Hopp til innhold

VW lanserer konseptbilen ID.Xtreme: Kunne du tenkt deg denne?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

OVER STOKK OG STEIN: Volkswagen har bygget en ekstrem offroad-versjon av ID.4.

ID.Xtreme Concept kan faktisk være en forsmak på en offroad-versjon av ID.4. Dessuten har den en annen spennende detalj også …

I en tid der alle biler nærmest blir kalt en SUV (Sport Utility Vehicle), passer det med en råtass som tar oss tilbake der det hele startet.

varsler nemlig Volkswagen om en helelektrisk konseptbil som snuser på offroad-røttene til dette bilsegmentet.

TØFFERE: Veien er ikke lang til å gjøre ID.4 hakket mer interessant.

I begynnelsen var en SUV en litt frisert firehjulstrekker der man gjerne slapp rammebygg, lavserie-girkasse og reservehjul bak.

Nå er konseptet så utvannet at man knapt kan parkere noen av dem utenfor asfalten.

Det samme gjelder for så vidt for Volkswagen ID.4 også. Riktignok har den 16,2 cm bakkeklaring, men det er lite hensiktsmessig med svære 21-tommere og glatte asfalthjul utenfor veien.

SOM FØR: Hekken er uforandret.

Nytt elbiltreff

Konseptbilen ID.Extreme ble vist på ID-treffen i Locarno før helgen.

Det er et treff av og for ID-entusiaster, sponset av Volkswagen, og ble nå arrangert for andre år på rad.

ID-Treffen er det grønne alternativet for det enormt store og godt kjente GTI-treffet ved Vörthersee i Østerrike, der Volkswagen de senere årene har vist ganske så drøye konsepter for blodfansen.

Kommer: Sprek ID.3 med firehjulstrekk

Små endringer

Endringene på ID.Xtreme er forholdsvis moderate.

Det dreier seg om kraftigere skjermer, som til sammen gjør bilen fem cm bredere. Hjulbuene fylles godt av offroad-gummi på 18-tommers felger og de har gitt den høyere bakkeklaring.

Rullediameteren på hjula er trolig ikke mye forandret.

Frontfangeren er betraktelig tøffere og nedre del er rett og slett borte for å gi bedre angrepsvinkel.

En kufanger, som garantert diskvalifiserer den i kategorien fotgjengersikkerhet i Euro NCAP, gjør fronten tøffere og mer solid.

På taket har den fått en kraftig LED-bar, trolig mest ment for skauen. GTX, som denne er basert på, har nemlig LED-Matrix hovedlys. De gjør livet langt lysere og finmasket på trafikkert vei.

Prøvekjørt prototype: VW ID.Buzz:

Er den verdt å vente på?

… og den andre gode nyheten?

Bakkeklaring er den viktigste resepten for fremkommelighet, deretter kommer drift på hjula. Der har elbilene et kraftig fortrinn.

En motor på hver aksel og lynrask kommunikasjon mellom ESP og motor, gjør at man nærmest kan eliminere hjulspinn.

Og hva var så den andre gode nyheten?

Det er at denne bilen har fått sterkere motor bak.

Hekkmotoren er blitt 65 kW (88,5 hk) sterkere. ID.Extreme har dermed en samlet effekt på 285 kW 388 hester.

Dette er hyggelige nyheter for de som venter på en ID.4 R eller kanskje en ID Buzz R? Det er lov å håpe …

ID.Life:

Billig småbil fra VW med solid rekkevidde

Batteriet er for øvrig det samme: 77 kWt netto/82 kWt brutto, som finnes på MWB-plattformen allerede.

Volkswagen har ikke nevnt noe om rekkevidde her, men økt luftmotstand, mer effekt og dekk med håpløs rullemotstand, slår nok hardt i feil retning på rekkevidden …

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!