Hopp til innhold

Lanserer Viggo el-taxi i Oslo

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TAXI-KLARE: Gründer og leder i Viggo Danmark, Kenneth Herschel (t.v.) og administrerende direktør Alexander Hørthe i Polestar Norge jobber sammen for å få Oslo-befolkningen til å ta elektrisk drosje.

Helelektrisk drosje – enkelt å bestille og garantert nullutslipp. Kenneth Herschel i Viggo skal nå ta opp kampen om drosjekundene i Oslo.

Nå kommer danske Viggo til Norge, og nei, det er ikke Viggo Mortensen vi snakker om.

I dag lanseres nemlig taxitjenesten Viggo, Norges første helelektriske drosje-selskap, selv om det altså måtte noen dansker til.

– Vi har nå 15 elektriske drosjer i gatene. Ved årsskiftet har vi 50 og innen ett år har vi 100, lover Joar S. Tenfjord, administrerende direktør i Viggo Norge.

Første er gratis

Første uka vil det være gratis å bruke de nye elektriske drosjene fra Viggo. Noen hundre brukere har allerede lastet inn appen, men nå starter kampen for å få brukerne inn på elektrisk skyss.

– Selvfølgelig skal vi jobbe mye for å få brukere, men erfaringene fra Danmark er at vi har en organisk vekst på 1.000 brukere i uken, forteller gründer og leder i Viggo Danmark, Kenneth Herschel.

LES OGSÅ: Nordens største lynladerpark for eltaxier åpnet på Flesland – men Oslo-drosjene satser kabelfritt For å bruke de elektriske Viggo-taxiene kan du taste inn mobilnummeret ditt på nettsiden deres, så vil du motta en lenke der du kan laste ned appen deres, og så er du i gang.

Startet i Danmark

Drosjetjenesten Viggo ble etablert i 2019 i København, og de hadde planer om lansering i Norge i 2020.

Nå ble det riktignok 2021, men dette ifølge gründerne har gjort at tjenesten er blitt bedre og mer velsmurt.

– Når man skal lansere noe innen elektrisk mobilitet i verden i dag, er det klart man gjør det i Oslo, understreker Peter Bardenfleth-Hansen, styreleder i Viggo.

Kenneth Herschel forteller at foreløpig er bilene som blir brukt i tjenesten i dag, er Tesla og Polestar.

– Vi har ikke knyttet oss til ett bilmerke, men stiller krav til at våre biler skal oppleves som komfortable og attraktive, understreker Herschel.

Viggo vurderer også hydrogen og følger med om det kan bli en mulighet. For selskapet handler det om nullutslipp, uavhengig av teknologi.

Hele produksjonskjeden

– Polestar er opptatt av hele produksjonskjeden for hele bilen, sier Alexander Hørthe, administrerende direktør i Polestar Norge.

Han er glad for at Viggo har valgt Polestar som partner. Samtidig er han opptatt av at elbilfordelene må opprettholdes for alle elbiler.

– Vi må ha løsninger og insentiver som gjør at folk velger elektrisk bil også framover. Vi trenger god fart om skal vi ha en fullelektrisk bilpark, sier Hørthe.

SATSER: – Vi har nå 15 elektriske drosjer. Ved årsskiftet har vi 50 og innen ett år har vi 100, lover Joar S. Tenfjord, administrerende direktør i Viggo Norge.

Hva med prisen?

– Vi skal ligge midt på treet på pris, sier Joar Sæter.

Han forteller at sjåførene er partnerne som enten kan stifte eget selskap og få tilgang på plattformen/tjenesten, eller bli sjåfør gjennom å bli ansatt hos en av partnerne.

– Sjåførene er selvstendige og kjører på kontrakt med oss. Tilgangen på nettverket og merkevaren betales gjennom en liten avgift basert på omsetning, sier Tenfjord.

Dedikert lading

Energiselskapet som heter Viggo Energy, har satt opp hyperladere i København.

Det jobbes med med muligheter for å sette opp sette opp minst én lader med 300 kW (2×150) i Oslo som i første rekke skal tjene Viggos egne sjåfører.

– I framtida ser vi at vi også kan tilby lading til andre enn våre egne, understreker Tenfjord.