Hopp til innhold

Stephen (77) og Frances (72) har aldri kjørt elbil: Knekker de elbil-koden på norgesferie?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

IKKE UNGE, MEN FERSKE: Britiske Frances og Stephen Jeffery skal straks debutere som elbilister på ferie i Norge. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Hvordan klarer to utenlandske pensjonister seg alene i en elbil for første gang? Bli med på jomfruturen her.

– Du verden så stille den er. Så rart at bilen bare flyter av gårde uten en lyd, kommenterer Frances Jeffery (72) forfjamset.

Hun sitter bak rattet i en elbil for første gang i sitt liv og har akkurat kjørt de første meterne ute på veien.

To briter på tur

Elbil har for lengst blitt et hverdagslig syn på norske veier. Det er gått godt over 20 år siden vi andre pekte og lo av de første Buddyene og Thinkene i gatene.

Siden da har Norge stått i spissen for en global elektrifisering av bilparken.

bilde av en cupra born og sander

Går mot strømmen blant både slekt og venner på Tynset:

Sander (18) er førstemann i gjengen som velger elbil

Men det eldre britiske ekteparet har ikke gått gjennom den samme reisen, og skepsisen i mange land er fortsatt stor.

Insentiver mangler, og det elektriske bilsalget har nærmest uteblitt, i hvert fall hvis vi sammenligner med det som har skjedd i Norge.

Er det alt som skal til? Vi har hørt at det er så vanskelig. Det er mye mer styr å fylle drivstoff enn å koble til en ledning hjemme.

Frances Jeffery

Hele elbilfenomenet er rett og slett ganske nytt for dem. Og hva sønnen deres jobber med – altså undertegnede – har de altså heller ikke styr på, bortsett fra at de vet at jeg fortsatt tar bilder og lager video.

Så da mine britiske foreldre, som er bosatt i Irland, kom på besøk, fikk jeg en idé.

For mor og far har verken sittet i, eller kjørt, en elbil. Så hvordan ville det gå hvis jeg bare ga dem nøkkelen og ba dem om å ta seg en tur – med meg som fotoflue på veggen?

NØKKELTULL: Stephen er mildt sagt tradisjonell når det kommer til bil. Han var ikke særlig imponert over å få utdelt et kort som bilnøkkel.

Detektimen

– Hvor er nøkkelhullet? Eller finnes det en kortleser?

Pappa Stephen har nettopp fått nøkkelkortet til en Tesla Model 3 Performance som vi har lånt for anledningen.

Det er tid for en slags påskekrim.

Den selverklærte Sherlock Holmes-entusiasten går umiddelbart i gang med å løse mysteriet som står parkert foran ham.

Men han snubler ved første hinder ved å lete på feil side av bilen.

Det er fort gjort å glemme at rattet befinner seg på venstre side i Norge.

SAKEN LØST: Det er Frances som knekker koden på Teslas infotainment-system. – Når man først skjønner at alle funksjonene er gjemt her inne, er det enkelt, påpeker hun.

Det blir dermed Agatha Christie – eller snarere min mor Frances Jeffery – som løser mysteriet ved å trykke kortet inntil stolpen mellom for- og bakdør på Teslaen.

Detektimen fortsetter på innsiden, og det ene mysteriet eller det andre løses. De to britene er ustoppelige.

Jeg trodde Teslas utradisjonelle måte å integrere alt i infotainment-systemet skulle bety at saken ble henlagt av mine foreldre, men nei.

– Dette er faktisk genialt. Litt uvant i starten, men det er lettlest og intuitivt. Litt rart at fossilbilene ikke har gjort dette for mange år siden, sier Frances.

Så setter hun elbilen i drive og ruller de første meterne ut på veien.

RASKT PÅ HJEMMEBANE: Det tok ikke mange minutter før både Frances og Stephen følte seg komfortable bak rattet i en elbil for første gang. Tesla-mysteriet løste de kjapt.

