Hopp til innhold

Festivalarrangøren har kjøpt to Ford F-150 Lightning: Gatebil går elektrisk

HARDE TAK: Bilen i bakgrunnen har lysrampe på taket og fungerer også som redningsbil på banetreffene. Foto: Ford

Gatebil er kjent for å arrangere svære årlige festivaler som oser eksoslukt og gummirøyk. Men nå har også de gått elektrisk.

Gatebil-festivalene er kanskje ikke mest kjent for Elbilforeningens lesere, men de har vært blant Norges største festivaler i over 20 år – med hele fem årlige festivaler på henholdsvis Vålerbanen, Rudskogen Motorsenter og Mantorp Park.

For komplett oversikt over neste års sesong, klikk her.

GATEBIL: Bilkulturen er ikke nådd elbilene i like stor grad. Men det finnes hederlige unntak, som du kan se i filmen over Video: Jamieson Pothecary /elbil.no

To elektriske

Gatebil er kanskje en av de siste arrangørene man hadde forventet at skulle omfavne det elektriske skiftet, men har i år inngått en flerårig avtale med Ford.

Foreløpig har det materialisert seg i to eksemplarer av Ford F-150 Lightning i full Gatebil-mundur.

I ARBEID: Det er stadig vekk hendelser på banen som krever utrykning og tauing av biler under Gatebils arrangementer. De gule, nesten seks meter lange bilene synes godt.

– Det er utrolig gøy å inngå et partnerskap med Gatebil. Ford har dype røtter innen motorsport og satser stort på elektrifisering både når det gjelder personbiler, nyttekjøretøy og racing, sier Asgeir Nordeng, salgsdirektør Ford Motor Norge.

– Det er artig å prøve elektrisk for vår del, sier daglig leder Hans Jørgen Andersson i Gatebil.

Han er imponert over pickupene de har kjøpt. Bilene ble kjøpt inn før de ble tilbudt som varebiler så begge har sitteplasser for fem, slik testbilen vi kjørte tidligere i år:

Vi har gjennomtestet Ford F-150 Lightning:

«One of a kind» – på godt og vondt

– Nå har vi fått personbil og lastebil i ett. Vi har kjørt Amarok tidligere, og vurderte det også denne gangen – men vi så at disse ikke var veldig mye dyrere og dette er en helt annen bil å kjøre, sier Andersson.

ARTIG Å PRØVE: Daglig leder i Gatebil, Hans Jørgen Andersson, er fornøyd med sine elektriske pickuper. Foto: Gatebil.

De erfarer at rekkevidden holder til sitt bruk, selv om de stadig kjører strekningen Kongsberg-Braskereidfoss og Kongsberg-Rudskogen med fullt lass på både bil og henger.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Riktignok har de en svært strømlinjeformet, lukket Brian James-biltralle, men ekvipasjen blir på til sammen 7,5 tonn.

Rudskogen Motorsenter har fire lynladere med effekt opp mot 320 kW. Vålerbanen tilbyr to 22 kW-ladere.

Her er de fire nye lynladerne på Rudskogen

Langtur til Tyskland

Selve ildprøven fikk de nærmest med én gang, på en tur de fleste kanskje ville tenkt seg om et par ganger for å ta. Også denne gangen med fullt lass og henger.

For i sommer tok Gatebil turen til Meppen, nord i Tyskland, der de skal arrangere festival neste sommer. Det er en strekning på 100 mil.

Gladnyhet for elbilister som lader hos Tesla:

Nå kan du betale via «tæpping» på Teslas V4-ladestolper

– Det gikk helt fint. Jeg hadde aldri kjørt en elbil før, og min aller første lading hadde jeg i Larvik før jeg kjørte om bord på ferga til Hirtshals, sier Andersson.

Han lastet ned Tesla-appen og brukte deres ladenettverk både opp og ned. Det er haugevis av ladere på strekningen.

Bilene vil bli brukt til alt fra personbil, på arrangementer, som lastebil og som redningskjøretøy på arrangementene.

Den ene ble også brukt som et av trekkplastrene på Gatebils stand på Oslo Motor Show i oktober.

Bli medlem i dag!

Les også