Superbillige BYD Seagull: Kan dette bli Norges nye elektriske småbil-favoritt?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
BYDs lille Seagull får en grei rekkevidde og kan komme til å koste rett under 120.000 kroner. Spørsmålet er om måka flyr til våre breddegrader snart.
BYD er en av de største bilprodusentene i Kina.
I Norge er de om kort tid representert med hele fem modeller, og de vurderer å ta inn flere.
Til nå har BYD solgt Tang, Han og Atto3, men snart kommer Seal og Dolphin også inn i salgshallene.
Landes det snart en sjette modell her til lands?
Måkes ut på billigsalg
– Den er foreløpig ikke bekreftet til Norge, så jeg kan derfor ikke gi mer informasjon på nåværende tidspunkt. Men det er en artig bil med en aggressiv pris, sier salgssjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen, til Elbil24.
Så bildøra er litt på gløtt der, altså.
BYD forteller at de vil kunne selge den for 78.000 kinesiske yen, noe som tilsvarer 119.000 norske kroner.
Det er nesten prisen av den til nå billigste elbilen, Dacia Spring.
Ikke nok med det, men Seagull har faktisk akseptabel rekkevidde også, og den skal være tilgjengelig med to forskjellige batteripakker:
- 30,7 kWt som gir en rekkevidde på 305 kilometer
- 38,0 kWt som gir en rekkevidde på 405 kilometer
Men: Rekkevidden er målt etter den kinesiske standarden CLTC, og den er noe mer optimistisk enn WLTP-standarden som vi bruker i Europa, så de foreløpige rekkeviddetallene over bør ingen ta for god fisk.
Hva har vi så her?
Seagull bygges på BYD sin nyeste elektriske plattform og er 3,78 meter lang 1,71 meter bred og 1,54 m høy. Akselavstanden er på 2,5 meter.
Den er altså større enn den relativt populære, og faktisk romslige, Volkswagen e-up!/Skoda Citygo/Seat Mee, som ble tatt ut av produksjon uten noen erstattere.
I dag selges det ingen nye elektriske småbiler i Norge. Den billigste for tiden er Mazda MX-30 for 277.000 kroner.
Vekten er på snille 1.160 kilo og motoren på 75 hester sitter foran og trekker forhjula. Toppfarten er 130 km/t.
Er den like stabil og fin som trillingene fra Volkswagen, er det null problem å holde toppfarten.
Lader bedagelig
BYD bruker såkalt sodium-ion-batterikjemi, noe som gjør den billigere og mindre sårbar for kaldt vær, men det gir også treigere ladehastighet og lavere energitetthet.
Den lader batteriet fra 30 til 80 prosent på bedagelige 30 minutter, så det er selvsagt ikke snakk om den har aller siste teknologi under skallet.
Inni får den en 12,8 tommers skjerm som kan snus loddrett og vannrett, som på alle andre BYD-biler. I tillegg har fører en 5-tommer foran seg.
Det spås at Seagull vil bli den mest solgte bilen i Kina i løpet av et halvår etter lansering.
– BYD skal imidlertid for alvor inn i Europa i år, så du vil nok se at det vil dukke opp både det ene og det andre i løpet av 2023, sier Christensen til Elbil24.
Altså vil tiden vise om Seagull flyr til våre breddegrader – og om den kan slå an, også blant de som, i likhet med Odd Børretzen, hater måker.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!