Elbilisten Terje bruker CCS-til-Chademo-adapter: Kan dette være løsningen for Chademo-biler på lader-jakt?
På flere internasjonale nettbutikker finner du nå overganger fra CCS til Chademo. Disse koster flere tusen kroner. Men hvor bra fungerer de – og er det trygt?
Du har kanskje opplevd det selv:
Du har en elbil med Chademo og må vente i kø fordi den ene Chademo-pluggen er opptatt selv om det er mange CCS-plugger tilgjengelig.
Kan man ikke bare bruke en adapter slik man gjør når man reiser til Storbritannia og trenger å lade mobilen sin? Svaret er ja. Og nei.
Elbilisten Terjes erfaringer
La oss begynne med de gode nyhetene. Det finnes slike adaptere og – de fungerer, stort sett.
Disse adapterne er laget i Kina og selges på diverse nettsider – men må ofte importeres av kjøperne selv.
Elbilist Terje Oegema kjøpte en slik adapter gjennom en finsk nettside. Han har en Xpeng G3 med Chademo-kontakt. Han har testet adapteren på mange ulike ladere i Norge og Europa siden sommeren.
– Det er noen ladere det ikke fungerer på, slik som Tesla, og jeg har opplevd at lading slutter uten at jeg helt vet hvorfor – men stort sett fungerer det helt fint.
Oegema opplever at dekningen stadig blir bedre i takt med nye firmware-oppdateringer på produktet, og sier han har fått god support fra det kinesiske ladeselskapet.
I tillegg finnes en nettside over hurtigladere som produktet støtter, som man kan planlegge ut ifra.
Terjes Oegemas erfaring er altså at du i de fleste tilfeller vil kunne benytte deg av en CCS-plugg – og de finnes det langt flere av enn Chademo-plugger.
Kostbare, og ikke standardisert
Så hva er egentlig problemet?
Én dårlig nyhet er at slike adaptere er kostbare. De starter gjerne på 10.000 kroner før frakt og importavgifter.
Men en annen dårlig nyhet er av et potensielt mer alvorlig slag:
Disse adapterne følger nemlig ikke en satt internasjonal standard.
Det arbeides med en slik standard i IEC (International Electrotechnical Commission) – men standardiseringsarbeid tar tid – og at den kommer innen de neste to årene er usannsynlig, ifølge David Lincoln Blom, leder for strategisk markedsføring i ladeselskapet Recharge.
– Siden standarden ikke er ferdig, er det store spørsmål knyttet til brukervennlighet og sikkerhet på disse adapterne vi ser som nå er ute i markedet. Videre kan ikke vi, som ladeoperatør, garantere at de vil fungere hos oss, sier Blom.
Blom sier en mangel på standard ikke gjør at produktene automatisk er farlige, men at man bør være klar over at man kjøper et produkt som potensielt kan være farlig for deg som bruker eller ødeleggende for utstyret.
I tillegg fraråder Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap bruk av adaptere og henviser til standarden NEK (Norsk Elektroteknisk Komite) 400-7-722 som sier at overganger kan kun benyttes om de er i samsvar med anbefalingene av produsentene av elbilkontakt og kjøretøy.
Dermed kan en potensiell skade bli avvist av forsikringsselskapet ditt eller være brudd på garantiretten din om uhellet kommer som følge av produkter som ikke følger godkjente standarder.
Norsk elbilforening anbefaler derfor at du ikke bruker slike produkter.
En kalkulert risiko?
I Norge er vi ganske bortskjemte på hurtigladere – vi har en dekningsgrad over landet som er svært god.
Det betyr om du møter en hurtiglader som ikke fungerer, er det gjerne ikke så langt til neste. På kontinentet er ikke alltid dette et tilfelle.
Dette fikk Oegema erfare på sin årlige elbiltur til Nederland. På turen til Nederland reddet adapteren Oegma både fra ladekøer – og ved to anledninger fra tomt batteri.
– I Tyskland stoppet vi ved en 50-kW-lader som hadde CCS og Chademo-kontakt. Og Chademo-kontakten fungerte ikke. Vi måtte lade, så om vi hadde hatt adapteren vet jeg ikke hva vi skulle gjort.
Så, veier fordelene opp for de potensielle ulempene? Igjen er vår anbefaling at du ikke går for en løsning bransjen ikke har laget en standard for.
Men om du er villig til å lene deg på erfaringene til Oegema og andre elbilister, og tenker det er verdt risken, er det bare å kjøre på.
Brukte Elbilforeningens ladebrikke under hele utenlandsturen
Husk at du uansett fortsatt må betale for ladingen. Som medlem av Elbilforeningen får du tilgang til hundre tusener av hurtigladere over hele Europa.
– En stor fordel når det gjaldt betalingen underveis var at ALLE hurtigladere jeg brukte på denne turen aksepterte Elbilforeningens ladebrikke. Så betalingen gikk som en lek, sier Oegema.
Om du vil vite mer om Terje Oegemas erfaringer fra turen hans til Europa kan du lese reisebrevet han har skrevet her.
Disse bilmodellene bruker Chademo-kontakt:
- Nissan Leaf
- Kia Soul EV
- Nissan e-NV200
- Mitsubishi i-MiEV
- Peugeot iOn
- Citroën C-Zero
- Citroën e-Berlingo
- Xpeng G3
- Xpeng G3i
Skal du på tur med Chademo-bil? Vi anbefaler å sjekke ladekartet, enten via ElbilAppen eller via ladekartet på Elbilforeningens nettside, når du planlegger langtur.
Her kan du nemlig sortere søket etter ladere med Chademo-uttak.