Festivalarrangøren har kjøpt to Ford F-150 Lightning: Gatebil går elektrisk
Gatebil er kjent for å arrangere svære årlige festivaler som oser eksoslukt og gummirøyk. Men nå har også de gått elektrisk.
Gatebil-festivalene er kanskje ikke mest kjent for Elbilforeningens lesere, men de har vært blant Norges største festivaler i over 20 år – med hele fem årlige festivaler på henholdsvis Vålerbanen, Rudskogen Motorsenter og Mantorp Park.
For komplett oversikt over neste års sesong, klikk her.
To elektriske
Gatebil er kanskje en av de siste arrangørene man hadde forventet at skulle omfavne det elektriske skiftet, men har i år inngått en flerårig avtale med Ford.
Foreløpig har det materialisert seg i to eksemplarer av Ford F-150 Lightning i full Gatebil-mundur.
– Det er utrolig gøy å inngå et partnerskap med Gatebil. Ford har dype røtter innen motorsport og satser stort på elektrifisering både når det gjelder personbiler, nyttekjøretøy og racing, sier Asgeir Nordeng, salgsdirektør Ford Motor Norge.
– Det er artig å prøve elektrisk for vår del, sier daglig leder Hans Jørgen Andersson i Gatebil.
Han er imponert over pickupene de har kjøpt. Bilene ble kjøpt inn før de ble tilbudt som varebiler så begge har sitteplasser for fem, slik testbilen vi kjørte tidligere i år:
– Nå har vi fått personbil og lastebil i ett. Vi har kjørt Amarok tidligere, og vurderte det også denne gangen – men vi så at disse ikke var veldig mye dyrere og dette er en helt annen bil å kjøre, sier Andersson.
De erfarer at rekkevidden holder til sitt bruk, selv om de stadig kjører strekningen Kongsberg-Braskereidfoss og Kongsberg-Rudskogen med fullt lass på både bil og henger.
Riktignok har de en svært strømlinjeformet, lukket Brian James-biltralle, men ekvipasjen blir på til sammen 7,5 tonn.
Rudskogen Motorsenter har fire lynladere med effekt opp mot 320 kW. Vålerbanen tilbyr to 22 kW-ladere.
Langtur til Tyskland
Selve ildprøven fikk de nærmest med én gang, på en tur de fleste kanskje ville tenkt seg om et par ganger for å ta. Også denne gangen med fullt lass og henger.
For i sommer tok Gatebil turen til Meppen, nord i Tyskland, der de skal arrangere festival neste sommer. Det er en strekning på 100 mil.
– Det gikk helt fint. Jeg hadde aldri kjørt en elbil før, og min aller første lading hadde jeg i Larvik før jeg kjørte om bord på ferga til Hirtshals, sier Andersson.
Han lastet ned Tesla-appen og brukte deres ladenettverk både opp og ned. Det er haugevis av ladere på strekningen.
Bilene vil bli brukt til alt fra personbil, på arrangementer, som lastebil og som redningskjøretøy på arrangementene.
Den ene ble også brukt som et av trekkplastrene på Gatebils stand på Oslo Motor Show i oktober.