Hopp til innhold

Circle K med offensiv strategi: Har åpnet nye ladeparker fra nord til sør

ÅPNET OG KLAR FOR BRUK: Ingen sak å lade i Tromsø nå som Breivika har fått åtte nye lynladere. Alle foto: Circle K

Åtte nye lynladere er på plass i Tromsø, hos Circle K i Breivika. Ladeparken åpnet før helgen, og med det har 144 ladere fra selskapet poppet opp i 2023.

– Vi var de første som etablerte hurtigladere i dette området, og nå oppgraderer vi med åtte ladeplasser i tillegg til de to 50 kW-laderne vi har der i dag, sier Åse Bomann-Larsen – nettverksdirektør i Circle K Norge –om den nye utvidelsen i Tromsø.

Åpningen skjedde like før 1. mai-langhelgen.

NYE SUPERLADERE PÅ GANG: Slik så det ut i høst, da byggingen av fire såkalte hyperchargers – med til sammen åtte nye hurtigladere – hadde startet i Breivika, Tromsø.

Det bygges i nord, og det bygges i sør. I en pressemelding i januar kunne Circle K fortelle om 35 nye ladere bare på E18 mellom Oslo og Kristiansand.

Men de stoppet ikke der. Nå har de passert dette tallet med firegangeren.

Bli med inn i ABBs nye hurtigladerfabrikk:

Hurtigladere er i ferd med å bli Toscanas «nye vin»

Per 1. mai har Circle K etablert 144 nye ladere her i landet. Geografisk er de plassert slik:

– Det betyr at vi nå har over 500 Circle K-ladere i Norge. Inkluderer vi partnerladere fra Ionity og Tesla, har vi totalt sett 882 ladere på over 100 stasjoner, sier Bomann-Larsen.

Vil bygge ut enda mer

– Vårt mål er å etablere et ladetilbud som dekker behovet som er i det norske markedet. Vi vurderer hele tiden steder og områder hvor behovet for lading eksisterer eller er økende, sier Bomann-Larsen.

HEIER PÅ LADING: – For elektrifiseringen av bilparken er det avgjørende at ladekapasiteten langs veien er stor nok, sier Åse Bomann-Larsen i Circle K.

– Vi prioriterer nå å bygge våre egne ladere ved Circle K-stasjoner i byer og langs norske veier, i tillegg til at vi etablerer ladere også utenfor eget nettverk, sier hun.

Og i den forbindelse kringkaster Circle K herved følgende:

– Vi har et ønske om å komme i kontakt med grunneiere som har attraktive lokasjoner med mye trafikk, sier hun.

Fremgang i det globale elbilsalget:

Elbilandelen i nybil­salget er nå bikket 10 prosent

Offensive planer langs E18

Cirkle K jobber med å bygge ut ladetilbudet ytterligere i Telemark og Agder.

– Vi har offensive planer for utbygging av nye ladere og oppgradering av eksisterende ladeanlegg langs hele E18 sør for Larvik før sommeren, sier Bomann-Larsen.

UTBYGGING LANGS E18: I Larvik-området er det kommet spesielt mange flere lynladerne i år. Foto: Terje Borud

Hun mener europaveien gjennom Norge er en viktig strekning.

– For elektrifiseringen av bilparken er det avgjørende at ladekapasiteten langs veien er stor nok, sier hun.

Hun håper generelt at Circle Ks mange nye ladeplasser vil komme stor nytte.

Jeg tror og håper at vi med vår utbygging vil gjøre det enklere å velge elektrisk neste gang folk skal kjøpe seg bil.

Strømmen har blitt rimeligere, men:

Blir det snart billigere å hurtiglade?

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også