Håp om Kia-tilhengerfeste er ute
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå er det bekreftet: Kia vil utstyre verken e-Niro eller e-Soul med tilhengerfeste.
Det framgår av en melding fra importøren Kia Bil Norge AS (en del av Bertel O. Steen), som beklager avgjørelsen produsenten har tatt. Opprinnelig var det ventet at konklusjonen ville komme i mars/april.
Den offisielle, men svært lite tilfredsstillende, forklaringen etter all testing er denne:
– På grunn av Kias høye kvalitetskrav vil de ikke godkjenne e-Niro for bruk med henger. Dette vil også gjelde Kia e-Soul (bildet under). Vi vet at hengerfeste er et ønske for mange, og vi beklager at dette ikke kan innfris.
Denne avgjørelsen beklager naturligvis også Norsk elbilforening på vegne av alle dem som står i kø. Ikke minst fordi forklaringen framstår som tynn.
– Vi vet at mange ønsker tilhengerfeste på sin neste elbil, og det er beklagelig at Kia ikke ønsker å imøtekomme dette. Kias modeller har prislapp og rekkevidde som passer for mange, og de fleste elbiler som er tilgjengelige med tilhengerfeste i dag er vesentlig dyrere – rent bortsett fra Tesla Model 3, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Elvarebilen Nissan e-NV200 kan også trekke tilhenger med totalvekt på 450 kilo, mens personbilutgaven Evalia kan trekke 150 kilo (kun femseter).
Frydenlund hadde sett fram til å vurdere Kias modeller med tilhenger, men understreker at det heldigvis finnes alternativer i markedet for dem som må ha tilehengerfeste.
– En rekke av disse elbilene vil vi teste i tiden som kommer, sier Frydenlund.
Cirka 6.250 nordmenn skal totalt ha stått på venteliste for e-Niro. Denne lista vil trolig bli kortet betydelig ned som følge av tilhengernekt.
Den nedslående tilhengerfestemeldingen fra Kia kommer samtidig som leveringssituasjonen stadig er svært utfordrende. Dette begrunnes med mye høyere etterspørsel rundt om i Europa enn Kia selv forutså.
Mandag denne uka var det, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), førstegangsregistrert 579 utgaver av e-Niro i 2019, mens e-Soul hadde kommet opp i 291 – på langt kortere tid.