Rødgrønn valgseier: Jonas må ta stafettpinnen i mål – for å nå Norges elbil- og klimamål
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.
Norsk elbilforening gratulerer Jonas Gahr Støre med valgseieren. Han kan bli den første statsministeren i verden som sørger for 100 prosent utslippsfritt nybilsalg.
– Vi gratulerer med rødgrønn seier i stortingsvalget, og Jonas Gahr Støre som ny statsminister, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Han vinner ikke bare statsministerjobben, men får også anledning til å løpe sjarmøretappen i det norske elbileventyret og være statsleder for verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Støre har her en gylden mulighet til å bli historisk – men han har også en klar forpliktelse til å gjennomføre dette.
Valgseieren skjer i en periode med rekordhøyt elbilsalg. Elbilandelen i august landet på rekordhøye 72 prosent.
Les også: Misforstått distriktsomsorg sår tvil om elbilmålet
– Bare å «gønne på»
– I stortingsperioden vi nå går inn i skal vårt viktigste og mest effektive klimamål innfris – nemlig målet om at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie, fortsetter Bu.
Målet om at alle nye personbiler og varebiler skal være utslippsfrie i 2025, ble vedtatt i 2017 av alle partiene på Stortinget. Partiene som nå får flertall støtter også målet i partiprogrammene sine. SV og MDG har programfestet å nå målet allerede i 2023.
– Å levere på løfter er det beste en regjering kan gjøre. 2025-målet er et godt løfte fordi det er et så konkret og virkbart klimatiltak. I tillegg er det et populært klimatiltak, så her bør Jonas og co bare «gønne på», sier Christina Bu.
Norsk elbilforening har derfor pekt på at distriktene virkelig bidrar med å dra lasset, og at det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen. Derimot er elbilandelen langt lavere i leasing- og firmabilmarkedet enn blant forbrukere som kjøper egen bil.
Sjekk ut: Elbilforeningens ladekart
– Sørg for at de nye, gode elbilene blir kjøpt
En hovedoppgave for det kommende Storting og regjering må derfor være å sikre at elbil vinner konkurransen også i leasing-markedet, mener Christina Bu, og henvender seg direkte til Støre og den kommende regjeringen:
– Dere må fikse leasingproblemet i elbilsatsingen. Det er nemlig sånn at mens salget av elbiler i privatmarkedet er rundt 80 prosent, er det bare litt over 40 prosent i leasingmarkedet. Her bør dere gjøre noe med momsen.
August var aller første gang alle landets fylker hadde en elbilandel på over 50 prosent. For at denne trenden skal kunne fortsette – og øke – har Elbilforeningens generalsekretær nok en klar oppfordring til Støres kommende regjering:
– Nå som bygda også omfavner elbilen, og de store, gode bilene med hengerfeste er til salgs: Sørg for at disse også blir kjøpt og dermed blir tilgjengelig på bruktbilmarkedet etter hvert! Først da vil folk flest, i hele landet, kunne bli med på elbilfesten, understreker Bu.
– Vent derfor med moms på elbil, og start heller med å styrke miljøprofilen på engangsavgiften, så ikke flere går i fella og kjøper gammel og forurensende teknologi med sin neste nye bil.
ELBILISTEN 2021: Stadig flere klarer seg med bare elbil
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!