Førsteinntrykket av Tesla Model X Plaid: 5 ting å like og 8 ting å mislike
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tidenes raskeste SUV imponerer på mange punkter, men langt fra alt er perfekt.
Tesla Model X er ikke bare den kjappeste, den er også den dyreste Tesla-modellen noensinne.
Siden lanseringen i 2017 har Tesla hatt seks år på seg til å perfeksjonere premium-SUV-en.
Likevel er det fortsatt mye som skuffer etter at vi har testet bilen i en uke.
Vi kommer snart tilbake med en fullverdig testartikkel av bilen, men inntil da:
Dette elsket vi med Model X Plaid:
1. Bryter med det tradisjonelle
X-wing-dører, Yoke -ratt, ludicrous kjøremode – vi elsker at Tesla er så innovative og utfordrer en altfor tradisjonelle bilbransje.
2. Bilbransjens beste infotainment-system
Det kan være uvant i starten, men Teslas infotainment-system er intuitivt og lett å lære uten å måtte ty til bruksanvisningen. Her beviser Tesla at det enkle er det beste.
Og ikke minst – stemmestyringen. Den fungerer utmerket på alle funksjoner, i motsetning til løsningen fra mange av konkurrentene.
3. Så mye plass!
Tesla Model X er helt klart plassvinneren blant de store SUV-ene. Med 935 liter oppbevaring (seks seters konfigurasjon med den bakerste seteraden nedfelt), pluss 183 liter i frunken foran, klarer de fleste seg fint uten skiboks.
4. Ekte nøkkelfri kjøring
Ingen start-stopp-knapp. Bare sett deg i bilen og kjør. Hvorfor alle andre bilprodusenter mener elbiler må ha en start/stopp-funksjon, er en gåte.
5. Uendelig med krefter
Model X Plaid er ikke bare lynkjapp, med 0-100 km/t på 2,6 sekunder, den er også råsterk.
1428 newtonmeter er nok til å flytte fjell. Inntil 2250 kilo med henger bak merkes knapt i denne bilen.
Men dette misliker vi med doningen:
1. Elendig solskjerming
Det hjelper ikke med panoramatak når solskjermen er like tynn som et dopapir-tørk. Man kan heller ikke skjerme solen fra sidevinduene. Caps og solbriller er den eneste løsningen for å takle sterkt motlys.
2. Manglende girspak/girvelger
Dette er kanskje det eneste som er negativt med å ha alt integrert i infotainment-skjermen:
Å måtte sette bilen i drive/park/revers på skjermen er knotete, og man blir aldri vant med det.
3. Yoke is a joke!
Tesla har motatt massivt kritikk for sitt halvratt. Når man i tillegg fjerner spakene for enkle funksjoner som blinklys, og integrerer det som berøringsknapper på rattet, er resultatet en funksjonell fiasko.
4. Baksetene mangler ryggjustering
Baksetene i Tesla Model X, med seks seters konfigurasjon, mangler separat ryggjustering. Når man i tillegg ikke får nedfelt setene, er resultatet både mindre komfort og lasteplass.
5. Livsfarlig uten bagasjesikring
Med den bakerste seteraden nedfelt er det ingen bagasjesikring i åpningen mellom setene i den midterste raden.
Dette er rett og slett en potensielle dødsfelle.
6. Kranglete X-wing-dører
Enten åpner de seg halvveis, nekter å lukke seg – eller åpner / lukker seg ikke i det hele tatt. Det var ikke til å bli klok på.
Vi er fortsatt ikke venner med de trassige X-wing-dørene.
7. Koster flesk
Tesla Model X Plaid starter på 1.449.240 kroner, og testbilen vi prøvde koster 1.612.003 kroner.
Det er 100.000 kroner mer enn en BMW iX M60, som riktignok ikke er like rask og har mindre bagasjeplass. Men du verden, kvaliteten og komforten der er i en helt annen klasse.
8. Uraffinert
Model X sliter fortsatt med kjørestøy. Bilen er rett og slett for bråkete, selv sammenlignet med biler som koster en tredjedel av denne.
Når understellet i tillegg er for hardt og uraffinert, blir dette nok en deal-breaker for mange.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!