Hopp til innhold

Var tidlig ute med destinasjonsladere: Dette har de skjønt på Preikestolen

20 LADEPUNKTER NÅ: Men om kort tid er det antakelig 100, skal vi tro Helge Kjellevold i Stiftelsen Preikestolen.

Mange turistmål er som skapt for såkalt destinasjonslading. At Preikestolen er et av disse, har heldigvis noen kloke hoder innsett.

Snart er det høstferie på Vestlandet. Andre deler av landet har høstferie nå.

Men de færreste av oss ønsker å tilbringe deler av høstferien på ladestasjoner. Og i hvert fall ikke i kø foran hurtigladestasjonene.

Dette finnes det for mange et godt alternativ til, nemlig såkalt destinasjonslading.

Vi lader der vi likevel skal stoppe

At norske elbilister ønsker å lade når de likevel skal stoppe, viser også Elbilforeningens ferske ferieundersøkelse, som ble foretatt i sommer:

Skal du på langtur med elbilen i høstferien?

Derfor vil så mange norske elbilister lade på reisemålet

For eksempel når man skal gå på Preikestolen og likevel blir borte fra bilen noen timer, eller over natten like i nærheten av stedet du velger å overnatte på.

Stiftelsen Preikestolen har skjønt nettopp dette.

Se også videoen lenger opp i denne artikkelen.

Destinasjonslading:

Disse hotellkjedene satser på lading

Har 20 ladebokser

Stiftelsen har sørget for å sette opp 20 ladebokser ved parkeringsplassen for utgangspunktet for en tur opp på den legendariske «stolen».

– Alle som kommer til Preikestolen kommer i bil, eller buss – så det blir mye fossilt drivstoff, selv om vi heldigvis merker at stadig flere kommer i elbil, sier Helge Kjellevold.

PÅ TOPPEN: Helge Kjellevold i Stiftelsen Preikestolen.

Han er daglig leder i Stiftelsen Preikestolen, og understreker at det fort kan trengs enda flere etter hvert som elbilutviklingen skyter ytterligere fart.

Klart for høstferie:

Sjekk feriestedene med destinasjonsladere

Alt klart for å rulle ut flere

Initiativet til laderne ved Preikestolen kom fra stiftelsen selv.

– Vi har bygd 20 ladepunkter. Men vi har lagt alt klart for å kunne utvide til 100 ladepunkter når vi ser det blir et behov for det, og det kan jo skje ganske raskt. Vi skal være klare når behovet er der, sier Kjellevold.

Destinasjonslading:

«Alle» vil lade på reisemålet

Kjellevold nevner prognoser som tilsier at turistdestinasjonen vil få opptil en halv million besøkende årlig i 2030, og de aller fleste ankommer i bil.

I 2030 vil det bety at de aller fleste av dem igjen vil ankomme i elbil.

GODE UTSIKTER: Altså for enda flere destinasjonsladere under Preikestolen.

Perfekt for Preikestolen

Kjellevold forteller at pre-korona, i 2019, kom det 68.000 biler til utfartsparkeringen for Preikestolen.

– Som et bærekraftig reisemål har vi en utfordring med å snu dette i elektrisk retning – og det prøver vi her å gi et bidrag til.

Vi i elbil.no brukte disse laderne selv da vi testet elbilferie i Norge tidligere i år – helt uten å hurtiglade:

Destinasjonslading på elbilferie:

Mellom bakkar, mammutar og berg – uten å hurtiglade

Å lade på et turistmål som dette funker like perfekt for dem som skal sove der en natt som det er for dem som ankommer om morgenen og skal bruke noen timer opp og ned og ikke minst  Preikestolen.

Du kan for øvrig planlegge turen til Preikestolen og andre destinasjoner ved hjelp av Elbilforeningens ladekart.

Vi destinasjonslader på elbilferie:

2000 km uten å hurtiglade – var det noen kunst?

– Vi håper at innen noen få år har vi bygget ut alle ladeplassene. Som turistmål har vi som ambisjon å bli stadig mer bærekraftige, og vi håper derfor at folk kommer hit i elbil, avslutter Kjellevold.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!