Inzile: Ny svensk, elektrisk minilastebil etablerer seg i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den går ikke fort, heller ikke spesielt langt, men du kan komponere modulene selv slik at du får det nyttekjøretøyet du trenger. Møt den elektriske svensken Inzile.
Denne elektriske nykomlingen er klar for det urbane nyttekjøretøymarkedet i Norge.
Svenske Inzile produserer små, modulbaserte elektriske nyttekjøretøyer som kan bestilles både som tippbil og kjølebil, i tillegg til modeller med skap/kassevogn eller bare med lasteplan.
Til Norge denne uken
Nå etableres Inzile også i Norge, og vil ha kontor i Halden, altså med svenskegrensen godt innen rekkevidde, selv for denne vesle elbilen.
– Den første bilen kom til Halden i forrige uke. Men vi kan komme til dem som ønsker demo, og vi jobber med å etablere et forhandlernett i deler av Norge, forteller Bjørn Helge Sivertsen, rykende fersk daglig leder for Inzile AS i Norge.
– Hvor mange biler håper dere å selge?
– Mellom 50 og 100 biler nå i 2021. Typiske kunder vil være kommuner, vaktmestere, anleggsgartnere, veiarbeid og veisikring – og diverse aktører innen industri og distribusjon, sier Sivertsen, som forteller at selskapet i Sverige har levert biler til selskaper som Ramudden, Bring og Tier, aktører som også er i Norge.
LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med ny elbil
Litt norskeid
Inzile er børsnotert i Sverige og Bring/Posten Norge eier rundt fem prosent av selskapet.
Produksjonen av bilene foregår i Västervik, der de for tiden har kapasitet til å produsere 1000 kjøretøy i året.
– Men vi har en serviceavtale med Bosch Car Service for ettermarkedet. De er godt etablert over hele Norge, opplyser Sivertsen.
På Inziles nettsider kan man selv komponere modulene bilen skal settes sammen av.
Bilen har en standardrekkevidde på opptil 120 kilometer, men man kan også gå for en utgave med rekkevidde på opptil 240 kilometer.
LES OGSÅ: Nå kan du få reiserute fra ElbilAppen direkte opp på skjermen i din bil
Ingen racerbil
Topphastigheten er ikke rare greiene: 50 km/t. Men så er da også denne vesle doningen primært ment for kjøring i byer, tettsteder, parker og rundt i industriområder.
– Vi ser på muligheten for å øke topphastigheten på modeller som kommer etter hvert, men 50 km/t holder lenge, spesielt i byer og parker.
Lastekapasiteten varierer for de ulike utgavene, men flakvarianten tar faktisk opp til ett tonn. Skapbilen laster opp til 700 kilo.
– Prisen vil ligge på 400.000–450.000 kroner, avhengig av hvordan bilen skal ha flak, skap eller for eksempel kjøling, sier Sivertsen.
LES OGSÅ: Dumper prisen på Model 3 med 50.000 kroner