Klart for påsketur: Slik lader du best og billigst – og pakker riktig
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Står du på farten for å reise til påskefjellet, er det noen tips du bør ta med på veien.
Det sies gjerne at nordmenn har verdens lengste påskeferie, og det stemmer — vel å merke sammen med Island og Danmark. En del land har fri enten skjærtorsdag eller 2. påskedag i tillegg til langfredag, men få har fri alle disse dagene.
Det betyr et herlig avbrekk, og ifølge en fersk undersøkelse fra Gjensidige skal 26 prosent av befolkningen på påsketur til hytta, 3 prosent skal på hotell i Norge, 3 prosent skal på biltur, mens 72 prosent blir hjemme og sannsynligvis tar noen småturer hist og her.
Mange lengter etter fjell og vidde og den siste snøen. Da skal det pakkes med ski, tjukke ullgensere, appelsiner og enorme mengder Kvikk Lunsj, mens man gjerne hører på Påskelabyrinten på P1 og nyter alle tradisjoner vi nordmenn er opphengt i.
Selve reisen kan også fortone seg som en labyrint om du ikke er forberedt. Her er tipsene for å få en behagelig reise med elbilen din.
Rekkevidde
Ideelt sett kjører du hele veien med batteristatus mellom 10 og 80 prosent når du er på langtur. Planlegg reisen med Elbilappen vår og få forslag til ladestopp underveis. Eller gå inn på elbil.no for å legge opp reiseruta. Her kan du legge inn akkurat din bil, og så får du opp estimert og realistisk kjørelengde med forslag til ladestopp akkurat der du kjører.
Hurtiglading
Prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk. Hvor mye strøm du får i minuttet, varierer blant annet med elbilmodell, batteritemperatur og ladenivå på batteriet.
- Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader.
- Ikke hurtiglad til mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig.
- Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen.
- Ikke velg en hurtiglader som tilbyr høyere ladeeffekt enn det din elbil kan ta imot.
- Bruk ladebrikke i stedet for SMS som er dyrere.
Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et nesten fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med før du kjører innom en hurtigladestasjon.
Husk at du som medlem får tilgang til ElbilAppen og ladebrikken– som er et nyttige verktøy både i planleggingsfasen og underveis på turen.
LES OGSÅ: Dette koster hurtiglading
Ikke fyll batteriet helt opp
Når batteriet nærmer seg fullt, går ladingen saktere. Derfor bør du ikke hurtiglade til mer enn rundt 80 prosent med mindre det er helt nødvendig for å komme videre.
Lader du til 100 prosent på en hurtiglader, kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø.
LADEKALULATOR: Sjekk hvor du lader raskest og billigst
Kulde gir treg hurtiglading
Et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri. Når du kjører genereres varme i batteriet, og det går derfor raskere å hurtiglade når batteriet har nådd driftstemperatur om det er kaldt ute. Hurtiglad derfor helst når du har kjørt en stund, heller enn rett etter oppstart.
Det kommer stadig flere lynladere med høyere ladeeffekt enn 50 kW. Sjekk hvor mye bilen din kan ta i mot. For velger du en lynlader med høyere minuttpris, og bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW, blir prisen mye dyrere enn nødvendig.
PRISSJEKK: Disse hurtigladerne er billigst – og her er de dyreste
Hurtigladestasjoner
[advanced_iframe securitykey=»4ae0879f696a3a0cfc5d43debced011cf5821914″ src=»https://ladekart.elbil.no/map»]
Pakk riktig
Elbilen har allerede et lavt tyngdepunkt, siden batteripakken er montert lavt. Derfor skal det mye til at bilens kjøreegenskaper endres vesentlig som følge av feil pakking.
Vårt råd er uansett å starte med den tyngste bagasjen, typisk kofferter og tunge bager. Disse legges så lavt som mulig inn mot bakseteryggen. Hvis ikke alle sitteplassene i baksetet utnyttes, kan fotbrønnen brukes. Unngå tunge gjenstander som kan bevege seg fritt i kupeen.
Bruk «frunken» og andre hulrom
Det er lurt å utnytte eventuelle hulrom som måtte være under gulvet i bagasjerommet eller i «frunken», hvis du er så heldig å ha dette bonusvolumet – altså et lite bagasjerom under panseret.
Dette er et perfekt sted for ladekabelen, eller andre småting du trenger underveis på turen.
Ikke alle elbiler er godkjent for å ha takstativ eller takboks
Undersøk om din bil er typegodkjent for takstativ/takboks før du belager deg på den ekstra plassen. Sjekk også hvor mye vekt din bil eventuelt er godkjent for. Hvis den er det, husk at taklast typisk betyr 5-15 prosent økt strømforbruk, avhengig av type last og økt luftmotstand.
LES OGSÅ: Disse elbilene kan ha hengerfeste og skiboks
Mye vekt gir redusert rekkevidde
Vekten i bilen vil påvirke rekkevidden. Dette gjelder ikke bare for elbiler, men kan bli ekstra merkbart siden lading tar noe lenger tid enn å fylle fossilt drivstoff.
Derfor er det lurt å ta en kritisk gjennomgang av hva du faktisk trenger å ha med av tunge gjenstander. Husk også at du må holde deg innenfor bilens tillatte nyttelast (sjekk vognkortet).
Pakk med ladekabel – og legg den lett tilgjengelig
Selv om man ikke trenger egen ladekabel når man bruker hurtiglader, er det en selvfølge å ha den med i bilen. Da kan du enkelt normallade underveis og/eller ved målet. Hvis du uansett ønsker å ta en pause, og det finnes lademuligheter på stedet, er det lurt å «klattlade» litt. Da kan turen videre bli både billigere og raskere.
Se våre tips for lading underveis, og hva du må huske på dersom du skal få ladet tryggest mulig der du skal.
Goood tur – og god påske!
LES OGSÅ: Her er våre ladetips når du er på langtur med elbilen