Fisker Ocean: Kan bli din for 372.000,-

FISKELYKKE: Er du blant de første som bestilte, kan det hende at du er en av de 5.000 første som får den topputstyrte spesialutgaven med absolutt alt utstyr.

Den ble lansert på LA Motor Show og til neste år kommer Fisker Ocean til Norge. Og den blir billig!

Dansk-amerikaneren Henry Fisker er sjefen og gründeren bak Fisker Automotive. Han har tidligere bygget den knalltøffe og kjempelave familiesedanen Fisker Karma, som det faktisk finnes et knippe av i Norge.

Men den er en hybridbil.

Gunstig startpris

Hans neste bil ut er Fisker Ocean. Den fås i flere utgaver og startprisen blir svært attraktiv.

Her er prisene:

  • Fisker Ocean Sport fra 372.000 kroner
  • Fisker Ocean Ultra fra 510.000 kroner
  • Fisker Ocean Extreme fra 625.000 kroner
Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt

Prøvekjørt

Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt

Fisker mener visstnok at prisene også er inkludert MVA. Så dersom vi fortsatt har momsfritak i Norge, blir bilene faktisk billigere.

Opptil 630 km rekkevidde

Ocean kommer med to ulike batteripakker fra CATL. Det minste heter Touring Range, det største Hyper Range.

Den største batteripakken gir rekkevidde på 630 kilometer WLTP.

Den skal visstnok kunne lade opp mot 240 kW, men Fisker avslører for Broom.no at de trolig begrenser ladehastigheten og heller øker etter hvert, når de vet hvor mye batteriene tar skade av ekstrem hurtiglading.

Du får bilen i tre utstyrsgrader:

  • Sport har én motor, forhjulstrekk, 275 hk 0-100 km/t på 7 sekunder og rekkevidde på 440 km.
  • Ultra har to motorer, firehjulsdrift, 540 hk, 0.100 km/t på 4 sek og rekkevidde på 610 km.
  • Extreme har to motorer, firehjulsdrift, 550 hk, 0-100 km/t på 3,7 sek og rekkevidde på 630 km.

Gammelt søppel

Det er altså snakk om en familie-SUV som kommer til å gå rett i strupen på alle familie-SUV-ene, inkludert bestselgeren Tesla Model Y.

Med sin 477 cm lengde og 199 cm bredde, blir den desidert størst i selskapet.

Akselavstanden på 2,92 meter bør indikere at det også blir en romslig bil inni.

TØFF: Det er ingenting ved denne designen som skremmer noen. Det må i så fall være sportsbilene. Ocean blir en rask bil med aggressive linjer.

Interiøret er av den svært enkle typen, nesten uten knapper. Man styrer klima på knapperaden under skjermen som også inneholder knappene for fartsretningen.

Den blir for øvrig hengende på samme sted, i løse lufta, når du velger vannrett posisjon på skjermen. Resten betjenes med piltastene på rattet og med pekefingeren på skjermen.

To adaptive ladere og koppholdere er på plass i interiøret som er laget av avfall, blant annet fra sjøen. Hvor stor plass det blir i bilen, får vi vente med å se.

IKKE HELT LIKT DETTE: Interiøret bli ikke helt likt det man ser på bildene, men nesten. Knapperaden under skjermen blir helt annerledes enn her.

Mye standardutstyr inkludert

Selv minste modell får kjøreprogrammene Earth og Fun. De viktigste sikkerhetssystemene er på plass, 360 graders kamera, trafikkskiltgjenkjenning, Fiskers eget Premium Sound-system med 16 høyttalere og subwoofer, soltak, digitalt innerspeil og app-styrt åpning av bilen er standard.

Bilen har merkelig nok ikke adaptiv fartsholder, men det får du om du velger firehjulsdrift.

SOLCELLER: De første modellene får full pakke, inkludert solceller på taket.

Firehjulsdrift gir deg også tilgang på kjøreprogrammet Hyper.

Ellers har toppmodellen morsomheter som 3D-visning på ryggekameraet, automatisk selvparkering, 17,1 tommers skjerm som kan vendes fra vannrett til loddrett og et enda bedre lydanlegg.

Og California-Mode, som åpner alle de seks vinduer på sidene, samt ruta i bakluka, som sammen med takluka sørger for å gi deg cabriolet-følelsen.

Limo-mode med liggeseter og kontroller for å styre bilens funksjoner fra baksetet, samt 22-tommers felger, er også blant tingene som finnes på lista.

Kommer antakelig hit til neste år

Bilen skal bygges hos Magna Steyer i Østerike. De bygger allerede Mercedes- Benz G-klasse, BMW 5-serie, Jaguar E- og I Pace, BMW Z4 og tvillingen Toyota Supra.

Etter planen skal årlig produksjon ligge på rundt 40-45.000 biler fra 2023, forteller Henrik Fisker til Broom.

I det samme intervjuet forteller han om 19.000 reservasjoner, der mange er fra Norge. Han regner med å være utsolgt frem til midten av 2023, men skal prøve å få starte levering til norske kunder mot slutten av neste år.

Norge er et prioritert land, fordi vi ifølge Fisker er fremst på elektrifisering.

Første modell ut blir en topputgave med absolutt alt utstyr. De første 5000 kundene vil få den til samme pris som Ocean Extreme.

Bilene kjøper du på nett og all logistikk, service og reparasjoner skal gjøres av Mekonomen Group-konsernet. Om det er Mekonomen, Meca eller begge deler som skal ta seg av det, er ikke avgjort ennå, sier sjef i Mekonomen Company, Geir Hoff, til Bilnytt.no.

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 100 000 andre elbilister!