Elektrisk Ford SuperVan 4 med 2.000 hester: Jakter på prestisjetung rekord
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En elektrisk varebil litt utenfor allfarvei, kan du si.
Ford bygger superrask varebil til det ekstreme løpet i Rocky Mountain i USA; Pikes Peak Hill Climb.
Dette skriver Ford i en pressemelding.
Lang tradisjon
Ford har hatt en tradisjon med SuperVan helt siden 1971. Den var et hakeslepp.
Den gang satte de rett og slett en Ford Transit ned på understellet og drivverket til superbilen Ford GT 40.
Siden har Ford laget ytterligere tre varianter.
Den siste, som du ser her, er den første med elektrisk drivlinje, og ble for første gang avduket i fjor på Goodwood Festival of speed.
Da hadde den et væskekjølt batteri på 50 kWt og 1.972 hestekrefter. Det gjorde den i stand til å sende kassa av gårde til 100 km/t på under to sekunder.
Det er vel unødvendig å si at den tok «bakkerekkorden» for varebiler på arrangementet.
Brutalt bakkeløp
SuperVan er ikke den første bilen Ford har lekt seg med. Sjekk for eksempel videoen under:
SuperVan 4 er selvfølgelig også bygget på nyeste generasjon Transit. Og den kommer i elektrisk versjon til Norge på slutten av året.
De fire elektriske motorene produserer til sammen 2.000 hester. Man kan lure på hvordan man skal få all den effekten i bakken.
Og ikke minst opp den bratte bakken.
Pikes Peak International Hill Climb i Colorado i USA er en av verdens eldste motorsportbegivenheter og er ikke for de feigeste.
Kjører du av den smale vegen på feil sted, er det det siste du gjør. Den to mil lange løypa har 156 svinger og ender på 4.300 meters høyde.
Det i seg selv er en utfordring for fossildrevne biler som er avhengig av oksygen for å yte.
Det problemet slipper elbilene. Her er det full effekt til siste høydemeter.
Derfor er dette blitt en populær begivenhet for ekstreme elbiler. Særlig fordi det er en av få konkurranser der de konkurrerer i samme klasse som sine rivaler med forbrenningsmotor.
Kjøres av Romain Dumas
Pikes Peak-bakkerekorden holdes for tiden av en elektrisk bil, en Volkswagen ID. R som satte en tid på 7 minutter og 57 sekunder i 2018.
Den ble kjørt av sportsbil-ess og Pikes Peak-spesialist Romain Dumas – som også skal kjøre SuperVan 4 i år.
SuperVan 4 er utviklet av Ford Performance og den østerrikske motorsportspesialisten STARD, og er bygget som en ren lettvekts-racer.
Derfor har man heller ikke større batteri enn man trenger for å komme opp.
Det meste av innsatsen er lagt på effektiv og lynrask strømstyring til de fire uavhengig motoriserte hjulene, både for å gi dem effekt, men også bremse dem via regenerering.
For i alle svinger vil hvert hjul trenge forskjellig effekt. Indre forhjul, for eksempel, vil kanskje måtte bremses, mens ytre bakhjul får full effekt på samme tid.
Årets Pikes Peak International Hill Climb finner sted søndag 25. juni.
Vi er fristet til å reise over dammen og begynne å gå opp fjellet allerede nå, for å sikre at vi får et godt utsiktspunkt for å se SuperVan 4 i aksjon …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!