Hopp til innhold

Denne helgen åpner flere norske bakker: Klimatiltak på gang – satser på lading og el-snøscootere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SATSER PÅ KLIMA: Stadig flere skidestinasjoner innser at de må gjøre sitt for å redusere utslipp. Foto: Visit Norway / Matias Fosso Kristiansen

Å komme seg ut på ski er fint for alle skiglade. Nå jobber flere skidestinasjoner med at det skal bli like fint for miljøet også.

Det har allerede lagt seg et lag med snø flere steder i landet, og i skianleggene er forberedelsene til en ny sesong for lengst i gang.

Snart blir det skikjøring, afterski og roser i kinnene.

Men hvor bærekraftige er skianleggene? Og kanskje like viktig – hvor bærekraftig kan folk transportere seg til bakken?

Skal du på langtur med elbilen?

Derfor vil så mange norske elbilister lade på reisemålet

Bruker 90 prosent mindre diesel

Nå skjer det ting ved flere skianlegg i Norge. 

Som en kickstart på sesongen har SkiStar, som blant annet driver fjellanleggene i Hemsedal og Trysil, nettopp lansert sin års- og bærekraftrapport.

Her kan de skryte av å ha redusert sitt totale klimaavtrykk med 84 prosent. 

I 2022 var 88 prosent av SkiStars kjøretøyer drevet på fornybare drivstoffer.

På destinasjonene i Trysil og Hemsedal har de redusert sine karbonutslipp med nesten 70 prosent.

Karbonutslippet har gått ned fra 1317 tonn i sesongen 2020-2021 til 411 tonn i 21/22.

På disse destinasjonene har også SkiStars bruk av diesel gått ned med over 90 prosent, skriver SkiStar i en pressemelding.

Destinasjonslading:

Disse hotellkjedene satser på lading

Stadig flere legger til rette for utslippsfri kjøring til skibakkene

En av de den største kildene til klimagassutslipp i forbindelse med skianleggene, er i dag kjøreturene vi tar til og fra anleggene – i hvert fall så lenge mange fremdeles kjører fossilbiler.

Derfor er det viktig at skidestinasjonene bygger ut lademuligheter ved parkeringsplassene sine.

REDUSERT KLIMAAVTRYKK: Det er mye skidestinasjonene kan gjøre for å bli mer bærekraftige. Foto: SkiStar

SkiStar tilbyr nå flere lademuligheter på sine destinasjoner. Ved bakken i Trysil blir det denne sesongen 20 nye ladepunkter, ti på hver side av fjellet.

Lurer du på når skianleggene åpner for sesongen? Det finner du ut her.

Var tidlig ute med destinasjonsladere:

Dette har de skjønt på Preikestolen

Investerer i teknologi

Også skidestinasjonene Kvitfjell og Hafjell har miljøambisjoner.

Å skaffe flere ladepunkter i tilknytning til skianleggene er ett av tiltakene, opplyser daglig leder Odd Stensrud til elbil.no.

DESTINASJONSLADERE PÅ HAFJELL: Snøen hadde ikke kommet da dette bildet ble tatt, men det har den gjort nå. Foto: Alpinco

– Vi investerer i moderne ladestasjoner ved våre leilighetshotell, og overnattingssteder. De siste to årene har det blitt cirka 30 nye ladepunkter.

Han legger til det er bygd ut store ladeanlegg i nærheten av anleggene, ved YX på Fåvang (Kvitfjell) og hos Circle K i Øyer ved Hafjell.

– Den største besparelsen på energi hos oss ligger i nyinvesteringer i styringssystemer og teknologi innenfor snøproduksjon og preparering, sier Stensrud.

HELEAUTOMATISKE SYSTEMER: Det er store miljøgevinster ved å satse på ny teknologi. FOTO: SkiStar

– Ved å investere i helautomatiske systemer og produksjonsutstyr, har vi oppnådd en reduksjon på energi opp til 30 prosent.

Verdens første «sirkulære» el-snøscooter

I 2022 var 88 prosent av SkiStars kjøretøy drevet på fornybare drivstoffer.

Økt bruk av elektriske snøscootere er noe av det de er i ferd med å få på plass.

På de svenske destinasjonene til SkiStar skal to elektriske snøscootere være på plass denne vinteren, og flere er under produksjon.

Stadig flere produsenter har begynt produsere elektriske snøscootere, blant annet den kanadiske produsenten Taiga og svenske Vidde, som leverer elektriske snøscootere til de norske skianleggene.

Taiga var først ute med serieproduserte elektriske snøscootere, og Vidde kommer med verdens første «sirkulære» elektriske snøscooter.

Her kommer elsnøscooterne?

Fortsatt dieseldrevne tråkkemaskiner

De store, tunge tråkkemaskinene som pakker snøen i bakkene, går i dag på diesel de fleste steder, og det er fortsatt et stykke igjen før disse kan skiftes ut.

ET STYKKE IGJEN: De store tunge tråkkemaskinene går på diesel, og det finnes foreløpig ingen elektriske alternativer som kan konkurrere på nytteverdi og pris. Foto: SkiStar

– Det handler både om pris og om at det i dag ikke finnes elektriske tråkkemaskiner som fungerer i bratte bakker, sier Camilla Sylling Clausen.

Hun er generalsekretær i Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner, som har 220 alpinanlegg og destinasjonsselskap som medlemmer.

– Men produksjonen vår av snø er allerede basert på fornybar energi, altså strøm.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også