GAC? De var på Norgesbesøk blant annet hos oss i Elbilforeningen og viste stolt frem en … kremt, hybridbil. Av ren høflighet, lagde vi en liten minitest på den, som du kan se i lenka under.
Vi vet også at de har vært i samtaler med flere norske bilimportører, uten at det har ført til noe konkret.
Svært selskap
GAC (Guangzhou Automobile Group) er en kinesisk statseid bilprodusent. Selskapet ble etablert allerede i 1954 og er for øyeblikket den femte største bilprodusenten i Kina. De selger merker som Trumpchi, Hycan og Aion, men produserer også biler for Toyota, Honda og Mitsubishi.
Andre generasjon
Bilmerket Aion er ikke like gammelt. Det ble etablert som et «New Energy Automobile»-merke i 2017 og den første modellen kom i 2019. Nå består bilmerket av ni modeller.
Aion V kom i 2020, men har allerede kommet i ny versjon. Det er denne som skal være aktuell for et internasjonalt publikum.
Bilen ble vist frem under årets Beijing Auto Show, og bygges på deres egenutviklede AEP helelektriske plattform. Den har blant annet væskekjølte motorer, AI-styrt infotainment og selvkjøring via LiDAR, radarer og kameraer.
Kompakt SUV
Bilen er 4,6 meter og driver på forhjula med en motor på 221 hester og 240 Nm i dreiemoment. Akselerasjonen til 100 er på 7,9 sekunder.
Den tilbys med tre batteripakker på henholdsvis 62, 75 og 90 kWt og skal gi en rekkevidde etter den noe snille målemetoden CLTP på 52,65 eller 75 mil.
GAC Aion hevder den vil klare å lade 125 kilometer rekkevidde på fem minutter og 370 kilometer på 15.
Batteribytte med Nio?
Men du skal også kunne bytte batteri. GAC har bygget så lite som 14 batteribyttestasjoner i Kina, men har inngått en avtale om lading og batteribytte på Nios batteribyttestasjoner, på biler der de er kompatible. Foreløpig fins det få detaljer om dette.
Startprisen er hyggelige 199.800 kroner og dyreste modell koster 90.000 mer. Og da er den både mer avansert og billigere enn forgjengeren.
Bilen skal produseres både i Kina og i en helt ny fabrikk i Thailand, som ble åpnet 17. juli. De fikk 10.000 bestillinger i løpet av en time og 20 minutt etter lanseringen.
Det gjenstår å se om bilen kommer til Norge.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.