Hopp til innhold

PRIS-SJEKK: Disse hurtigladerne er billigst – og her er de dyreste

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva koster hurtiglading? Og hvor stor er prisforskjellene? Sammen med «TV2 hjelper deg» har vi sjekket prisene hos seks forskjellige tilbydere.

Når du ankommer en hurtiglader, er det nærmest klin umulig å vite hva ladingen vil koste. Samtidig er det kanskje det eneste her i verden hvor du ikke får betalt med ordinært bankkort.

Da er i hvert fall Elbilforeningens ladebrikke kjekk å ha. Med denne kan du registrere deg og dine betalingsopplysninger på forhånd, og så er det bare å legge den inntil laderen i stedet for å knote med diverse apper eller dyre SMS-løsninger.

– Må bli tydeligere

Norsk elbilforening har i lengre tid etterspurt mye tydeligere og mer forståelige priser på hurtiglading. Noen tar bare betalt for hvor mye strøm du lader opp på batteriet, mens andre i tillegg tar betalt per minutt du lader.

– På hurtigladerne finnes det overhodet ikke noe informasjon om hva ladingen koster. Det er ikke veldig forbrukervennlig. Du må på nett eller inn i appen til leverandøren for å finne hva du betaler for. Og selv der er det altfor avansert, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til TV2.

Her kan du se oppdaterte priser og modeller for hurtiglading.

Ikke bruk større lader mer enn det bilen kan ta imot

Nå har programmet «TV2 hjelper deg» satt fokus på forvirringen og fått hjelp fra våre eksperter i Norsk elbilforening.

Vi har sjekket prisene hos de seks største ladeleverandørene i landet: BKK, Tesla, Ionity, Mer, Circle K og Fortum. Alle har såkalte hurtigladere (som gir fra 50 kW) og lynladere (effekt fra 150 kW og oppover).

– Det er ikke veldig lett å skjønne lading. Men det som er lurt å huske på, er å finne ut hvor mye strøm bilen din kan ta imot. Kan bilen din maks lade på maks 50 kW, så er det ikke nødvendig å bruke en lynlader som gir 150 kW. Det kan fort bli dyrere, sier Bu.

– Det enkleste hadde vært hvis alle priset per kilowattime, akkurat som man priser per liter bensin eller diesel, mener hun.

Du kan selv beregne hvor mye det vil koste. Sjekk ut Elbilforeningens ladekalkulator her

Billigst med ladebrikke

De fleste ladestasjonene lar deg betale med SMS, via app eller med brikke.

Ladeekspert Erik Lorentzen i Norsk elbilforening opplyser at metoden påvirker prisen:

– Det er alltid billigere å lade hvis du er registrert kunde hos ladeselskapene. Da kan du bruke enten en ladebrikke fra oss eller app. Så er det alltid dyrere å betale med SMS, sier Lorentzen og avslører samtidig et par triks fra ladeboka:

– Hvis du vil lade smartest mulig, så er det to ting som er greit å vite:

  • Et tomt batteri lader raskere enn et nesten fullt batteri.
  • Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt batteri. Det betyr at du bør lade rett før du  kommer fram på hytta – i stedet for å ta en kjapp tur ned til en ladestasjon seinere. Da har ikke batteriet rukket å bli varmt.

Ionity klart dyrest

TV2 har sjekket den billigste betalingsmåten, altså med app eller brikke. De har ikke tatt med eventuelle andre rabattavtaler.

På hurtigladerne har vi sett på hva det vil koste å lade i 30 minutter med høyest mulig ladehastighet. For en ny VW e-Golf tilsvarer det litt over halvfullt batteri.

– Dyrest var Ionity, og de er ganske så mye dyrere enn resten av selskapene, forteller Christina Bu.

Ionity er eid av flere ulike bilmerker, som vil få en mer gunstig rabattavtale på ladingen. TV2 og Norsk elbilforening har derimot sett på drop-in-prisen, som tilbys alle.

Billigst er Circle K som tar 90 kroner for en halvtimes lading.

Velger man testens dyreste laderen i testen, Ionity drop-in, må du betale nesten dobbelt så mye: 168 kroner.

På lynladerne (fra 150 kW) vil bilen få kjappere påfyll – vel å merke om den er bygd for å ta imot mange kilowatt.

– Da vi sjekket lynlading, kom Tesla og BKK best ut på pris, sier Bu.

Lynladerne fra Ionity drop-in er dyrest også her. De koster nesten 240 kroner mer for en halvtimes lading sammenlignet med BKK, som er den billigste alle har tilgang til.

GUIDE: Hurtiglading for dummies

LES OGSÅ: Derfor er hurtiglading så dyrt

Jobber med prismodell

Jan Haugen Ihle, Regional Head of EU North i Ionity, opplyser til TV2 at det vil komme nye avtaler som vil bli bedre for kundene:

– Ionity har de raskeste og de mest kostbare laderne i markedet og det tilbys gode ladeavtaler fra våre eiere. Det vil i fremtiden komme avtaler som også vil gjøre det mer gunstig for andre å lade hos oss.

Tesla er billigst for Tesla-eiere, mens for alle andre er Circle K billigst på hurtiglading, og BKK billigst på lynlading.

Nå kan du planlegge ladereisen din rett i nettleser, eller i mobilappen vår