Her er Kia EV5: Nå vet vi mer om familie-SUV-en
Under sin årlige såkalte «EV Day» viste Kia i dag frem flere nye biler og lettet på sløret om fremtiden. Vi fikk også mer info om nært forestående EV5.
Nå skal EV-serien endelig utvides.
Kia kunngjorde i en presentasjon i dag en plan om å utvikle et bredt utvalg elbiler til en pris fra 30.000 til 80.000 dollar (ja, foreløpig går det i dollar), med eksisterende modeller som EV6 og EV9 – samt fremtidige biler skreddersydd for de populære B- og C-segmentene.
Merket tar sikte på å introdusere mindre elbiler som EV5, EV4 og EV3, med priser fra 35.000 til 50.000 dollar.
Men spesielt små ser de ikke ut, noen av dem, og alle har en typisk kantete SUV-design.
EV5 – familiebilen
EV5 er ikke langt unna og den har vi allerede skrevet om. Sjekk lenka under. Den er perfekt for de som synes EV9 er altfor stor og den havner i direkte konkurranse med Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, med flere.
Den bygges på samme E:GMP-plattform som EV6 og EV9, og nå vet vi motorstørrelser og får en indikasjon på rekkevidde også:
- Standard FWD får et 64 kWt batteri og en 160 kW (217 hk) motor og forventes å ha 530 km CLTC-rekkevidde. (WLTP-estimatet, som vi bruker i vår del av verden, foreligger foreløpig ikke på noen av utgavene).
- Long Range FWD får et 88 kWt batteri og samme 160 kW (217 hk) motor og CLTC-rekkevidde på 720 km.
- Long Range AWD får et 88 kWt batteri og kombinert effekt på 230 kW (313 hk). Motoren foran er på 160kW (217 hk) og en motoren bak yter 70kW (95,2 hk). CLTC-rekkevidde er foreløpig oppgitt til 650.
- Det vil komme en GT-versjon senere.
CLTC er den kinesiske målemetoden for forbruk og rekkevidde. Den går for å være noe rausere i anslaget enn vår WLTP-målemetode.
EV5 får også varmepumpe og i-Pedal.
Skjermtroll
Vi vet lite om interiøret ennå, annent enn at den får to svære 12,3 tommere koblet sammen i noen de kaller panoramaskjerm, ikke ulikt hva mange andre gjør i dag.
I tillegg har man en 5-tommers smart skjerm som styrer klimaanlegget med tre soner og man har head-up display i frontruta. Det blir dermed nok informasjon, vil vi tro.
Selvsagt er alle sikkerhetssystemer av siste generasjon på plass og alt kan oppdateres over internett.
Man får også mulighet til å parkere bilen via nøkkelen, noe Kia allerede har hatt noen år.
Vi vet ikke helt setekonfigurasjon, men det fifles med spennende løsninger som sammenleggbart campingutstyr med kombinert kjøle/varmeboks på fire liter som kan holde stabil temperatur mellom fem og 55 grader.
Man skal også få komfortstoler med massasje og en rekke funksjoner som skal gjøre godt under lading.
Det er litt merkelig at det er nettopp Kia som har fokus på dette, da de er blant bilmerkene som lader aller raskest allerede.
Vi tipper de fleste rett og slett vil ha normale seter og et baksete på skinner, med justerbar seterygg og skiluke, og slippe alt fancy utstyr som tar opp plass i garasjen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!