Kia e-Niro (64 kWh)

Med crossoveren Kia e-Niro har det norske elbilmarkedet fått nok en milsluker i kompaktklassen.

e-Niro slekter mye på Hyundai Kona, som kom på markedet i fjor sommer. De har like store batteripakker, drift kun på forhjulene og begge har en energieffektiv opptreden på veien.

Den lille store forskjellen er at e-Niro byr på vesentlig mer innvendig plass. Det betyr også mer bagasjeplass, som gjør e-Niro hakket mer aktuell som familiebil. Årsaken ligger i at e-Niro er bygd på samme chassis som Hyundai IONIQ.

e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451 uten). Utformingen gjør at det er lett å utnytte, og den innvendige plassen er dessuten god for fire voksne personer – også i høyden.

Vi tok med e-Niro på vintertest nylig (bildene øverst ble tatt i løpet av denne). Selv på testens andre dag, der det ble lagt opp til veldig mye start og stopp, og kjøring hit og dit i forbindelse med fotooppdrag, klarte e-Niro seg med gjennomsnittlige 1,96 kWh/mil fra Evje til Haukeliseter. Det betyr minst 32 mil rekkevidde selv ved dårlige forutsetninger. Ved sommerkjøring bør det være mulig å nærme seg 50, og det vil vi naturligvis se nærmere på.

Begge de to sørkoreanske modellene er i praksis kun utfordret på et par områder som er viktig i det norske markedet: De mangler tilhengerfeste på utstyrslista og de har per dags dato heller ikke appstyring for viktige funksjoner som forvarming og lading.

Samtidig har begge aktiv varming/kjøling av batteripakke, varmepumpe og mulighet for oppvarming kun av førersonen. Det bidrar til bedrede vinteregenskaper.

Når det gjelder tilhengerfeste er det ventet en avklaring for e-Niro i løpet av senvinteren.

NB. Reservasjonslisten for e-Niro er dessverre stengt. Så vidt vi er blitt opplyst skjedde dette da antallet passerte 6.250. Det er forventet at rundt 2.000 eksemplarer vil komme til norske kunder i 2019.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 29 timer, 18 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Det opplyses at Kia e-Niro kan lade med maksimalt 80 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). Ifølge Kia skal 0-80 prosent (med denne effekten) ta rundt 54 minutter i sommerhalvåret. Dette tallet vil vi kvalitetssikre i senere test, siden det tilsier en gjennomsnittseffekt på 57 kW. Heller ikke under vintertesten var e-Niro i nærheten av å utnytte full effekt på standard 50 kW-ladere.

Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Kia Bil Norge.

Les også:

Slik gjorde Kia e-Niro det i vår store vintertest (2019)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 455
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):320 / 480
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):64
  • Batterigaranti (kilometer/år):150000 / 7
  • Motoreffekt (kW/hk):150 / 204
  • Dreiemoment (Nm):395
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 80
  • Normallading (ombordlader kW AC):7,2
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,38/1,81/1,56
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):451
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,59
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):0 (oppdateres)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.791
  • Topphastighet (km/t):167
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7,8