Test av Jac e-JS4: Gjerrig på strømmen, men du ofrer mye
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jac e-JS4 skal tilby lang rekkevidde og god plass til en lav pris. Spørsmålet er om de har barbert bort litt vel mye for å komme i mål.
Bilen med et navn som et halvdårlig passord, er en høyreist, kompakt SUV med 4,41 meters lengde.
Akselavstand er på 2,62 meter, og den har en bakkeklaring på 14,5 cm. Elbilen står på 18-tommers hjul med 225 mm bredde.
Oppsummert –JAC E-JS4:
Pluss
- Stor plass
- Gjerrig på strømmen
- Helt ok komfort
Minus
- Lader kjempesakte på hurtiglader
- Dårlig sittekomfort
- Primitiv sammenlignet med konkurrentene
Nostalgi
Mange setter pris på et vanlig dørhåndtak. Du har ellers en nøkkelfri inngang og start. Panelet og skjermen er helsvart til du trykker inn knappen.
Da lyser hele det sorte panelet opp. Skjermen viser fire hovedmenyer. Instrumentpanelet har tre temaer.
Føreren har elektrisk justering av høyde og lengde på setet. Ryggen er manuell. Langbeinte savner mer tilt i forkant.
En kul bakerst på seteputa er ganske irriterende i utgangspunktet, og blir bare mer irriterende når den er fylt ganske ujevnt.
Rattet kan kun justeres i høyden. Jeg, på 189 cm, sitter ikke veldig godt. Passasjeren sitter litt dårligere – i en helmanuell stol uten høydejustering.
Mangler mye
Glem fjernlysassistent, tilpassing av fart, filholder og slike ting. Denne bilen kjører som i gamle dager – av deg som sjåfør – noe som passer mange.
Man slipper unødvendig rykking i rattet og masse varsler man ikke skjønner hva betyr, så det kommer noe godt med enkel teknologi også.
Du har en klimasone og alle funksjoner er tilgjengelige fra en berøringsflate under skjermen. Den har ok følsomhet, og responderer når du tar på den.
Men du må fjerne blikket fra veien, for det er ingenting å føle seg frem på her. Der finner man også kortkommando til skjermvisninger på utvalgte ting.
Setevarmen har bare ett trinn, så valget står mellom grilling eller ingenting. Og du må inn i klimamenyen på skjerm for å finne den.
Den må du slå av etter tre minutter. Og glem rattvarme. Da oppdager du også at du må trykke både en og to og tre ganger før skjermen responderer.
Du har automatisk klima, men den kjører vifta i en voldsom hastighet, så du velger fort manuell betjening. Du velger også veldig fort maks varme, som er 32 grader, ellers føler du ikke at det skjer all verden.
Du har DAB+, men i kjent, kinesisk stil ramler kanalene såpass ofte ut at du velger å koble til trådløs bluetooth eller kablet Android Auto/Apple CarPlay.
Det er en helt akseptabel løsning. Da får man også mulighet til live oppdaterte kartløsninger.
Romslig, men …
Jac e-JS4 skal levere på praktisk bruk. Og ja, den er romslig for størrelsen.
Mange vil elske 520 liters bagasjerom. Det blir til 1.050 liter når du slår ned setene – som er 40/60-delt.
Da skal visstnok literne under gulvet komme i tillegg.
Men du får ikke med deg mye tungt, for nyttelasten er på 300 kilo. Det vil si at man ikke kan være fem voksne i bilen.
For ordens skyld. Bilen er registrert for fem. Selen til midtpassasjeren henger i taket bak deg. En helt ok løsning dersom du aldri bruker den. Ellers er det et skikkelig mas.
Armlener, håndtak i taket, to stykk USB-kontakter og ventilasjon er på plass.
Den lille kineseren har kledelige takrails, men glem skiboksen. Du kan kun ha 35 kilo på taket, men du får med deg ski- eller sykkelstativ med lette sykler.
Tilhengerfeste har den ikke.
Kjører ikke så verst
Fjæringskomforten er akkurat passe myk. Den føles komfortabel og svelger humpene fint, så lenge man er to i bilen.
Vi mistenker bakdemperne kan «bunne» bak med fullt baksete, for hvis den plages over fartsdumper føles den myk bak.
Men bilen er et trivelig bekjentskap bak rattet. Den skal veie 1.690 etter vognkortet. Vekta sier 1.720, men det er likevel lett i elbilsammenheng.
Og den føles lett og kvikk også. Motoren som trekker forhjula har friske 192 hester og 340 Nm. Et litt primitivt ESP-system og hjuloppheng gir en del tygging av dekk i lav fart hvis du gir gass.
Toppfarten er oppgitt til 140, 150 på nåla.
Jac e-JS4 tenderer til artig og snerten oppførsel på småveier. Den ligger stødig og fint i høy fart på motorveien også, men da blir støyen mer påtakelig.
400 + km rekkevidde – den nye standarden
Batterikapasiteten oppgis til 65,7 kWt netto, 68,8 brutto, derav akseptabel vekt.
Med et oppgitt forbruk på magre 1,32 skal det være nok til å kjøre opptil 434 kilometer.
Det tar ikke mange kjøreturene for å se at den er gjerrig på strømmen.
Riktignok kan du bare glemme å stole på gjennomsnittsmåleren, som aldri viser mer enn 2,5 på mila og bare regner ut fra de siste kilometerne.
Men med litt grundigere formler i bakhånd, viser bilen at dette er dens sterkeste side, uten at den har noen som helst av varmepumpe forvarming med app eller slike ting.
Vi ender med et forbruk på 1,66 kWt på mila med et par minusgrader i lufta. Det gir 320 kilometer i rekkevidde. Bra.
Lader kjempesakte
Det er nok en grunn til at importøren er musestille om ladehastighet. For den er det dårligste vi har sett på lenge.
Riktignok snuste den på 70-tallet (kilowatt altså), men det var ikke lenge.
Det lille batteriet brukte faktisk én time og 16 minutter fra 3-90 prosent. Da hadde den ladet 55,2 kWt. Den brukte 16 minutter på de 10 siste prosentene, så her er der det bare å koble av så fort man kan.
Ser man på ladefarten, kan det tyde på at denne lades med CHAdeMO i Kina.
Ombordladeren tar derimot imot 11 kW, så hvis du bare skal lade hjemme, er ladehastigheten bra nok.
For dyr
«Mye for penga» er gjennomgangstonen hos importøren RSA.
Suzuki har plassert seg som den billigste firehjulstrekkeren i samtlige segmenter merket er i, og Maxus Euniq6 har en norsk løsning på bagasjerommet som gjør den til den klart romsligste bilen i sin klasse.
Da inngår panorama soltak, LED-lys, mørke ruter, høydejustertbart (ikke lengde) multifunksjonsratt, varmepumpe, 360 graders kamera og parkeringssensorer over det hele.
Importøren forlanger 375.000 kroner for e-JS4. Den er priset tett opp mot flere spennende kompakte SUV-er, og en Tesla Model 3 som koster marginalt mer. Den har mildt sagt mer av alt, med unntak av bagasjerom.
Den største konkurrenten er den vel etablerte MG ZS EV. Den koster fra 342.000 kroner.
Men til tross for et stort forhandlernettverk, er vi redd det er lite vi får se av denne bilen på norske veier.
Tiden vil vise om vi får rett.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!