Hvordan gikk det egentlig med ladekøene i sommer?

Hvordan gikk det egentlig med ladekøene i sommer?

Sommerens store "stresstest" på ladenettverket later til å ha blitt like ekstremvariert som sommerværet: Mens noen rapporterer om problemfri idyll, forteller andre om kø, kaos og ladere som ikke funker. Nå vil Elbilforeningen kartlegge erfaringene fra sommerens ferie med elbil.

Årets sommer ble allerede før den startet lansert som «den store stresstesten» for det norske hurtigladenettverket.

Med rekordmange – over 300.000 – elbiler på veiene, og en koronasituasjon som la opp til Norges-ferie for de aller fleste av oss, kombinert med begrensningene på all kollektivtransport, skulle det ikke mye fantasi til for å fastslå at dette ville bli sommeren der «hele» Norges befolkning skulle ta bilen fatt.

Samtidig kunne «Elbilisten 2020», Elbilforeningens årlige spørreundersøkelse blant norske elbilister, avsløre at rekordmange 48 prosent av elbilistene planla å dra på sommerferie med elbilen sin i sommer.

Med andre ord lå det lå det som aldri før an til at landets hurtigladere virkelig skulle få kjørt seg.

Vil kartlegge erfaringene fra i sommer

Hvordan det egentlig har gått i sommer, er det foreløpig for tidlig å trekke entydige konklusjoner om, dessuten er sommeren heldigvis ikke engang over.

Men at det har vært til dels store ladekøer enkelte steder, er det ingen tvil om.

– Derfor sender vi nå ut en ny undersøkelse til elbilistene, for å finne ut mer om deres erfaringer i sommer, forteller Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Undersøkelsen kan du svare på her.

Undersøkelsen går ut til om lag 100.000 elbilister. Blant spørsmålene som stilles er hvor man hurtigladet, hvor lenge man eventuelt opplevde å stå i ladekø og om de aktuelle laderne fungerte som de skulle.

– Et av målene med undersøkelsen er å få et tydeligere bilde av kapasiteten i hurtigladenettverket i Norge, slik at vi dermed kan hjelpe myndigheter og ladeoperatørene med å kunne bygge ut mer presist der behovet er størst, fortsetter Bu.

Knust flaskehals …

Et eksempel på en flaskehals i ladenettverket, er ladestasjonene på Brokelandsheia ved Sundebru i Agder.

Dette er eneste sted med hurtiglademuligheter mellom Kragerø og Tvedestrand, dermed utgjør disse ladestasjonene et nærmest obligatorisk stopp for mange, ikke minst for mindre elbiler med kort rekkevidde.

At det da fort blir kø, gir seg selv. Bedre blir det ikke når tre av totalt fem hurtigladere ikke fungerer, slik tilfellet var gjennom en hel utfartshelg i juli:

Ifølge flere medlemmer av Facebook-gruppen Elbil i Norge, fungerte bare den ene av Grønn kontakts to hurtigladere. Enda verre sto det til hos konkurrenten Fortum tvers over gaten: Der var to av totalt tre hurtigladere ute av drift denne helgen.

– Totalt uholdbart, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening om eksempler som dette.

– Vi hadde forventet at de som tilbyr lading hadde gjort en bedre jobb for å sikre oppetid på hurtigladerne sine nå i sommer – og ikke minst burde problemene vært håndtert umiddelbart. De burde ha prioritert å ha nok serviceressurser tilgjengelig, ikke minst på steder med mye trafikk og få ladere, fortsetter Bu, som forteller om elbilister som har opplevd opp til uvirkelige ti timers ladekø enkelte steder.

… men også mange køfrie lysglimt

Samtidig kan man, dersom man leser diverse tråder på den ovennevnte Facebook-gruppen og andre elbilfora, finne overraskende mange rapporter fra ferierende norske elbilister som har ladet seg gjennom det ganske land helt uten problemer i sommer.

– Det indikerer at norske elbilister har vært flinke til å tilpasse seg til situasjonen, og kanskje også fulgt Elbilforeningens ladetips. Men vi kan ikke i fremtiden ha det slik at norske elbilister må belage seg på tilpasse seg et for dårlig utbygd ladenettverk. Det er ladenettverket som må tilpasses antall elbiler, avslutter Bu.