Elbilforeningens nye ladespalte: Hvorfor viser bilen mindre rekkevidde enn forventet?
Bilen viser mindre rekkevidde enn den ble markedsført med. Hva kommer det av?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.
Dagens spørsmål:
Det er mange som reagerer på rekkevidden som bilen oppgir. Displayet i bilen viser ikke nødvendigvis den samme rekkevidden som ble oppgitt i annonser og av selger. Betyr det at man har kjøpt katta i sekken?
Lade-Lars svarer:
Det er helt vanlig at bilen anslår kortere rekkevidde enn det som er bilens «offisielle rekkevidde». På alle nye elbiler er rekkevidden basert på det som heter en WLTP-test. Denne testen er lik for alle biler og tilsvarer et gjennomsnittlig kjøremønster i sommertemperatur.
Tallet som vises i bilen din, derimot, er et anslag på hvor langt bilen din tror du kan kjøre akkurat nå. Bak dette anslaget ligger det en algoritme, eller et regnestykke om du vil, som legger flere faktorer til grunn for tallet du ser.
Batterinivå, utetemperatur og batteritemperatur er vanlige ting å bygge inn i algoritmen, men det viktigste er hvordan og i hvilke forhold du kjører bilen. De fleste elbiler ser nemlig på hvor høyt forbruk du har hatt i det siste når den anslår rekkevidden din. Jo høyere forbruk du har hatt, dess lavere blir den estimerte rekkevidden.
Forbruket ditt blir for eksempel høyere når du kjører i høy hastighet, i bratte bakker, i kaldt vær, på våt veibane eller har en aggressiv kjørestil med hyppig akselerasjon og hard bremsing. Kjører du derimot i moderate hastigheter på tørr veibane vil forbruket være mye lavere. Faktisk kan du oppleve at du får høyere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Nesten alle biler viser forbruk som kilowattimer per 100 km (i gamle dager snakket man gjerne om «liter på mila»). Så hvis man har vært ute på en litt krevende tur, vil algoritmen anslå at forbruket vil fortsette å være høyt, og dermed justere ned hvor mye rekkevidde den tror du har.
Et greit tips hvis du skal ut på tur og vil ha et bedre rekkeviddeestimatet, er å fortelle bilen din hvor du skal.
Bilens navigasjonssystem justerer anslått forbruk og rekkevidde etter flere parametere som temperatur, fartsgrenser og stigning. Noen tar også med værforhold.
Det er veldig ulikt hvor gode disse anslagene er.
Derfor kan du også teste ut ruteplanleggeren i Elbilforeningens ladekart, som gjør den samme jobben. Her er alle elbiler støttet – og kalkulatoren inkluderer værforhold. Det samme kartet finner du også i ElbilAppen på din telefon.
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!