Å prioritere klima i anbudsprosesser hjelper: Grønnere drift av veinettet
CO2-utslippene fra veivedlikeholdet er betydelig redusert etter at Statens vegvesen har lagt større vekt på miljø i anbudene.
– Vi bruker vår statlige innkjøpsmakt, men for å få resultater er vi avhengige av framoverlente leverandører. Vi gleder oss over at det ikke bare er enkelte aktører som satser på grønne løsninger, men at hele bransjen er med, sier Edvard Sandvik, fagdirektør for klima og bærekraft i Statens vegvesen.
I en pressemelding er han imponert over hvordan entreprenørbransjen i løpet av få år har omstilt seg til grønnere veidrift.
Presis Vegdrift, Mesta og Veidekke har vunnet hver sin anbudskonkurranse etter at Statens vegvesen begynte å vekte klima i enkelte kontrakter.
Halvering
Mesta anslår nærmere 50 prosent reduksjon av CO2-utslippene i veikontrakten for Gjøvik – Romerike, som gjelder for perioden 2022-2027.
I tillegg til bruk av lette elektriske varebiler og tunge biogassbiler, bidrar bedre planlegging og mer effektiv kjøring til å få ned utslippene.
Veidekke legger vekt på at klima som en del av tildelingskriteriene, har bevisstgjort både driftsentreprenørene og deres leverandører til å prøve ut nye teknologier som bransjen har vært skeptisk til tidligere.
Veidekke vant konkurransen om Vestfold og Øst-Telemark for perioden 2023-2028, og her er det også et mål å få ned CO2-utslippet fra salting.
Nye kontrakter
Sandvik tar forbehold om at det tar tid før offisielle CO2-regnskap er klare. Det kan også være vanskelig å skille mellom endringer som skyldes krav og innretning av kontrakter, og endringer entreprenørene ville gjennomført uansett.
I 2025 skal Statens vegvesen inngå fem nye driftskontrakter som gjelder fram til 2030. Fristene for første runde av konkurransen om de nye kontraktene for riksvegene i Gudbrandsdalen og Hedmark går ut i september og oktober.
– Dette er konkurranser som vi vet at alle de store entreprenørene vil delta i. De holder derfor kortene ekstra tett når det gjelder nye løsninger og hvor store kutt de vil forplikte seg til. Vi har store forventninger til hva slags klimavennlige løsninger vi blir tilbudt i disse kontraktene, sier Edvard Sandvik.
I tillegg til de to nye kontraktene i Innlandet, vil Statens vegvesen lyse ut kontrakter for Nord- og Sør-Trøndelag, samt Salten i Nordland seinere i høst.