Ladeselskapet Recharge vil ta grep for støtte strømnettet: Vil gjøre ladestasjonene til små kraftverk
– Vi går fra å være en ladeoperatør til å bli et energiselskap, sier Recharge-sjef Håkon Vist. Positivt og fremtidsrettet, mener Elbilforeningen.
Ladeselskapet Recharge inngår nå et nytt samarbeid om energistyring:
Selskapets ladestasjoner skal bli små, batteridrevne kraftverk som øker stabiliteten i strømnettet og reduserer behovet for å bygge nytt nett.
– Alle er tjent med dette
Med over 1600 hurtigladere fordelt på 400 plasser rundt om i landet, er ladeselskapet med flest ladestasjoner i Norge.
Nå jobber de for å utnytte investeringene de har gjort i ladeinfrastruktur for å ta en større rolle i det grønne skiftet.
Det skal gjøres ved at ladestasjonene blir til ressurser i strømnettet som tilbyr støtte til nettselskapene.
– Vi skal ikke bare være en ladeoperatør. Vi ønsker å gjøre ladestasjonene våre til batteridrevne kraftverk, noe som gjør Recharge til et energiselskap som gir betydelig støtte til strømnettet, sier daglig leder Håkon Vist i Recharge.
Selskapene som drifter strømnett i Norge står overfor massive investeringer for å møte behovet for elektrifisering i årene fremover.
Statnett alene skal investere 100 til 150 milliarder kroner for å muliggjøre en dobling av kraftforbruket frem mot 2050.
I tillegg kommer investeringene som skal gjøres av de nesten 100 nettselskapene som drifter distribusjonsnettene som frakter strømmen frem til de som skal bruke den.
– Ved å gjøre ladestasjonene til ressurser i strømnettet kan vi bidra til å begrense behovet for investeringer i nytt nett. Det er alle i Norge tjent med, sier Vist.
Samarbeider om energistyring
Recharge inngår nå et partnerskap med energistyringsselskapet Sparkion for å realisere de nye planene.
Sparkion skal levere energistyringstjenester som trengs for å:
- Utnytte energi fra batterier installert ved Recharges ladestasjoner på steder der nettselskapet ikke kan levere nok effekt til kraftige ladere.
- Muliggjøre for Recharge å delta i Statnetts reservemarked hvor ladeoperatøren kan bidra til å støtte det sentrale strømnettet som driftes av Statnett.
Når dette er på plass, vil det kunne følges av:
- Fleksibilitetstjenester til lokale nettselskap – noe som betyr at Recharge kan redusere strømforbruket ved sine ladestasjoner for å stabilisere lokale strømnett.
- Installasjon av solcellepaneler ved ladestasjonene. Solenergien kan enten direkte lade biler ved Recharge-stasjonene eller lagres i batterier ved ladestasjonene for senere bruk.
– Sparkion er begeistret for å bidra til at Recharge blir en av de første ladeoperatørene hvor som helst i Europa eller USA med batteridrevne ladestasjoner som tilbyr støttetjenester til strømnettet, uttaler Adi Eyal, administrerende direktør i Sparkion, i en pressemelding fra Recharge.
Fordeler for flere enn bare elbilistene
Recharge skriver i pressemeldingen at fordelene med å gjøre ladestasjonene til små kraftverk er mange:
- Det reduserer behovet for å bygge ut mer kapasitet i strømnettet for ladestasjoner – dette fører til lavere nettleie for strømkundene.
- Statnett får en ny ressurs for å skape stabile frekvenser i sitt nett – dette vil støtte bruk av fornybare energikilder, som vind, i systemet.
- Elbilister får tilgang til bedre ladenettverk, fordi ladestasjoner kan bygges på steder der nettet ellers ikke kan støtte lading med høy effekt.
- Solcellepaneler med lokal lagring vil ytterligere redusere ladestasjonenes bruk av strømnettet og redusere behovet for kraftverk for å produsere strøm til ladestasjonene.
Recharge og Sparkion skal først rulle ut denne løsningen ved utvalgte ladestasjoner i Sverige i 2024, deretter følger Norge.
Hvilke ladestasjoner som kommer først er ennå ikke offentliggjort.
Elbilforeningen: – Positivt
Elbilforeningen mener løsninger med batterier på hurtigladestasjonene er positivt.
– Vi ser allerede at ladestasjoner bruker batteribanker for å løse utfordringer med lokal nettkapasitet, og videreutvikling av slike løsninger er svært positivt, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Hurtigladestasjoner har en utfordring ved at man må levere mye strøm på en gang, såkalte effekttopper. Samtidig har mange ladestasjoner også mange timer med lite forbruk.
Ved bruk av batterier kan man redusere behovet for maksimal effekt fra strømnettet. Og supplerer man med lokal strømproduksjon, kan dette også bidra til å lade opp batteriene i de rolige timene.
– Dette kan gjøre det enklere å bygge større ladestasjoner på steder der man tidligere ikke hadde mulighet til å bygge så stort. Og man utnytter areal som uansett er i bruk, til strømproduksjon, sier Berge.
– Flere aktører har vært bekymret for om vi har nok nettkapasitet til å elektrifisere transportsektoren, men dette er et eksempel på at innovasjon og smarte løsninger kan vise vei.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!