TØFFERE: Veien er ikke lang til å gjøre ID.4 hakket mer interessant.
I begynnelsen var en SUV en litt frisert firehjulstrekker der man gjerne slapp rammebygg, lavserie-girkasse og reservehjul bak.
Nå er konseptet så utvannet at man knapt kan parkere noen av dem utenfor asfalten.
Det samme gjelder for så vidt for Volkswagen ID.4 også. Riktignok har den 16,2 cm bakkeklaring, men det er lite hensiktsmessig med svære 21-tommere og glatte asfalthjul utenfor veien.
SOM FØR: Hekken er uforandret.
Nytt elbiltreff
Konseptbilen ID.Extreme ble vist på ID-treffen i Locarno før helgen.
Det er et treff av og for ID-entusiaster, sponset av Volkswagen, og ble nå arrangert for andre år på rad.
ID-Treffen er det grønne alternativet for det enormt store og godt kjente GTI-treffet ved Vörthersee i Østerrike, der Volkswagen de senere årene har vist ganske så drøye konsepter for blodfansen.
Det dreier seg om kraftigere skjermer, som til sammen gjør bilen fem cm bredere. Hjulbuene fylles godt av offroad-gummi på 18-tommers felger og de har gitt den høyere bakkeklaring.
Rullediameteren på hjula er trolig ikke mye forandret.
Frontfangeren er betraktelig tøffere og nedre del er rett og slett borte for å gi bedre angrepsvinkel.
En kufanger, som garantert diskvalifiserer den i kategorien fotgjengersikkerhet i Euro NCAP, gjør fronten tøffere og mer solid.
På taket har den fått en kraftig LED-bar, trolig mest ment for skauen. GTX, som denne er basert på, har nemlig LED-Matrix hovedlys. De gjør livet langt lysere og finmasket på trafikkert vei.
Batteriet er for øvrig det samme: 77 kWt netto/82 kWt brutto, som finnes på MWB-plattformen allerede.
Volkswagen har ikke nevnt noe om rekkevidde her, men økt luftmotstand, mer effekt og dekk med håpløs rullemotstand, slår nok hardt i feil retning på rekkevidden …
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!