Elbilforeningens ladespalte: Skader du batteriet når du klattlader?
Bør man alltid lade bilen fullt opp, eller er det like greit om man smålader litt nå og da?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.
Dagens spørsmål:
Noen ganger har man ikke tid til å la bilen lade fullt opp. Er det en skadelig uvane å lade i korte økter fremfor å fullade?
Lade-Lars svarer:
Det vi snakker om her refererer vi ofte til som «klattlading». Altså lading hvor man bare lader i små mengder spredt over korte ladeøkter.
Kort fortalt er det ingen fare forbundet med dette, verken på hurtiglader eller når du lader hjemme.
Vår erfaring er at batteriet på lang sikt kan få noe redusert kapasitet om det ofte blir stående enten helt fulladet eller nesten helt utladet over lengre tidsperioder.
Har du lite strøm før du skal parkere et sted hvor du ikke kan lade, kan det derfor være lurt å klattlade litt slik at batteriet kommer seg opp over 20 prosent.
Klattlading er også en lur strategi når man er ute på tur og vet at man bare trenger et lite påfyll for å komme seg frem til destinasjonen.
Som regel lader batteriet saktere når man når 70-80 prosent, så hvis man hurtiglader i kortere bolker hvor man får høy effekt kan man også spare tid.
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Da kan du også lade med Elbilforeningen blå ladebrikke. Les mer her: