Hopp til innhold

Førsteinntrykket av Tesla Model X Plaid: 5 ting å like og 8 ting å mislike

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

IKKE ALT ER PÅ STELL: Tesla Model X Plaid vinner på mange områder. Men etter en uke med testing oppdaget vi overraskende mange irritasjonsmomenter. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Tidenes raskeste SUV imponerer på mange punkter, men langt fra alt er perfekt.

Tesla Model X er ikke bare den kjappeste, den er også den dyreste Tesla-modellen noensinne.

Siden lanseringen i 2017 har Tesla hatt seks år på seg til å perfeksjonere premium-SUV-en.

Likevel er det fortsatt mye som skuffer etter at vi har testet bilen i en uke.

Vi kommer snart tilbake med en fullverdig testartikkel av bilen, men inntil da:

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

Dette elsket vi med Model X Plaid:

1. Bryter med det tradisjonelle

X-wing-dører, Yoke -ratt, ludicrous kjøremode – vi elsker at Tesla er så innovative og utfordrer en altfor tradisjonelle bilbransje.

2. Bilbransjens beste infotainment-system

Det kan være uvant i starten, men Teslas infotainment-system er intuitivt og lett å lære uten å måtte ty til bruksanvisningen. Her beviser Tesla at det enkle er det beste.

Og ikke minststemmestyringen. Den fungerer utmerket på alle funksjoner, i motsetning til løsningen fra mange av konkurrentene.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Klarer du å følge med på veien når du trykker på skjermen?

3. Så mye plass!

Tesla Model X er helt klart plassvinneren blant de store SUV-ene. Med 935 liter oppbevaring (seks seters konfigurasjon med den bakerste seteraden nedfelt), pluss 183 liter i frunken foran, klarer de fleste seg fint uten skiboks.

SLUKER MYE: Med de to bakerste setene nedfelt, fikk vi enkelt plass til hele Elbilforeningens koffertsett. Og fortsatt er det rom til fire passasjerer i bilen.

4. Ekte nøkkelfri kjøring

Ingen start-stopp-knapp. Bare sett deg i bilen og kjør. Hvorfor alle andre bilprodusenter mener elbiler må ha en start/stopp-funksjon, er en gåte.

KONGEN AV LYSKRYSSDUELL: Ser du dette «Plaid-flagget» bak en Tesla Model S eller X, klarer du neppe å henge på når trafikklyset blir til grønt.

5. Uendelig med krefter

Model X Plaid er ikke bare lynkjapp, med 0-100 km/t på 2,6 sekunder, den er også råsterk.

1428 newtonmeter er nok til å flytte fjell. Inntil 2250 kilo med henger bak merkes knapt i denne bilen.

LYNKJAPP, MEN URAFFINERT: Råkjapp, råsterk og rådyr med over 1400 newtonmeter tilgjengelig. Men den faller fullstendig gjennom på støynivå og kjørekomfort. Nivået forsvarer ikke startprisen på godt over 1,4 millioner kroner.

Men dette misliker vi med doningen:

1. Elendig solskjerming

Det hjelper ikke med panoramatak når solskjermen er like tynn som et dopapir-tørk. Man kan heller ikke skjerme solen fra sidevinduene. Caps og solbriller er den eneste løsningen for å takle sterkt motlys.

Rekkeviddekongen Lucid Air Grand Touring:

Første sniktitt i Norge – koster fra 1 til 2,2 millioner

2. Manglende girspak/girvelger

Dette er kanskje det eneste som er negativt med å ha alt integrert i infotainment-skjermen:

Å måtte sette bilen i drive/park/revers på skjermen er knotete, og man blir aldri vant med det.

SVÆRT FORVIRRENDE: Berøringsknapper for blinklys som havner opp-ned i rundkjøringer, utgjør en fare i trafikken.

3. Yoke is a joke!

Tesla har motatt massivt kritikk for sitt halvratt. Når man i tillegg fjerner spakene for enkle funksjoner som blinklys, og integrerer det som berøringsknapper på rattet, er resultatet en funksjonell fiasko.

LITE ROM FOR JUSTERING: Hvorfor i all verden kan man ikke justere, eller felle ned, setene på midterste rad i Model X med seks seters konfigurasjon?

4. Baksetene mangler ryggjustering

Baksetene i Tesla Model X, med seks seters konfigurasjon, mangler separat ryggjustering. Når man i tillegg ikke får nedfelt setene, er resultatet både mindre komfort og lasteplass.

IKKE GODKJENT: Uten bagasjesikring med bakerste seterad nedfelt, er det rett og slett farlig med last bak i bilen.

5. Livsfarlig uten bagasjesikring

Med den bakerste seteraden nedfelt er det ingen bagasjesikring i åpningen mellom setene i den midterste raden.

Dette er rett og slett en potensielle dødsfelle.

TÅLMODIGHETSPRØVE: X-wing-dørene var ikke helt samarbeidsvillige under testen.

6. Kranglete X-wing-dører

Enten åpner de seg halvveis, nekter å lukke seg – eller åpner / lukker seg ikke i det hele tatt. Det var ikke til å bli klok på.

Vi er fortsatt ikke venner med de trassige X-wing-dørene.

Duelltest: ID. Buzz Pro vs. Tesla Model Y Performance

Samme pris – to ulike verdener

7. Koster flesk

Tesla Model X Plaid starter på 1.449.240 kroner, og testbilen vi prøvde koster 1.612.003 kroner.

Det er 100.000 kroner mer enn en BMW iX M60, som riktignok ikke er like rask og har mindre bagasjeplass. Men du verden, kvaliteten og komforten der er i en helt annen klasse.

8. Uraffinert

Model X sliter fortsatt med kjørestøy. Bilen er rett og slett for bråkete, selv sammenlignet med biler som koster en tredjedel av denne.

Når understellet i tillegg er for hardt og uraffinert, blir dette nok en deal-breaker for mange.

Prøvekjørt: BMW iX M60 xDrive

M til en kvart million ekstra

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også