Elbilforeningens ladespalte: Hva er smartlading?
Det er mange løsninger som får tildelt ordet «smart» som prefiks i disse tider. Smartlading er det et begrep som mange har hørt om – men hva innebærer det?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – alt fra hjemmelading til spørsmål om til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har. Han har tidligere for eksempel svart på dette:
Dagens spørsmål:
Hva går smartlading ut på og har det noe å si når man skal kjøpe ladeboks?
Lade-Lars svarer:
Litt forenklet går smartlading ut på at man automatisk lader bilen på den tiden av døgnet hvor strømprisen er lavest. I tillegg kan smartlading gjøre at du ikke betaler mer nettleie enn nødvendig.
Som de fleste vet så varierer strømprisen, altså det du betaler per kilowattime med strøm, i løpet av døgnet. Denne prisen settes på kraftbørsen Nord Pool dagen i forveien.
I tillegg til å betale for strømmen du bruker, må du også betale nettleie for få strømmen hjem til deg via strømnettet.
Nettleien er basert på et energiledd og et fastledd. Energileddet er en en liten sum for hver kilowattime du bruker, og avhenger altså av hvor mye strøm du bruker totalt i løpet av måneden. Fastleddet er en trappemodell med forhåndsbestemte beløp som bestemmes av de tre timene du i gjennomsnitt bruker mest strøm (fordelt på tre ulike dager) i løpet av måneden.
Hvis du bruker mye strøm på en gang, så risikerer du å havne på et høyere fastleddtrinn enn om du sprer strømbruken ut over flere timer.
Smartlading er «smart» fordi det automatisk justerer ladingen slik at du ikke selv må følge nøye med på pris og strømforbruk.
De fleste slike smartløsninger styres via en app hvor du bestemmer et tidspunkt for når bilen skal være ferdig ladet. Så vil appen sjekke mot strømprisene og prioritere at bilen lades når prisen er lavest innenfor tidsrommet du har satt.
For å holde nettleien lavest mulig er det også noe som heter «lastbalansering». Det vil si at man setter en grense for hvor mye strøm husstanden skal bruke totalt i timen.
For å få til dette, må du stappe en liten dings inn i strømmåleren din. Den overvåker hvor mye strøm du bruker på en gang, og som kan justere effekten bilen lades etter hvor mye strøm du bruker i resten av huset for å unngå å overskride grensen.
Ladeboksen vil så justere effekten den gir til bilen opp eller ned avhengig av hvor mye strøm du bruker i resten av huset for å unngå å overskride grensen til neste fastledd.
Det er verdt å merke seg at man bør undersøke litt før man går til anskaffelse av dette. Strømleverandører som Tibber har en løsning for smartlading/lastbalansering, men den fungerer bare med visse ladebokser.
Så finnes det også ladebokser som tilbyr smartlading uten et spesifikt strømabonnement. Da er ikke nødvendigvis lastbalansering en del av pakken.
Blir det for mye styr med apper kan du selvfølgelig også gjøre noe av dette mer manuelt. Du kan holde et øye på priser og forbruk selv og sette tidsbegrensningen for lading i bilen, hvis den tillater det.
Les enda mer om nettleie, strømstøtte og lignende her:
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!