Hopp til innhold

Priskrigen på lyn- og hurtiglading fortsetter: Nå kutter både Recharge og Eviny prisen kraftig

PRISKUTT: Nå koster lynlading 5,99 kroner per kilowattime hos Recharge. Velger du hurtiglading i stedet, koster dette nå 5,49 kroner hos ladeselskapet. Foto: Recharge

Recharge kutter prisen på lynlading med halvannen krone per kWt, og etter at denne saken først ble publisert, har Eviny fulgt etter. Men å lade hos Tesla er fortsatt billigst, for dem som kan det.

Midt i forrige uke melde elbil.no at ladeselskapet Ionity skrudde ned ladeprisene sine – og nestlederen i Elbilforeningen, Petter Haugneland, mente at han været at en priskrig var i emning blant ladeselskapene:

Ionity senket ladeprisene i dag:

– Her kan det bli priskrig!

Allerede dagen etter viste det seg at Tesla, som fra før var billigst, i løpet av natten hadde senket ladeprisene i sitt nettverk, og det kraftig:

Tesla har skrudd ned ladeprisene med inntil 25 prosent:

Var allerede billigst – så senket de prisen enda mer

På Teslas ladestasjoner er det lokale prisvariasjoner fra stasjon til stasjon, men på svært mange av Tesla-ladestasjonene var prisreduksjonen på rundt 25 prosent.

Dermed er Tesla fortsatt klart rimeligst – enten du kjører Tesla selv eller en annen elbil, så lenge du har muligheten til å lade hos dem.

I løpet av fredagen senket også ladeselskapet Mer i det stille ladeprisen sin til 6,99 kr per kWt i hele landet.

Også Eviny har redusert prisen på hurtiglading med 80 øre i sommer, til 6,99 kr/kWt for stasjonene i Sør-Norge – men bare i løpet av timene som har gått siden denne saken først ble publisert – har Eviny skrudd ned prisen ytterligere:

Fra og med i dag koster det kroner 5,89 per kilowattime for hurtiglading og lynlading hos Eviny.

Her finner du vår til enhver tid oppdaterte prisliste for hurtiglading i Norge:

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Recharge senker prisene drastisk

Nå har også Recharge, Norges største ladeselskap med sine over 3000 ladepunkter, meldt seg på – og da er det kanskje ikke lenger noen tvil om at det må være greit å bruke ordet priskrig.

Nå har de nemlig senket prisen på lynlading i fra 7,49 kroner per kWt til 5,99.

Det utgjør en reduksjon på 1,50, og dermed har Recharge over natten gått fra å være en av de dyreste ladeselskapene, til en av de rimeligste.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ønsker du heller å hurtiglade hos Recharge, er prisen for dette nå satt ned til 5,49 kroner i Sør-Norge.

(Med hurtiglading mener Recharge her lading på de tradisjonelle 50 kW-laderne som det var flest av i mange år, men per definisjon er hurtiglading alt inntil 150 kW. Alle ladere som kan levere over 150 kW defineres som lynladere, selv om Recharge tilsynelatende mener at definisjonen er annerledes ut fra faktaboksen under.)

I Midt- og Nord-Norge er prisen 50 øre lavere enn prisene ovenfor igjen, både for lyn- og hurtiglading. (Se faktaboks med fullstendig prisliste nederst i denne artikkelen.)

Recharge er for øvrig en del av Ladeklubben:

Elbilforeningens blå ladebrikke

Ladeklubben

Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.

– Turbulent og usikker tid

– Vi har vært gjennom en turbulent og usikker tid det siste halvannet året med først økte strømpriser og deretter økte kostnader for både innkjøp og installasjon av ladestasjoner, vedlikehold og drift. Det førte til at ladeprisene steg i 2022 og i starten av 2023, sier Stian Mathisen i Recharge i en pressemelding.

SMILER ETTER PRISKUTT: – Nå mener vi tiden er inne for ytterligere en prisnedgang, sier Stian Mathisen i Recharge.

– Tidligere i sommer gjorde lavere strømpriser at vi kunne senke prisen med 50 øre. Nå mener vi tiden er inne for ytterligere en prisnedgang, og vi er glade for å kunne gi våre kunder en lavere pris fra og med i dag.

Recharge har så langt i år åpnet over 300 nye lynladepunkter i Norge.

– Vi er opptatt av at norske bilister enkelt skal velge elbil både til daglig og på langtur. Derfor bygger vi en mengde nye lynladere, og vi oppgraderer eldre 50 kilowatts ladere til lynladere med 150 kilowatt eller mer. Samtidig fortsetter vi å kontinuerlig evaluere prisen for å sikre stabil drift av ladenettverket og en god opplevelse for våre kunder, sier Mathisen.

Nå gjenstår det bare å se hva Mer, Norges nest største ladeselskap vil foreta seg etter de markante prisdroppene fra Recharge, Eviny og Tesla.

Det blir neppe en stor overraskelse om de svarer i løpet av kort tid, selv om de altså satte ned prisen litt sist fredag.

Her er de nye ladeprisene hos Recharge:

Sør-Norge (prisområder NO1, NO2 og NO5):

  • Normallading (opptil 22 kW): 4,49 kr/kWt
  • Hurtiglading (opptil 50 kW): 5,49 kr/kWt
  • Lynlading (opptil 400 kW): 5,99 kr/kWt

Nord- og Midt-Norge (prisområder NO3 og NO4)

  • Normallading (opptil 22 kW): 3,99 kr/kWt
  • Hurtiglading (opptil 50 kW): 4,99 kr/kWt
  • Lynlading (opptil 400 kW): 5,49 kr/kWt
    (Kilde: Recharge)
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også