Hevder de oppnår 57 km lengre rekkevidde med sportsunderstell

LAVERE OG LAVERE: Det er ikke bare bakkeklaringen som blir lavere med lavere sportsunderstell. Forbruket blir lavere også, hevder Sener Tuning.

Gledelig nyhet for styling-interesserte Tesla Model 3-eiere.

Det er sjelden at tuning og styling av biler medfører noen miljøgevinst, for å si det forsiktig. Men de tyske tuning- og styling-spesialistene i Senner Tuning mener de har fått til nettopp dét De mener nemlig at de oppnår merkbart lavere strømforbruk og dermed lengre rekkevidde på Tesla Model 3 ved hjelp av å senke understellet på bilen.

Batteripakka mer utsatt for skade

Senner Tuning har montert et coilover-sett fra velrenommerte KW. KWs såkalte variant 3 gir mulighet for individuell justering av høyde, kompresjon og dekompresjon av demperne. Under kan du for øvrig se en original Tesla Model 3 Performance i aksjon på Rudskogen Motorsenter mot Audi e-tron GT: Normalt monterer man senkesett på biler for å få sportsligere kjøreegenskaper, spesielt i sving og på bane, ved at fjæring og demping er hardere og at man får et lavere tyngdepunkt. Dette er også tilfelle her. I tillegg er det mange som liker utseendet på bilen bedre når den blir lavere, selv om ulempene blir deretter, særlig med tanke på at den dyre batteripakka dermed ligger mer utsatt til for skade siden bilen ligger lavere på veien.
SER BRA UT: Spesielt Performance-modellen ser litt høy ut. Med senk blir alt bedre, til og med rekkevidden, skal vi tro Senner Tuning.

Dårlig dokumentert?

Senner Tuning hevder at komforten faktisk blir bedre med understellet fra KW, spesielt på dårlig underlag, noe vi har vanskeligheter med å tro, selv om KW ofte opererer med en komfortsone på demperne sine. Senner Tuning hevder altså å oppnå 57 kilometer lengre rekkevidde på grunn av lavere luftmotstand fordi man får mindre luftstrømmer under bilen. Noen dokumentasjon for påstanden finner vi imidlertid ikke. Les også: Sjekk den hardtrimmede Polestar 2 Vi vil videre tippe at Tunner Senning ikke har gjort målingene sine med de 20 tommer store CarSpeed Barracuda Kharma-hjulene som er avbildet i saken. Bridgestone Potenza Sport i dimensjonen 245/35ZR20 foran og hele 275/30ZR20 bak gjør det godt prestasjonsmessig i de fleste testkriterier, men er bare midt på treet når det gjelder rullemotstand, så vinninga går nok opp i spinninga dersom du går for disse hjulene også. Men det ser bra ut, da. I hvert fall for de fleste styling-interesserte blant oss. Spørsmålet er om dette blir begynnelsen på en trend, og at vi fremover vil se mange ulike elbilmodeller som eierne har fått senket, mens de skryter av at de har fått forlenget rekkevidde som bonus.