Kia EV6: Denne el-SUVen kan bli en bestselger

KIAS FØRSTE ELEKTRISKE SUV: Nye Kia EV6 vil få en tydelig SUV-form og sporty, skrånende bakluke.

Kia gir en sniktitt på sin nye elbil – som deler plattform med Hyundai Ioniq 5.

Da Hyundai Ioniq 5 ble lagt ut for bestilling, knelte systemet. Av totalt 3.000 biler, stakk norske kunder stakk av 1.300 av dem, og de vil alle få den allerede til sommeren. Nå kommer alternativet i form av søskenbarnet Kia. Den får navnet EV6, og også den skal være på plass før sommeren. Kia opplyser at bokstavkombinasjonen EV skal brukes på alle deres elbiler framover. Så vil det komme et tall som indikerer noe om størrelsen. EV6 er altså først ut i denne nye porteføljen. Om to uker skal den presenteres i sin helhet, og foreløpig har vi bare fått noen silhuett-bilder. LES TEST: Kia e-Niro – mil etter mil 

Mange tøffe konkurrenter

Men ut i fra bildene som er lekket, snakker vi altså om en SUV/crossover, som åpenbart også skal konkurrere med Skoda Enyaq, VW ID.4 og Tesla Model Y med flere. Og skal vi legge søskenbarnet Hyundai Ioniq 5 til grunn, snakker vi altså om en bil som er rundt 4,65 meter lang, som har et bagasjerom på 540 liter pluss en frunk foran, firehjulsdrift, hengervekt på 1600 kilo og mulighet for taklast. Akkurat den kombinasjonen vi her på bjerget ønsker oss, altså.

Ladekonge

SIGNATUR: LED-baklysene vil få sin egen identitet.
Det er ventet at Kia EV6 får samme konfigurasjon som Hyundai Ioniq 5. Det betyr i så fall en rekkevidde på opptil 500 kilometer. Den nye batteripakka har et såkalt multiladesystem som er kompatibelt med både 800- og 400 volts ladere uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. 800 volt tillater tynnere kabling og dermed lavere vekt, samt raskere lading. Hyundai oppgir 220 kW som maksimal ladehastighet. 5 minutter lading skal gi opptil 100 km rekkevidde, og under ideelle forhold skal batteriet kunne lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter. I forrige uke dukket det også opp en video der en Hyundai Ioniq 5 ladet med 149 kW – selv med 80 prosent på batteriet – på en Ionity-stasjon. Ikke bare det: Den skal også ha tatt imot 45 kW med 96 prosent på batteriet. Det er bokstavelig talt en kraftdemonstrasjon om hva den nye plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP) kan levere. LES OGSÅ: Hyundai Ioniq 5 den nye ladekongen