Uvante elkrefter

– Jeg har lest litt om hvor raske elbiler er, og forventet at denne skulle oppleves som litt «nervøs» på veien med mye rykk og napp på grunn av kreftene. Men den kjennes som en helt vanlig bil, sier Frances.

Ute på landeveien har hun funnet seg til rette bak rattet. Det er kun kjøreassistenten, altså autopiloten, som så langt har gitt grunn til bekymring.

KOMFORTABEL: Frances savner ikke motorlyden et sekund, snarere tvert imot. Sammen med Stephen opplever hun at stillheten er en stor bonus.

– Jeg tror nok ikke jeg hadde stolt helt på den med det første, for jeg liker å ha hundre prosent kontroll selv, sier hun.

De kommer tilbake til huset like hele.

Å herre Jesus, det var helt utrolig

Stephen Jeffery

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Partytriks før dagens te

Det er på tide å vise frem partytriksene til denne elbilen. Tesla Model 3 Performance klarer 0-100 km/t på 3,1 sekunder.

Jeg tar over rattet.

– Å herre Jesus, det var helt utrolig, hører jeg fra pappa idet jeg trår klampen i bånn.

Mamma er ikke like fornøyd.

– Haha, utrolig! Kroppen min ble helt rar.

Det er på tide å reflektere litt og roe nervene over en kopp te for våre to briter.

MOTOREN MANGLER: Stephen synes det var rart å finne en ladekabel i stedet for motor foran. Den fikk han fort bruk for.

Den store ladeprøven

En god nyhet er at elbilsalget er på gli i Irland, der foreldrene mine altså bor.

Ifølge Society of the Irish Motor Traders Ltd (SIMI) økte elbilsalget i 2022 med 81 prosent fra 2021 (15.678 av 105.253 totalt), men dette utgjorde fortsatt ikke mer enn 15 prosent av totalsalget.

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

– Det som skremmer både oss og andre fra å kjøpe elbiler er ladeinfrastruktur. Vi bor landlig til, og der finnes det ikke hurtigladere, sier Stephen.

Altså er det tid for en passende siste utfordring, nemlig å lade Teslaen.

Jeg forventer mye knoting, og at det må en del hint til før mine foreldre kommer seg i mål, men nok en gang blir jeg imponert.

INGEN BEKYMRINGER: Selv å lade en elbil for første gang gikk som en lek, på hjemmelader vel å merke.

Få minutter senere er nemlig ladekabelen i frunken lokalisert, ladeluken åpnet på førersiden – og batteriet fylles opp med strøm.

– Er det alt som skal til? Vi har hørt at det er så vanskelig. Det er mye mer styr å fylle drivstoff enn å koble til en ledning hjemme, kommenterer Frances overrasket.

Myteknusing over tre fjelloverganger i Finnmark:

– De sa det ikke var mulig, så vi gjorde det

Har lyst på elbil

– En rekkevidde på over 50 mil hadde faktisk vært mer enn nok for vårt bruk. Da kunne vi klart oss fint bare med hjemmelading, sier Stephen.

Det lengste de kjører, er til flyplassen 32 mil unna.

– Og der finnes det hurtigladere, legger han til.

Mor og far er faktisk på jakt etter en ny bil. De har bestått elbilprøven med glans, og har latt seg begeistre.

Kan det være at sønnen i Elbilforeningen har plantet et aldri så lite frø?

LEKENDE LETT: Stephen sier selv han ikke er spesielt glad i dataspill … men vi slet med å rive ham løs fra Mario-kart i Teslaen.

– Vi har aldri vurdert en elbil før i dag. Men nå har vi sett hvor lett det er både å kjøre og å lade en elbil, sier Stephen.

De har så absolutt fått noe å tenke over der hjemme på den grønne øya.

– Det finnes nok av kyr som slipper ut gasser i nabolaget. En utslippsfri bil hadde vært på sin plass, konkluderer han.

GA MERSMAK: Å kjøre Tesla Model 3 Performance var så absolutt Frances og Stephens «cup of tea».

Tips oss!

Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også